Berlint ez egy cseppet sem hatja meg, és világossá tette, hogy hajlandó a falig, sőt azon túlra is elmenni, ha autóiparáról van szó. A tiltás nem csak nagyjából 800 ezer munkahelyet sodorna veszélybe, de Németország egyeduralkodói autóipari státuszát is lerombolná, olyan országokkal kényszerítve versenybe, mint az e-járművek gyártásának császára, Kína.
Németország legkeményebb bírálói között első helyen jeleskednek a franciák, akik némi kárörömmel vesznek most revansot a németek folyamatos, atomenergia-programjukat célzó támadásai miatt. Bár két évvel ezelőtt még valamennyire osztották a német álláspontot, és egy engedékenyebb javaslatot követeltek a bizottságtól, mára a 2035-ös célok élharcosaivá váltak.
Clément Beaune francia közlekedési miniszter felszólította kollégáját, Volker Wissinget a 2035-ös célok maradéktalan betartására. „Ragaszkodnunk kell ahhoz, hogy 2035-re megszabadulunk a belső égésű motoros járművektől. Ha nem így teszünk, elsöprik az iparunkat” – mondta Kínára és az Egyesült Államokra utalva.
A nagy kiszorítósdi, a könyökölős helyezkedés a világ három nagy autópiacán szintet lépett, és ez minden bizonnyal hatással lesz arra is, hogy gyártási kapacitások terén hol épül és hol épül le az ipar.
Pascal Canfin, francia EU-parlamenti képviselő, nem mellesleg a nulla kibocsátású jogszabályról folyó tárgyalások egyik vezéralakja és az EP környezetvédelmi bizottságának elnöke már keményebben fogalmazott, amikor azt mondta: elfogadhatatlan, hogy Németország túszul ejtse az Európai Uniót, egyben reméli, hogy „a német kancellár nem úgy marad meg az emlékezetben, mint az az ember, aki kivégezte az európai Green Dealt”.
Megszólalt Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter is, aki kijelentette: az Európai Uniónak ragaszkodnia kell az eredeti tervhez, és nem szabad engednie a német–olasz zsarolásnak. „Nem mondhatjuk egyszerre azt, hogy klímakatasztrófa küszöbén állunk és azt, hogy visszatáncolunk az elektromos átállástól. Azt hangoztatni, hogy zöld átállást akarunk, de közben maradunk még a belső égésű motoroknál, gazdaságilag és az ipar szempontjából is teljesen inkoherens, egyben veszélyes taktika” – mondta, hozzátéve, hogy a németek blokkolása szembemegy az autógyártók, a tagállamok és nem utolsósorban a bolygó érdekeivel is.