Kimondta a vezető politikus: Új stratégia kell annak érdekében, hogy az USA-EU-Kína háromszögben ne az EU legyen a vesztes
A politikus szerint az EU és Magyarország érdekeivel is ellentétes lenne egy gazdasági hidegháború.
Magyarország a középmezőnyben van, ami egy vadiúj Tesla Y árát illeti. Az első helyezett és az utolsó között mintegy 23 millió forint a különbség, ami teljesen abszurdnak tűnik, pedig nem az.
Nagyot megy a Tesla Model Y, olyannyira, hogy az idén valószínűleg benne lesz a világszerte legtöbbet eladott modellek listájában – ráadásul egyedüli elektromos járműként. Az év első kilenc hónapjában több mint félmillió darabot adtak el belőle, igaz, egyáltalán nem mindegy, hogy honnan szerzi be a leendő tulajdonos. Az árak országonként ugyanis annyira eltérőek, hogy érdemes egy közelebbi pillantást vetni rájuk.
Talán nem meglepő, hogy egy Tesla a világ legnagyobb elektromos jármű piacán, Kínában kerül a legkevesebbe. Itt ugyanis annyira éles a verseny a helyi gyártók, például a BYD, a NIO és sok más vállalat miatt, hogy a legfrissebb statisztikák szerint 2022 első hét hónapjában az elektromos autók eladási mutatóinak 80 százalékát a hazai cégek vitték.
Elon Musk megvakarta okos fejét, és úgy döntött, hogy egy kisebb vagyont fog költeni a marketingre, beleértve a biztosítási támogatások szélesítését és a célzott, általános reklámkampányokat is. Szükség is van rá: a vezér 50 százalékos globális értékesítési növekedést tűzött ki célul az elkövetkezendő évekre, a kínai hullámzó kereslet azonban bekavarhat a tervbe, főleg úgy, hogy az ottani piac kalkuláltan is a Tesla nyereségének negyedét kellene, hogy biztosítsa.
Az árcsökkentő hatású helyi piacverseny miatt törvényszerűen Kínában lehet a legolcsóbban hozzájutni egy Tesla Model Y-hoz. A jármű 288 900 jüannál – vagyis 40 500 dollárnál, fájdalmasabban fogalmazva: 16 millió forintnál – kezdődik, ezzel pedig hivatalosan is ott lehet a legolcsóbban beszerezni a modellt.
A lista első helyén Szingapúr áll. Az ottani ár a kezelhetetlen kategóriába tartozik: egy Tesla-modellt, amely Kínában 40 ezer dollárba kerül, a törpeállamban
és ebben az összegben még nincsenek benne az autót és annak tulajdonosát sújtó regisztrációs és egyéb adók horribilis összegei.
Az óriási különbség annak köszönhető, hogy Szingapúrban a brutális forgalomnövekedés megakadályozása érdekében limitálják az autótulajdonosok számát, azaz
Ahhoz, hogy a kis szigetállamban valaki megvegyen például egy Teslát, havonta kétszer van lehetősége nem az autóra, hanem egyáltalán az autóbirtoklási engedélyre licitálni. Novemberben ezek az engedélyek a Tesla esetében rekordszinten, 116 000 dolláros áron keltek el, amely nem sokban marad el a Tesla alapárától – anélkül, hogy az autót egyáltalán megvette volna a leendő tulajdonos.
Ha erre rászámoljuk a Tesla eleve kiugróan magas árát (amely egyébként Szingapúrban olcsóbbnak számít a többi modellnél), és rárakjuk az extra magas illetékeket, akkor ott tartunk, hogy az engedélyeztetés utáni vásárlás, amely csak magára az autóra vonatkozik, több mint 180 ezer dollárjába kerül a tulajdonosnak.
Meseautó.
Kapcsolódó:
2035: az európai motorfétis alkonya
Fotó: MTI/EPA/Action Press pool/Christian Marquardt