Demjén Ferenc szerint „hiába gúnyolódnak Orbán békemisszióján”
A zenész őszintén értékelte a kormányfő törekvését a békére, miközben az EU-t komoly kritikával illette.
„Bárki is képviseli Magyarországot, amikor azt mondja, hogy ez egy transzparens, tiszta ország, akkor ne legyen senki a közönségben, aki felhúzza a szemöldökét” – a szak-ma.hu portál készített interjút Biró Ferenccel, az Integritás Hatóság elnökével, amelyből most a legérdekesebb részeket mazsolázzuk ki.
Korábbi tapasztalatait hogyan tudja kamatoztatni az Integritás Hatóság élén?
– Szakember vagyok. Húsz éve foglalkozom részben közbeszerzésekhez kapcsolódó vizsgálatokkal, részben pedig azzal, hogyan lehet vállalati rendszereket átláthatóvá, tisztává, ellenőrizhetővé tenni, és hogyan lehet kiszűrni a visszaéléseket. Ez az új pozíciómban maximálisan használható.
Különbség leginkább a társadalmi hatásban van. Arra kaptam, kaptunk felhatalmazást, hogy az EU-s támogatások minden eurócentje a magyar emberek érdekében, és hatékonyan legyen befektetve. Ebben a hatóságnak döntő szerepe lehet, hiszen mi rendszert építünk és modelleket állítunk fel, amelyek a szakemberek tudásával együtt rendszerszinten is tudnak hatni.
Nekem személy szerint fontos az is, hogy társadalmi edukációt folytathassunk. Ez hosszú távon elősegítheti, hogy fel tudjon nőni egy helyes értékrendet magáénak mondható generáció, amelyik konkrétan nem hajlandó részt venni etikátlan tranzakciókban.
Abban bízom tehát, hogy az Integritás Hatóság az én vezetésemmel képes lesz érdemi kultúraváltást is elősegíteni akár csak arra, hogy mederbe szorítson bizonyos nem kívánt viselkedési formákat.
Hogy néz ki a hatóság szervezete?
– A törvény határozza meg a feladatunkat, nekem ehhez kell csapatot építenem. Az Integritás Hatóság egy elit alakulat lesz. Felkészült vezetőkkel, tapasztalt és elszánt munkatársakkal, akik mindannyian ugyanazt a célt látják maguk előtt – a tisztább közéletet. A legjobb emberekre van szükségünk, akiket meg is kell fizetnünk a szaktudásukért – az Európai Bizottság külön kérése volt, hogy ne csak a közigazgatási besorolás szerint fizethessünk. Alapvetően egy gyorsan reagálni tudó, rugalmasan működő hatóságot szeretnék, nagyjából 100-120 fővel – 2023 első negyedévének végére igyekszünk teljes létszámmal felállni.
A szakmai kiválóság mellett az elkötelezettség, a helyes értékrend is fontos. A vezetőket is ez alapján választottam ki: karrierjük csúcsán lévő, feddhetetlen kollégákat kerestem, akik csapatjátékosok, és hajlandók a hazájukért akár személyes áldozatot is hozni, ha a szükség úgy hozná. Fontos, hogy mindenki magáénak érezze azt az ügyet, amiért a hatóság harcol. Ha ez mind megvan a csapatban, akkor könnyű rugalmasan együtt dolgozni. De mindennek az értékrend az alapja, arra lehet építeni.
Hogy kerülnek a hatósághoz az ügyek?
– Többféleképpen kerülhet egy ügy a hatóság látókörébe. Lehet közérdekű bejelentést tenni, ezzel a hatóságnak foglalkoznia kell. Az eddigi tapasztalatok alapján ezek között vannak nehezen komolyan vehető ügyek, vannak olyanok, amelyek nem tartoznak a hatóság hatókörébe, és olyanok is, amelyek elévültek. És természetesen jönnek olyan ügyek is, amelyekkel ténylegesen tud foglalkozni a hatóság, ezt már most is megteszi. A másik lehetőség, ahogy ügyek kerülnek a hatóság elé, abból fakad, hogy törvényileg kötelesek vagyunk saját kockázatértékelést folytatni. A hatóságnak emellett van közigazgatási hatósági feladata, mér közszféra-integritást, mér közbeszerzés-koncentrációt.
Mit jelent az, hogy az IH autonóm szerv?
– Az autonómia nagyon fontos kérdés. Elsősorban azt jelenti, hogy a hatóság függetlenül tud működni, azaz senki nem szól bele a dolgába. Két irányba tartozunk ennek érdekében felelősséggel: egyrészt a magyar Országgyűlésnek, másrészt – éppen a függetlenségünk minél egyértelműbb garantálása érdekében – az Európai Bizottságnak. Éves jelentésünket is mindkét irányba el kell küldenünk.
Most az első számú kötelessége a hatóságnak az lesz, hogy azoknak az EU-s pénzeknek, amelyek most rendelkezésre állnak majd, minden egyes eurócentje célhoz kötötten és szabályosan legyen elköltve. A már említett saját kockázatelemzésünket is el kell indítanunk. Ha ebből kijönnek akár egyes ügyletek, akár teljes iparágak, akkor ezekkel a hatóság foglalkozni fog.
Az én megbízásom hat évre szól, nem vagyok újraválasztható. Alapokat feketek le, amelyekre az utánam jövők biztonsággal építhetnek.
Hogy áll most a munka?
– Most kötünk együttműködési megállapodásokat is az ügyészséggel, a NAV-val, a BEII-vel, az OLAF-fal, az OECD-vel, a GVH-val. Így lehet elkerülni a szigetszerű működést. Már folytatunk érdemi ellenőrző tevékenységet is, ezt elő is írja számunkra a törvény. Folyamatalapú, számszaki és tematikus támogatásokhoz kapcsolódó vizsgálatok is zajlanak akár saját jogon, akár a társszervek segítségével.
Mikorra várhatók az első ellenőrzési tapasztalataik?
– Erre törvényi előírások vannak, a benyújtástól számított 30 napon belül döntenünk kell arról, hogy illetékesek vagyunk-e, és ha igen, haladéktalanul megindítjuk a vizsgálatot. Véleményünk szerint az első fél év végére az első ellenőrzési tapasztalatok összegezhetők lesznek. A hatóság ad majd ki ajánlásokat is, ezek az ellenőrzési tapasztalatokon fognak alapulni, és publikusak lesznek. Ajánlásokat fogalmazunk majd meg az irányító hatóságok és a támogatottak felé, adott esetben a piac egésze és a közbeszerzéseket kiírók felé.
Milyen célokat fogalmaztak meg az első évre?
– Általános cél, hogy tevékenységünk eredményeképp ne utólag fussunk rosszul elköltött, illetéktelen zsebekbe kerülő pénzek után, hanem idejekorán, már a beszerzések és a támogatási programok kiírását követően, közvetlenül is be tudjunk avatkozni. Ez már megelőzésként is felfogható. Átlátható, világos kommunikációra készülünk a közvélemény felé is, hogy mindenki tisztában legyen azzal, bizonyos dolgok elfogadhatatlanok.
Mik a távolabbi célkitűzéseik?
– Mi vagyunk talán az egyetlen olyan hatóság, amely azon dolgozik, hogy végül ne legyen már dolga, és megszűnhessen.De a realitásoknál maradva: részben egy a digitális lehetőségeket maximálisan kihasználó, aktív és proaktív hatóság működtetése a távlati cél. Év végéig big data elemzésekkel megyünk előre. Ha összeáll a nagy kép, akkor az Integritás Hatóságnak egy integrált rendszere lesz, amely jobban, precízen dolgozik majd a vizsgálók és elemzők keze alá. Valós időben működő monitoringrendszert építünk így, amely lényegében élőben, folyamatosan tudja elemezni a különböző kiírásokat, folyamatokat.
Részben pedig egy edukációs értelemben is működő szervezetet építünk, amely segít megértetni minden szereplővel – minden egyes állampolgárral –, hogy a korrupció rossz, mindenkinek csak kárt okoz, és ha az egyes emberek nemet mondanak rá, akkor végül – ha nem is fog teljesen megszűnni, de – érdemben visszaszorul.
Célként, személyes célként – ha tetszik álomként vagy aspirációként – azt fogalmaztam meg, hogy hat év múlva, amikor lejár a mandátumom, másképp nézzenek Magyarországra. Bárki is képviseli Magyarországot, amikor azt mondja, hogy ez egy transzparens, tiszta ország, akkor ne legyen senki a közönségben, aki felhúzza a szemöldökét.
Az interjút teljes terjedelmében a szak-ma.hu portálon találja meg.
NÉVJEGY - Bíró Ferenc
- Nős, két gyermek édesapja
- 1998-ban diplomázott az IBS Nemzetközi Üzleti Főiskolán
- 1998-tól 2004-ig a KPMG-nél volt könyvvizsgálati munkatárs, először Magyarországon, majd Németországban (Frankfurt am Main)
- 2004-től 2006-ig az Avery Dennison Corporationnál belső ellenőrként dolgozott ( EMEA & US területen)
- 2006–2007 között a Brystol Myers Squibbnél volt compliance officer
- 2007–2020-ig az EY-nél dolgozott, 2012- től cégtárs
- 2020-tól 2022-ig a PwC CEE régiójának cégtársa
- 2022 novembertől az Integritás Hatóság elnöke