Kik indítanak vállalkozásokat ma Magyarországon?
Jelentős a nemek közötti különbség: a 2010 és 2020 között létrehozott startupoknak csak mintegy 25 százalékában volt legalább egy női alapító. Ugyanakkor, ahogyan azt már megjegyeztük, a nem hagyományos háttérrel rendelkezők egy része nagyobb érdeklődést mutat a cégalapítás iránt, mint hagyományos társaik, de kevésbé képesek az akadályok leküzdésére. Két megközelítés járulhatna hozzá pozitívan a nemek közötti szakadék megszüntetéséhez: a potenciális női alapítóknak szóló mentorprogramok (ahogy említettük vannak nálunk ilyenek) ösztönzése és a finanszírozási folyamatokban a nemek közötti előítéletességgel kapcsolatos közvélemény-formálás.
Magyarországon évente átlagosan 70-75 új startupnak van női társalapítója. Ha a női alapítók arányát akár 30 százalékra növelnénk, az nagyjából további 15-20 startupot jelentene.
5. Az állami finanszírozás stratégiai elosztása
A vállalkozások állami finanszírozása hatékony eszköz, bár jól ellenőrzött elosztást igényel – állapítják meg a tanulmány szerzői.
A sikeres ökoszisztémákban a gazdaság szempontjából
stratégiailag fontos ágazatok olyan kutatási támogatásokat és más finanszírozási formákat kapnak, amelyeknek nem előfeltétele a nyereség.
Az állami forrásokból származó tőkefinanszírozást úgy nyújtják, hogy az állam pozíciója azonos legyen bármely más befektetőével, szigorú átvilágítás és befektetési kulcsmutatók (KPI-k) mellett.
A hatékonyan allokált közpénzek legjobb gyakorlatainak vizsgálata során két fő mozgatórugó merült fel. Először is – állapítja meg a tanulmány – a stratégiailag fontos ágazatokban a kutatási támogatások bizonyítottan alkalmasak mind a hazai startup-ökoszisztéma, mind a nemzeti innovációs kapacitás támogatására. A kutatási támogatások ilyen módon történő, konkrét ágazatokra való irányítása két kulcsfontosságú előnnyel jár: nagyobb a siker valószínűsége a hazai erős végfelhasználói piacokon tevékenykedő induló vállalkozások számára, és javul a nemzet kulcsfontosságú iparágainak nemzetközi versenyképessége.
Másodszor, a szakértők egyetértettek abban, hogy az állami források startupszektorba való juttatásának leghatékonyabb módja: egy kormány által támogatott alapok alapja, amely (a magánbefektetőkkel együtt) olyan jó hírű és professzionális kockázatitőke-alapokba fektet be, amelyek már eddig is komoly hozamokat értek el.
Ezt a megközelítést általában hatékonyabbnak tartják, mint a kockázatfinanszírozásban való közvetlen kormányzati részvételt, mivel a professzionális magánalapok rendelkeznek a szükséges tapasztalattal és szigorú, piacorientált KPI-kkel a hozamok tekintetében – ez a legjobb módja annak, hogy a befektetők pénzének hatékony elosztását biztosítsák.
Bár ez a fajta finanszírozás nem kötődik feltételekhez, a kockázati tőkealapoknak világos és átlátható jelentéstételre van szükségük a források elosztásának módjáról. Sikeres példa a közép- és kelet-európai régióból a lengyel Növekedési Alapok Alapja, egy több mint 93 milliárd eurós kezelt alap, amelynek célja, hogy a professzionális kockázatitőke-szektoron keresztül ösztönözze a növekedésre összpontosító lengyelországi vállalkozásokba történő tőkebefektetéseket.
Jó példa a magyar alapra
Mindenképpen érdemes megemlíteni a MFB Csoporthoz tartozó magyar Hiventures Tőkealapkezelőt, amely egy állami nagybankhoz kötődik. Mégis: befektetési politikát és irányelveit, valamint a piaci szereplőkkel sok esetben közösen tető alá hozott befektetéseit tekintve jobbára hozza a fenti kívánalmakat és előnyöket, már csak azért is, mert részben a korábban említett sikerország, Németország hasonló központi alapjának (High-Tech Gründerfonds, HTGF) mintáját igyekezett meghonosítani itthon, nem is kis sikerrel! Ezen túl számos állami és nem állami alap is széles körben elérhető itthon az innovatív vállalkozásoknak, nem is beszélve az egyéb, például az EU-s és más kormányzati kkv-támogatások széles tárházáról.
Mindenképpen érdemes megemlíteni a MFB Csoporthoz tartozó magyar Hiventures Tőkealapkezelőt, amely egy állami nagybankhoz kötődik. Mégis: befektetési politikát és irányelveit, valamint a piaci szereplőkkel sok esetben közösen tető alá hozott befektetéseit tekintve jobbára hozza a fenti kívánalmakat és előnyöket, már csak azért is, mert részben a korábban említett sikerország, Németország hasonló központi alapjának ( mintáját igyekezett meghonosítani itthon, nem is kis sikerrel! Ezen túl számos állami és nem állami alap is széles körben elérhető itthon az innovatív vállalkozásoknak, nem is beszélve az egyéb, például az 6. Átláthatóság és hozzáférés
A vezető ökoszisztémák csúcsminőségű átláthatóságot és hozzáférést biztosítanak, jellemzően startupplatformokon keresztül: olyan adatbázisok és digitális eszközök, amelyek “egyetlen igazság” forrásaként szolgálnak egy ország startupvállalkozásaira vonatkozóan, és útmutatást nyújtanak az alapításhoz és a méretnöveléshez.
A McKinsey kutatása azt mutatja, hogy jelenleg egyetlen digitális platform sem szolgál egyetlen ilyen “igazságforrásként” a magyarországi startupokról vagy azok teljesítményéről, illetve nem nyújt átfogó útmutatást azoknak, akik esetleg ilyen vállalkozást szeretnének alapítani. (Ilyen értelemben a magyar startupokkal foglalkozó oldalak, portálok struktúrája valóban elaprózott, fragmentált, de egy-egy alapító könnyen megtalálhatja itthon a számára szükséges információkat.)
Az elemzők azt ajánlják, hogy a jelenlegi startup-ökoszisztéma szereplői közösen dolgozhatnának egy olyan platform létrehozásán, amely többek között információt és szolgáltatásokat nyújtana a startupalapítók és -befektetők számára, valamint strukturált mentorálást és hálózatépítést a vállalkozók számára. A platform célja az lenne, hogy lehetővé tegye a tapasztalathoz és a tőkéhez való hozzáférést, és végső soron növelje az alapított és méretnövekedésre predesztinált startupvállalkozások számát. (Emltettük, hogy sok ilyen portál, próbálkozás létezik, de tény, hogy jellemzően egy-egy szervezethez, tanácsadóhoz, esetleg központi projekthez, inkubátorhoz köthető módon, és nem teljeskörűen.)
7. Hozzáférés az oktatási lehetőségekhez
A Magyarországon működő befektetők és sikeres alapítók szerint a magyarországi vállalkozók általában véve alacsony kockázatvállalási hajlandósággal rendelkeznek, és idővel talán hiányzik belőlük a bátor nemzetközivé váláshoz szükséges hajlandóság – vélik a McKinsey-nél.
Az Oxfordi Egyetem 2018-as tanulmányára hivatkoznak, amely szerint Magyarország 77 ország közül a negyedik legalacsonyabb helyen áll egy kockázatvállalási indexen.
Egy magyar startupcég vezérigazgatóját idézik, aki szerint Magyarország a "feltalálók országa", hiszen hatalmas serege található nálunk a technológiákat jól ismerő, fejlesztések részleteiben igen jártas vállalkozóknak. “Ám amikor az üzletépítésre kerül a sor, úgy tűnik, hiányzik belőlük a más kelet-közép-európai országokban élő társaik lendülete vagy képessége” – idézi forrását a tanulmány.
A sikeres ökoszisztémák három fő eszközt használnak annak biztosítására, hogy az induló vállalkozások potenciális alapítói és alkalmazottaik rendelkezzenek a fentiekben esetleg hiányzó készségekkel.
Először is, az alapítók ingyenesen hozzáférhetnek digitális, programozási és üzleti tanfolyamokhoz egy startup platformon keresztül; vagy éppen erősen támogatott tanfolyamokhoz a meglévő helyi startupokkal foglalkozó ilyen szolgáltatóknál. Az ebbe az irányba tett lépésre jó példa a magyarországi program, amely a meglévő programozó iskolák digitális oktatását támogatja, vagy éppen az a kormányzati törekvés, amelyben a szakképzés rendszere alapos átalakuláson megy át, és az egyének, a vállalatok számára a képzés támogatásában és ösztönzésében szinte új távlatokat nyitnak (lásd alább, a keretes írásban és a hivatkozott cikkben).
Oktatás, szakképzés: fel kell készülni a XXI. századi kihívásokra
Azért, hogy a munkanélküliek és a dolgozók is fel tudjanak készülni a 21. század gazdasági kihívásaira, a kormányzat átalakította a hazai a szak- és felnőttképzést. A szakképzésben 30 százalékkal emelték a béreket, és megnyitották a vállalati szakemberek mint oktatók előtt az iskola kapuit.
A legkorszerűbb német tananyagot tanítják a legmodernebb e-oktatási formában, a gyakorlati oktatást pedig a szakképzési centrumok vállalati partnerei biztosítják duális képzés keretében. Az általános iskolás gyerekeknek a Tanítsunk Magyarországért programban egyetemista „nagy testvér” mentorok segítenek megtalálni a számukra megfelelő képzési formát. A program célja, hogy 2030-ra minden most általános iskolás gyerek legalább szakmával rendelkezzen. A középiskolai rendszer átalakításával azt is elérhető közelségbe került, hogy bármely képzési formából el lehessen jutni az érettségiig, és be lehessen jutni a felsőoktatásba.
Azért, hogy a munkanélküliek és a dolgozók is fel tudjanak készülni a 21. század gazdasági kihívásaira, a . A szakképzésben 30 százalékkal emelték a béreket, és megnyitották a vállalati szakemberek mint oktatók előtt az iskola kapuit.
A legkorszerűbb német tananyagot tanítják a legmodernebb e-oktatási formában, a gyakorlati oktatást pedig a szakképzési centrumok vállalati partnerei biztosítják duális képzés keretében. Az általános iskolás gyerekeknek a egyetemista „nagy testvér” mentorok segítenek megtalálni a számukra megfelelő képzési formát. A program célja, hogy 2030-ra minden most általános iskolás gyerek legalább szakmával rendelkezzen. A középiskolai rendszer átalakításával azt is elérhető közelségbe került, hogy bármely képzési formából el lehessen jutni az érettségiig, és be lehessen jutni a felsőoktatásba.A tanulmányra visszatérve: a sikeres startup-ökoszisztémák jellemző vonása a vállalkozói kultúra előmozdítása a tudományos életben, általában az egyetemeken és más tudományos intézményekben országos digitális vállalkozói tantervek támogatásával. Magyarországnak már van saját példája: a 2020-ban indult Magyar Startup Egyetemi Program (HSUP) több mint 2000 résztvevő hallgatóval. Ez volt az ország első egységes tanterve a startup vállalkozói szakmában.
Végül – az elemzők szerint – Magyarország felhasználhatná a nemzetközi hálózatok és a know-how bevált módszereit, amelyeket a startup-központú külföldi egyetemekkel – például az egyesült államokbeli Stanforddal és az európai uniós Aacheni Egyetemmel – való együttműködés jelenthet.
Az ilyen iskolákat ösztönözni lehetne arra, hogy a vezető helyi egyetemeken inkubátorházakat vagy kutatási tanszékeket hozzanak létre; a Stanford Technology Ventures Program (STVP) például világszerte partnerségeket alakít ki egyetemekkel a vállalkozói oktatással kapcsolatos programok és tantervek kidolgozása érdekében. A programot úgy tervezték, hogy maximalizálja a partneregyetemek által a saját régiójukban életre hívott tudás-átadási hatást.
Ha a magyar egyetemek és más oktatási szereplők nemcsak folytatni, hanem bővíteni is tudják az alapítók oktatására, a vállalkozói szellem népszerűsítésére és a nemzetközi hálózatok kiépítésére irányuló erőfeszítéseiket, akkor valószínűleg jelentősen nőni fog a startupalapítók száma.
Összefoglaló megállapítások
Bár hazánknak a szerzők szerint akadnak hiányosságai, ugyanakkor rendelkezünk néhány olyan belső erősséggel is, mint például a tudományos innováció hagyománya, amelyek építő alapként szolgálhatnak.
Háttérinformációk a kutatásról
Az eredeti kutatást különböző gazdasági adatbázisok és a sajtóban végzett keresések segítségével végezték. A vállalati adatok a Dealroom adatbázisán alapulnak, a McKinsey helyi szakértői által kiigazítva. A magyarországi startup-ökoszisztéma állapotát magyar és nemzetközi kockázati tőkés partnerekkel, angyal-befektetőkkel és startupalapítókkal együttműködve mérték fel. A McKinsey globális kutatásai egészítették ki azután a tőlük kapott meglátásokat.
Adatgyűjtés
Az elemzés a Dealroom adatbázisát használja a Magyarországon alapított összes startupról, beleértve a külföldi székhellyel rendelkező, de magyar indíttatású startupokat is. A szakértők azonban a Dealroom adatainak következetlenségei miatt felülvizsgálták a startupok stádiumait, és kiigazították azokat, ha azok nem voltak összhangban a szakértői szemlélettel (például egy, az adatbázisban Series B befektetési (érettségi) szinten lévő startupot a szakértői hozzájárulással Series A-vá módosíthattak a modellben). Az átlagos nettó fizetést – mintegy havi 1450 eurót (557 ezer forint, ám az érettségi szakaszok szerint kiigazítva) – a Startup Hungary szakértői inputja alapján kaptak.
Feltételezések
Egyes startupok hatását (mind a finanszírozásban, mind a foglalkoztatásban) konzervatív megközelítés érdekében kizártuk.
Pre-seed: a Magyarországra vonatkozó hiányos adatok miatt kizárták a szakértők például a pre-seed (korai magvető fázisban lévő) induló vállalkozások nagy részét, mert azoknak csak a 4 százalékáról álltak rendelkezésre finanszírozási adatok.
Továbbá :az érettségi szakaszok között a finanszírozásra és a foglalkoztatásra vonatkozó adatok csak korlátozottan álltak rendelkezésre az induló vállalkozások nagy részének esetében.
Az Exitek és IPO-k (eladások befektetőknek és nyilvános részvénykibocsátási (initial public offering) adatok).
Az IPO-s hatásokat kizárták, mert az IPO aránytalanul növelné a finanszírozási és foglalkoztatási hatást, és mert az aktívabb ökoszisztéma fő kedvezményezettjei a korábbi érettségi szakaszban lévő induló vállalkozások, más szóval a potenciálisan IPO-képes induló vállalkozások esetében a többlethatás kisebb volt.
A szakértők szerint a felvázolt stratégiák, intézkedési javaslatok csak hosszabb távon, 2025 és 2030 között tudnak majd hatást gyakorolni.
Az eredeti kutatást különböző gazdasági adatbázisok és a sajtóban végzett keresések segítségével végezték. A vállalati adatok a Dealroom adatbázisán alapulnak, a McKinsey helyi szakértői által kiigazítva. A magyarországi startup-ökoszisztéma állapotát magyar és nemzetközi kockázati tőkés partnerekkel, angyal-befektetőkkel és startupalapítókkal együttműködve mérték fel. A McKinsey globális kutatásai egészítették ki azután a tőlük kapott meglátásokat.
Adatgyűjtés
Az elemzés a Dealroom adatbázisát használja a Magyarországon alapított összes startupról, beleértve a külföldi székhellyel rendelkező, de magyar indíttatású startupokat is. A szakértők azonban a Dealroom adatainak következetlenségei miatt felülvizsgálták a startupok stádiumait, és kiigazították azokat, ha azok nem voltak összhangban a szakértői szemlélettel (például egy, az adatbázisban Series B befektetési (érettségi) szinten lévő startupot a szakértői hozzájárulással Series A-vá módosíthattak a modellben). Az átlagos nettó fizetést – mintegy havi 1450 eurót (557 ezer forint, ám az érettségi szakaszok szerint kiigazítva) – a Startup Hungary szakértői inputja alapján kaptak.
Feltételezések
Egyes startupok hatását (mind a finanszírozásban, mind a foglalkoztatásban) konzervatív megközelítés érdekében kizártuk.
Pre-seed: a Magyarországra vonatkozó hiányos adatok miatt kizárták a szakértők például a pre-seed (korai magvető fázisban lévő) induló vállalkozások nagy részét, mert azoknak csak a 4 százalékáról álltak rendelkezésre finanszírozási adatok.
Továbbá :az érettségi szakaszok között a finanszírozásra és a foglalkoztatásra vonatkozó adatok csak korlátozottan álltak rendelkezésre az induló vállalkozások nagy részének esetében.
.
Az IPO-s hatásokat kizárták, mert az IPO aránytalanul növelné a finanszírozási és foglalkoztatási hatást, és mert az aktívabb ökoszisztéma fő kedvezményezettjei a korábbi érettségi szakaszban lévő induló vállalkozások, más szóval a potenciálisan IPO-képes induló vállalkozások esetében a többlethatás kisebb volt.
A szakértők szerint a felvázolt stratégiák, intézkedési javaslatok csak hosszabb távon, 2025 és 2030 között tudnak majd hatást gyakorolni.
Az alábbiakban folytatjuk a neves McKinsey tanácsadó vállalat közelmúltban nyilvánosságra hozott európai startupokkal és innovációs ökoszintémáik érettségével foglalkozó tanulmányát, amely a magyar innovációs ökoszisztámáról is részletesen szól. Az elemzést idéző írásunk első részében megállapítottuk: az összes érdekelt fél közös együttműködése hozzásegítené Magyarországot ahhoz, hogy az innovatív kkv-k, illetve startupok a következő években 30 ezer magas hozzáadott értéket termelő munkahelyet teremtsenek, akár 1,3 milliárd eurónyi, azaz közel 500 milliárd forintnyi helyi piacot generálva.