Öt évvel ezelőtt az akkori amerikai elnök úgy döntött, hogy nyíltan meghirdeti Kínával szemben a kereskedelmi háborút, annak minden veszélyes eszközével együtt. Ennek érdekében hajlandó volt szembeszállni a Kereskedelmi Világszervezettel is. Olyan védővámokat vetett ki, elsősorban az acél- és alumíniumimportra, amelyeket a WTO szabályai szerint nem vethetett volna ki. Ám Trump megtalálta a kiskaput: indokként azt hozta fel, hogy a gazdasági biztonság maga a nemzetbiztonság, így a vámokat valójában „nemzetbiztonsági érdekek” miatt vetették ki. Utóbbi kifejezéssel a WTO nem tud mit kezdeni, miután nem tiszte eldönteni, mi számít nemzetbiztonsági kockázatnak egy adott állam szempontjából.
A hangzatos indoklás ellenére a blöffszagot mindenki érezte, de a legtöbben – köztük a WTO is – úgy vol vele, hogy a Trump-korszak hamarosan véget ér, a következő garnitúra pedig majd eltörli a diszkriminatív döntéseket, és minden visszatér a régi kerékvágásba. Nagyobbat nem is tévedhetett volna.
Biden tétet emelt
Az elmúlt hónapok ugyanis arra világítottak rá, hogy Biden nem csak elfogadta elődje protekcionista gazdaságpolitikáját, de csúcsra is kívánja járatni azt. A kormányzat nem vonta vissza Trump intézkedéseit, és továbbra sem hajlandó elfogadni a WTO vitarendezési funkcióját. Inkább emelte a tétet, és két olyan törvényt is elfogadtatott, amelyek révén egyenes út vezet a kereskedelmi világháborúhoz.
A „Chipek és a tudomány” nevű törvény mintegy 52 milliárd dollár kormányzati támogatást nyújt az amerikai félvezetőgyártásra, valamint 24 milliárd dollár értékűre becsült beruházási adókedvezményt biztosít az amerikai chipgyártó üzemek számára.
Az inflációcsökkentő csomag részeként meghozott autóipari intézkedések szintén a protekcionista gazdaságpolitika klasszikus példái. Az USA kormánya autónként 7500 dollárral támogatja a tisztán elektromos modelleket, de kizárólag azokat, amelyek az Egyesült Államokban készültek.
Közelebbről: a támogatás csak az olyan elektromos akkumulátorok esetében érvényes, amelyekben a nyersanyagok vagy az USA-ból vagy valamelyik olyan államból származnak, amellyel Amerikának szabadkereskedelmi megállapodása van. Mi több: 2028-tól pedig már csak 100 százalékig „Made in USA” akkumulátorok jöhetnek szóba, ha valaki élni akar az állami támogatás lehetőségével. A rendszer tehát a hazai földön gyártó vállalatoknak óriási adókedvezményeket és támogatási forrásokat ígér, a külföldieket azonban konzekvensen kizárja a rendszerből, felrúgva ezzel a partneri kereskedelem uralkodó aranyszabályait.
Krueger szerint erősen kétséges, hogy a törvény valóban a zöld átállás felgyorsítása érdekében született, hiszen a külföldi autógyárak kizárása és a Buy American! elvének gyakorlatba kényszerítése inkább lassíthatja a folyamatot. A chiptörvény esetében még érthetetlenebb a helyzet, tekintve, hogy a félvezetőpiac az év eleji mélyponthoz képest erőteljesen felpörgött. Hiány egyáltalán nincs, ellenben a nagy gyártók – megszimatolva a lehetőséget – Európában már most revolverezésbe kezdtek, mondván: csak akkor hajlandóak újabb beruházásokat végrehajtani, ha az adott állam erőteljesebb támogatást nyújt ahhoz.