A vörös vonal határán: veszélyes hónapok következnek, Magyar Péter terve nem hagy kérdőjelet

Történelmi időszak következik Európa életében, nagyon nem mindegy, hogy ki fogja vezetni Magyarországot 2026 után.

Rengetegen nyilatkoztak úgy, hogy idén spórolós lesz a karácsony, és ha mást nem is, az újabb karácsonyi díszek, dekorációk és más ünnepi kiegészítők megvásárlását elteszik jobb időkre. De mit mutat a boltok forgalma? Csakugyan ellen tudunk állni a csábításnak?

Spórolósan készülnek a magyarok a karácsonyra – ez derült ki a Cofidis Hitel Monitor nemrégiben közzétett kutatási eredményeiből, amely a karácsonyi kiadásokkal kapcsolatos lakossági várakozásokat vette górcső alá.
“A tavalyi karácsonyhoz képest visszafognák költéseiket a magyarok,

35 százalékuk szeretné még kevesebből megúszni az év végét. A legtöbben 100 ezer forinttal terveznek az ünnepekre,
ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is. A felnőtt lakosság 18 százaléka azonban egyáltalán nem fog költeni a karácsonyra” – áll a felmérésben.
Ami pedig a cikkünk szempontjából leginkább érdekes:
a válaszadók 73 százaléka mondta azt, hogy az ünnepi dekoráció másodlagos, és idén egyáltalán nem tervez költeni erre.
Még akár környezetvédelmi megfontolásból is lehet azt mondani, hogy teljesen jók lesznek idén a tavalyi díszek a fára, a csillogó gömbök, girlandok, az asztaldíszek, az abroszok, az ünnepi tányérok, poharak vagy a fenyő alá teríthető rénszarvasos szőnyeg. Ugyanígy az angyalkák hada, a bel- és kültéri égősorok, világító kerti díszek szarvastól a hóemberig, valamint az egyre divatosabb apró ajtó- és asztaldíszek, fali és polcdíszek (rénszarvasok, mikulások, csengőcskék, fácskák és sok efféle kedves kiegészítő), továbbá a az ünnepekkor használatos egyéb eszközök. Sokan gondolják tehát, hogy jó lesz a tavalyi – éppen ezért a spórolást is érdemes ezeken kezdeni. Pedig egyre több az ilyen “szakbolt” a plázákban és másutt is, ahol szinte csak lakásdekorációs kellékeket lehet kapni; no meg a hipermarketek és a diszkont áruházak is rengeteg efféle szezonális árut kínálnak.
De a háziasszonyok vagy a díszítő hévben lévő urak csakugyan meg tudják állni, hogy a nagybevásárlást intézve ne csúsztassanak be lopva egy-egy gyönyörű fenyőfadíszt vagy asztali dekorációt, esetleg egy új, ablakba tehető ledsort a kosárba? Körbekérdeztünk, mit tapasztalnak a boltok, áruházak, csakugyan betartja-e a magyarok többsége, hogy a dekoráción fogja meg a kiadásokat?

A nem reprezentatív, de gyakorlatias kutatást egy agglomerációs kisváros kreatív hobbi boltjában kezdjük, ahol a barkácsolni valók között most nem meglepő módon a karácsonyi dekor kellékek viszik a prímet. Van itt minden a gömbtől a szánkón át a műhó spray-ig. Tényleg minden, amiből kellemes otthoni díszletet rakhat össze, akinek az ideje engedi, és fantáziája is van hozzá. Érzésre persze sok a felesleges mütyür és csilivili kacat, de így mindenki megtalálhatja a leginkább ízlésének és pénztárcájának megfelelő darabokat.
“Szinte mindenből ezek az utolsó darabok, ez már a készleteink vége” – mondta e hét elején az üzlet eladója, amikor a forgalomról kérdezzük. Azt is megtudjuk, hogy a boltban november óta stabilan nagyon erős a forgalom, semmi különbség nincs a korábbi évekhez képest e tekintetben! Pedig, ha drasztikus áremelkedés nem is történt, azért a díszítő kellékek árán is nyomot hagyott az infláció, ez azonban ebben a nehéz esztendőben sem szegte a barkácsolni, díszíteni vágyók kedvét.
Természetesen nem hagytuk ki a már említett kész dísztárgyakat, kiegészítőket, más dekorációkat forgalmazó nagyáruházakat sem, őket is megkérdeztük, tapasztaltak-e forgalomcsökkenést a karácsonyi dekoráció terén a tavalyi évhez képest?
“Mind a karácsonyi dekorációs területen, mind a világítás és a műfenyők esetén tapasztalunk volumencsökkenést a tavalyi évhez képest. A legkisebb volumencsökkenést az asztali díszeknél és az adventi koszorúknál érzékeljük” – kaptuk a tájékoztatást a Tescótól.
A brit székhelyű áruházlánctól azt is megtudjuk, hogy a vásárlók egyértelműen jobban meggondolják, mit vásároljanak, és az impulzivitás jelenleg kisebb szerepet játszik, hisz ezeket a termékeket több évre vásárolják, nem cserélik őket minden szezonban.
“Vásárlóinkat promóciókkal támogatjuk a karácsony előtti időszakban” – teszik hozzá, és csakugyan, a Tesco üzletekben legalábbis Clubcarddal számos dísz is kétszámjegyű kedvezménnyel elérhető. Az már más kérdés, hogy a Tescótól azt is megtudjuk, hogy ezen termékek ára az átlagos inflációt (jelenleg bő 20 százalékot – a szerk.) megközelítő mértékben emelkedett a tavalyi évhez képest, vagyis e termékkör drágulása is nagyjából ilyen mértékű volt.
A bevezetőben már idézett Cofidis Hitel Monitor adataira hivatkozva megkerestük a Spar áruházláncot is, hogy a tapasztalataikról kérdezzük. Tőlük azt a választ kaptuk, hogy
Mindez annak dacára alakult így, hogy gyakorlatilag minden termék drágult valamilyen mértékben, melynek oka a Spar szerint főként a dollár-euró árfolyam változása és a szállító konténerek árának növekedése, az ilyen áruk többsége ugyanis Kínából, tengeri konténerekben érkezik. Ráadásul az üzletlánctól azt is megtudtuk, hogy ebben az évben lényegesen nagyobb választékkal készültek az ünnepekre, ami a forgalmi számokon már december elején is meglátszott.
“A szezon végére 30 százalékkal nagyobb forgalmat várunk a múlt év azonos időszakához képest” – teszik hozzá a Sparnál.
Mindez azt jelenti, hogy bár a Cofidis Hitel Monitor kérdéseire a magyarok csupán 20 százaléka állította, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, és négyötödük nyilatkozott úgy, hogy hiányos a családi kasszája, a költségvetési szigort szemlátomást mégsem a karácsonyi díszeken kezdték. Elvégre ki ne vágyna egy kis csillogásra karácsonykor?
(Fotó: MTI)