Hogy néz ki a hatóság szervezete?
– A törvény határozza meg a feladatunkat, nekem ehhez kell csapatot építenem. Az Integritás Hatóság egy elit alakulat lesz. Felkészült vezetőkkel, tapasztalt és elszánt munkatársakkal, akik mindannyian ugyanazt a célt látják maguk előtt – a tisztább közéletet. A legjobb emberekre van szükségünk, akiket meg is kell fizetnünk a szaktudásukért – az Európai Bizottság külön kérése volt, hogy ne csak a közigazgatási besorolás szerint fizethessünk. Alapvetően egy gyorsan reagálni tudó, rugalmasan működő hatóságot szeretnék, nagyjából 100-120 fővel – 2023 első negyedévének végére igyekszünk teljes létszámmal felállni.
A szakmai kiválóság mellett az elkötelezettség, a helyes értékrend is fontos. A vezetőket is ez alapján választottam ki: karrierjük csúcsán lévő, feddhetetlen kollégákat kerestem, akik csapatjátékosok, és hajlandók a hazájukért akár személyes áldozatot is hozni, ha a szükség úgy hozná. Fontos, hogy mindenki magáénak érezze azt az ügyet, amiért a hatóság harcol. Ha ez mind megvan a csapatban, akkor könnyű rugalmasan együtt dolgozni. De mindennek az értékrend az alapja, arra lehet építeni.
Hogy kerülnek a hatósághoz az ügyek?
– Többféleképpen kerülhet egy ügy a hatóság látókörébe. Lehet közérdekű bejelentést tenni, ezzel a hatóságnak foglalkoznia kell. Az eddigi tapasztalatok alapján ezek között vannak nehezen komolyan vehető ügyek, vannak olyanok, amelyek nem tartoznak a hatóság hatókörébe, és olyanok is, amelyek elévültek. És természetesen jönnek olyan ügyek is, amelyekkel ténylegesen tud foglalkozni a hatóság, ezt már most is megteszi. A másik lehetőség, ahogy ügyek kerülnek a hatóság elé, abból fakad, hogy törvényileg kötelesek vagyunk saját kockázatértékelést folytatni. A hatóságnak emellett van közigazgatási hatósági feladata, mér közszféra-integritást, mér közbeszerzés-koncentrációt.
Mit jelent az, hogy az IH autonóm szerv?