„Decemberben nem volt nagyobb az éves élelmiszer-infláció, mint novemberben. A drágulás az előző év azonos időszakához képest mindkét hónapban kerekítve 49 százalék volt, vagyis az októberi 55 százalékos csúcs után a 6 százalékponttal alacsonyabb, de még így is irdatlanul magas szinten stabilizálódott” – írta a napokban saját, 42 élelmiszerből álló szubjektív fogyasztói kosarának adatai alapján a G7.
A portál az Aldi, a Lidl, a Penny és a Tesco árainak átlagát vette górcső alá, és úgy találták, hogy kevés termék ára stagnált, vagyis úgy jöhetett ki a változatlanul 49 százalékos infláció, hogy egyes élelmiszerek továbbra is drágultak, mások viszont csökkentek.
Utóbbi az igazán meglepő, hiszen régen hallottuk már, hogy egy élelmiszer ára csökkent. Most viszont a G7 több olyan terméket is megnevezett, aminek az ára mérséklődött.
Ilyen például a narancs, amely mindössze egy hónap alatt 27 százalékkal lett olcsóbb, a fehérrépa, amely 23 százalékot vesztett árából, a paprika, amely 7, és a sárgarépa, amely 6 százalékkal került kevesebbe.
Hogyan lehet valami olcsóbb az infláció kellős közepén?
Mivel az élelmiszerár-inflációnak – sajnos – még nem értünk a végére, utánajártunk, hogyan fordulhatott elő mégis árcsökkenés, és miért éppen ezeknél a termékeknél?
„A zöldség és gyümölcs jellege miatt választékunk árazása hetente történik, és még az is elképzelhető, hogy egy héten belül történik árváltozás. Természetesen mindig törekszünk a legjobb ár kialakítására. A narancs tekintetében november elejéhez képest egyértelmű árcsökkenést tapasztalhatunk, és egyéb említett termékköröknél a lehetőségekhez mérten tudtunk hosszabb-rövidebb időszakra kedvezőbb árat biztosítani, mint például novemberben. Az árcsökkenés mértéke azonban eltérő volt” – nyilatkozta a Makronómnak a Spar kommunikációért felelős csapata. A kiskereskedelmi üzletlánctól azt is megtudtuk, az említett termékeknek van egy szezonalitásból adódó „ár-életciklusa”, ami miatt egyik hónapról a másikra tapasztalható, hogy alacsonyabb árakkal találkozhat a vásárló.
„A legfontosabb számunkra, hogy ezeket a csökkenő trendeket minden esetben a vásárlók számára is érezhetővé tegyük, és a jelenlegi erős inflációs nyomás mellett is minél kedvezőbb árat tudjunk biztosítani” – tették hozzá.