Néhány évvel ezelőtt az USA egyszerre volt kétségbeesett és dühös, ha azt tapasztalta, hogy egyes kormányok különböző támogatásokkal és engedményekkel juttatják előnyökhöz saját országuk vállalkozásait. Az amerikai válasz akkor nem egy kereskedelmi háború kirobbantása volt, hanem az, hogy megpróbálta észhez téríteni az adott döntéshozókat, és a világkereskedelem biztonságára, valamint a Kereskedelmi Világszervezet alapelveire mutogatva igyekezett letörni a protekcionista hajtásokat.
Ám jött Donald Trump, aki elkezdte, majd Joe Biden, aki csúcsra járatta azt a rendszert, amely ellen Obama még annyira lelkesen kampányolt. Az USA a tavaly elfogadott és január 1-jén részben már életbe is lépett inflációcsökkentő törvény részeként olyan gátlástalan belső ipari támogatási rendszert épített, amely a ma ismert és jól bejáratott világkereskedelmi struktúra összeomlását eredményezheti. Az úgynevezett chiptörvény és a zöld átállás érdekében biztosított szabályozás a protekcionista törekvések iskolapéldája, amely kirekeszt mindenkit, aki nem amerikai terméket gyárt vagy vásárol amerikai földön.
Washingtonban lelkesen szavazták meg a törvényt, amelyet Kína gazdasági térhódításának megakadályozására hoztak, ám valahogy elfeledkeztek azokról a baráti országokról, amelyeket a „Buy American” ugyanúgy sújt, ahogyan Pekinget. Jellemzően az EU annyira nem látta előre az eseményeket, hogy még a törvény előkészítési fázisában is csupán néhányan kapták fel a fejüket, és kezdtek el halkan, elsősorban franciául káromkodni.
A kérdés, hogy a nyugati világ meg tudja-e buktatni az USA protekcionista gyakorlatát szép szóval és a baráti kötelékre hivatkozva, vagy – más lehetőség híján – beleáll a konfliktusba, és az egyes régiók, szövetségek körülbástyázásával mindenki elkezdi ugyanazt a politikát folytatni, amely alapjaiban változtatná meg a világkereskedelmi rendszert, az innovációs törekvéseket – és a politikai kapcsolatokat.
„A nagy kiszorítósdi, a könyökölős helyezkedés a világ három nagy autópiacán szintet lépett, és ez minden bizonnyal hatással lesz arra is, hogy gyártási kapacitások terén hol épül és hol épül le az ipar" - írja Várkonyi Gábor . Az autópiaci szakértő rámutatott: míg Kína és az USA brutális versenyt folytat, az EU - szokás szerint - „letolt gatyával várja az események végét".
Halott játék
A képlet alapjaiban roppant egyszerű: az USA óriási támogatást ad a saját területén gyártó vállalatoknak, de kizárólag azzal a feltétellel, ha azok olyan, USA-ban bejegyzett cégek, amelyek amerikai alkatrészekből és félvezetőkből gyártanak elektromos járműveket. A vásárlók alapból 7500 dolláros kedvezményt kapnak egy jármű hazavitelekor – feltéve, ha az a jármű megfelel a gyártókra vonatkozó kritériumoknak. Ugyanez az elv vonatkozik a megújuló energiaipar szereplőire is: a szél-, nap- és geotermikus energiaprojektek óriási állami támogatásban részesülnek akkor, ha a felhasznált alkatrészek legalább fele az USA terméke.
Minden ország, így az Egyesült Államok is támogatta és támogatja saját ipari és innovációs kezdeményezéseit. Az amerikai összeg azonban olyan mértékű, amelyre eddig nem nagyon volt példa – éppen elég magas ahhoz, hogy megölje a külföldi kezdeményezéseket. A mesterséges beavatkozás egyben mesterséges árakat fog generálni: az amerikai termékek globális szinten is olcsók lesznek, a világ országainak ipara pedig nemhogy alámenni, de a közelébe sem fog tudni érni az USA árainak – ez pedig katasztrofális kereskedelmi egyensúlyhoz vezet.
Nem kell túlzott fantázia ahhoz, hogy ez mit jelent az ázsiai és az európai ipar számára. Bevágták az orruk előtt az ajtót, termékeiknek innentől esélye sincs felvenni a küzdelmet az amerikaiakkal, hiszen az USA bődületes, összességében 396 milliárd dolláros belső gazdaságélénkítő csomagja mellett labdába sem rúghatnak. Gyakorlatilag ki lettek zárva a piacról. Márpedig ha egy játékban az egyik játékos megszegi a szabályokat, akkor előbb-utóbb a többi is ugyanezt fogja tenni. Egy dolgot nem lehet tenni: egyoldalúan a korábbi szabályok szerint játszani tovább.