Így hozták létre a kilencvenes években a világ egyik legnagyobb önálló pénzügyi takarékmodelljét, az állami nyugdíjalapot, amelybe gyakorlatilag minden, az energiahordozók eladásából származó nyereséget azóta is betesznek. Egy 2001-es költségvetési törvény hatályba lépése óta az alap éves hozamának mindössze 3 (korábban 4) százalékát forgatják vissza az állami költségvetésbe, egyébként az utolsó koronáig befektetik részvényekbe, ingatlanokba, különböző kötvényekbe, tovább hizlalva az összeget (negyedéves hozamok kapcsán is sok-sok tízmilliárd dollárról beszélünk). A különzseb tartalma annyira komoly, hogy a norvég nyugdíjalapnak globálisan több mint 9000 vállalatban van részesedése, a részvénypiacban pedig mintegy 1,5 százalékkal van jelen. Az alap teljes vagyonát tavaly mintegy 1300 milliárd dollárra becsülték, az éves növekedés pedig az idén – köszönhetően a háborúnak, a szankciós politikának és az energiaválságnak – minden rekordot megdöntött.
Az alap révén Norvégia elkerülte az „erőforrás átok” néven ismert jelenséget, amikor egy ország a fosszilis energiahordozókra próbálja meg felépíteni gazdaságát, rövid távon lendítve azon, hosszú távon azonban akár társadalmi és ipari összeomlást okozva vele. A kitermelést az egymást váltó kormányok ideiglenesnek és nem örökkévalónak tekintik, ezért igyekeztek a problémák rövid távú finanszírozását szervesen leválasztani a jövőről, amelyre a jelenben „spórolnak”.
Az említett rövid távú kiadások persze még akkor is óriási összegek, ha az alapnak csupán apró töredékét takarják. A kifejezetten nem adó- és rezsicsökkentési célokra fordított összegekből a világ egyik legjobban működő oktatási rendszerét (beleértve a mindenki számára ingyenes egyetemi oktatást), valamint a szociális háló erősítését (például a 47 hét fizetett szülői szabadságot), a közintézmények építését és folyamatos megújítását, vagyis a gondoskodó államot finanszírozzák úgy, hogy azzal párhuzamosan betonszilárdan biztosítják Norvégia működését a jövőben – ami máris elkezdődött.
Nyerő taktikán ne változtass!
Amit most az európai országok kérnek, az Norvégia saját értelmezésében nem más, mint hogy szakítsanak eddigi politikájukkal, és kezdjenek el úgy játszani a világ egyik legműködőképesebb szuverén alapjának a pénzével, hogy azzal a saját jövőjük helyett a jelen konfliktusaiba fektetnek be. Nem annyira meglepő, hogy erről Oslo hallani sem akar, és sem baráti energiaár-kedvezmények adogatásával, sem saját költségvetési politikájának megváltoztatásával nem kíván szakítani az évtizedek óta tökéletesen működő modellel, sőt elég ideges lesz, ha ilyesmit követelnek tőle. Ahogyan a norvég energiaminiszter egyik államtitkára, Bjelland Eriksen megfogalmazta: Oslo nincs ellene az árcsökkentő megoldásoknak, de csak abban az esetben, ha az nem a saját kárára történik. Ebbe a hozzáállásba nehéz belekötni lényegi szinten olyan országoknak, amelyek egyébként pontosan ugyanezt teszik, csak más eszközökkel.