Karácsonyi díszek, dekorációk: a magyarok idén ezeken spórolnak?
2022. december 22. 12:25
Rengetegen nyilatkoztak úgy, hogy idén spórolós lesz a karácsony, és ha mást nem is, az újabb karácsonyi díszek, dekorációk és más ünnepi kiegészítők megvásárlását elteszik jobb időkre. De mit mutat a boltok forgalma? Csakugyan ellen tudunk állni a csábításnak?
2022. december 22. 12:25
p
6
1
7
Mentés
Spórolósan készülnek a magyarok a karácsonyra – ez derült ki a Cofidis Hitel Monitor nemrégiben közzétett kutatási eredményeiből, amely a karácsonyi kiadásokkal kapcsolatos lakossági várakozásokat vette górcső alá.
“A tavalyi karácsonyhoz képest visszafognák költéseiket a magyarok,
35 százalékuk szeretné még kevesebből megúszni az év végét. A legtöbben 100 ezer forinttal terveznek az ünnepekre,
ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is. A felnőtt lakosság 18 százaléka azonban egyáltalán nem fog költeni a karácsonyra” – áll a felmérésben.
Ami pedig a cikkünk szempontjából leginkább érdekes:
a válaszadók 73 százaléka mondta azt, hogy az ünnepi dekoráció másodlagos, és idén egyáltalán nem tervez költeni erre.
Még akár környezetvédelmi megfontolásból is lehet azt mondani, hogy teljesen jók lesznek idén a tavalyi díszek a fára, a csillogó gömbök, girlandok, az asztaldíszek, az abroszok, az ünnepi tányérok, poharak vagy a fenyő alá teríthető rénszarvasos szőnyeg. Ugyanígy az angyalkák hada, a bel- és kültéri égősorok, világító kerti díszek szarvastól a hóemberig, valamint az egyre divatosabb apró ajtó- és asztaldíszek, fali és polcdíszek (rénszarvasok, mikulások, csengőcskék, fácskák és sok efféle kedves kiegészítő), továbbá a az ünnepekkor használatos egyéb eszközök. Sokan gondolják tehát, hogy jó lesz a tavalyi – éppen ezért a spórolást is érdemes ezeken kezdeni. Pedig egyre több az ilyen “szakbolt” a plázákban és másutt is, ahol szinte csak lakásdekorációs kellékeket lehet kapni; no meg a hipermarketek és a diszkont áruházak is rengeteg efféle szezonális árut kínálnak.
De a háziasszonyok vagy a díszítő hévben lévő urak csakugyan meg tudják állni, hogy a nagybevásárlást intézve ne csúsztassanak be lopva egy-egy gyönyörű fenyőfadíszt vagy asztali dekorációt, esetleg egy új, ablakba tehető ledsort a kosárba? Körbekérdeztünk, mit tapasztalnak a boltok, áruházak, csakugyan betartja-e a magyarok többsége, hogy a dekoráción fogja meg a kiadásokat?
A kisboltban veszett forgalom van
A nem reprezentatív, de gyakorlatias kutatást egy agglomerációs kisváros kreatív hobbi boltjában kezdjük, ahol a barkácsolni valók között most nem meglepő módon a karácsonyi dekor kellékek viszik a prímet. Van itt minden a gömbtől a szánkón át a műhó spray-ig. Tényleg minden, amiből kellemes otthoni díszletet rakhat össze, akinek az ideje engedi, és fantáziája is van hozzá. Érzésre persze sok a felesleges mütyür és csilivili kacat, de így mindenki megtalálhatja a leginkább ízlésének és pénztárcájának megfelelő darabokat.
“Szinte mindenből ezek az utolsó darabok, ez már a készleteink vége” – mondta e hét elején az üzlet eladója, amikor a forgalomról kérdezzük. Azt is megtudjuk, hogy a boltban november óta stabilan nagyon erős a forgalom, semmi különbség nincs a korábbi évekhez képest e tekintetben! Pedig, ha drasztikus áremelkedés nem is történt, azért a díszítő kellékek árán is nyomot hagyott az infláció, ez azonban ebben a nehéz esztendőben sem szegte a barkácsolni, díszíteni vágyók kedvét.
Az áruházak már érzik a csökkenést, de nem vészes a mértéke
Természetesen nem hagytuk ki a már említett kész dísztárgyakat, kiegészítőket, más dekorációkat forgalmazó nagyáruházakat sem, őket is megkérdeztük, tapasztaltak-e forgalomcsökkenést a karácsonyi dekoráció terén a tavalyi évhez képest?
“Mind a karácsonyi dekorációs területen, mind a világítás és a műfenyők esetén tapasztalunk volumencsökkenést a tavalyi évhez képest. A legkisebb volumencsökkenést az asztali díszeknél és az adventi koszorúknál érzékeljük” – kaptuk a tájékoztatást a Tescótól.
A brit székhelyű áruházlánctól azt is megtudjuk, hogy a vásárlók egyértelműen jobban meggondolják, mit vásároljanak, és az impulzivitás jelenleg kisebb szerepet játszik, hisz ezeket a termékeket több évre vásárolják, nem cserélik őket minden szezonban.
“Vásárlóinkat promóciókkal támogatjuk a karácsony előtti időszakban” – teszik hozzá, és csakugyan, a Tesco üzletekben legalábbis Clubcarddal számos dísz is kétszámjegyű kedvezménnyel elérhető. Az már más kérdés, hogy a Tescótól azt is megtudjuk, hogy ezen termékek ára az átlagos inflációt (jelenleg bő 20 százalékot – a szerk.) megközelítő mértékben emelkedett a tavalyi évhez képest, vagyis e termékkör drágulása is nagyjából ilyen mértékű volt.
A bevezetőben már idézett Cofidis Hitel Monitor adataira hivatkozva megkerestük a Spar áruházláncot is, hogy a tapasztalataikról kérdezzük. Tőlük azt a választ kaptuk, hogy
novemberben 2 százalékkal kevesebb dekorterméket tudtak eladni, ugyanakkor jelentős visszaesést egyetlen karácsonyi kategória esetében sem realizáltak az előző hónapban.
Mindez annak dacára alakult így, hogy gyakorlatilag minden termék drágult valamilyen mértékben, melynek oka a Spar szerint főként a dollár-euró árfolyam változása és a szállító konténerek árának növekedése, az ilyen áruk többsége ugyanis Kínából, tengeri konténerekben érkezik. Ráadásul az üzletlánctól azt is megtudtuk, hogy ebben az évben lényegesen nagyobb választékkal készültek az ünnepekre, ami a forgalmi számokon már december elején is meglátszott.
“A szezon végére 30 százalékkal nagyobb forgalmat várunk a múlt év azonos időszakához képest” – teszik hozzá a Sparnál.
Mindez azt jelenti, hogy bár a Cofidis Hitel Monitor kérdéseire a magyarok csupán 20 százaléka állította, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, és négyötödük nyilatkozott úgy, hogy hiányos a családi kasszája, a költségvetési szigort szemlátomást mégsem a karácsonyi díszeken kezdték. Elvégre ki ne vágyna egy kis csillogásra karácsonykor?
Alig több mint egy hét választ el bennünket a karácsonytól, a későn kelők még hajkurásszák az idei ajándékokat. Aligha árulunk el újdonságot azzal, hogy akár időben, akár az utolsó pillanatban kerülnek a kosárba a meglepetések, mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni a kasszánál, mint egy évvel korábban, hiszen az élelmiszerek átlagosan 40 százalékkal drágultak, az ajándékozásra szánt kiváló tartós fogyasztási cikkekért pedig 15 százalékkal kell többet kifizetnünk.
A kormányok elkezdtek foglalkozni a bitcoinnal, így nem meglepő, hogy az árfolyama november közepén 36 millió forint közelében is járt. A világ legnépszerűbb kriptovalutáját a nagybefektetők mellett néhány állam is felfedezte tartalékként.
Az infláció az előzetes kormányzati jelzéseknek megfelelően kedvező, alacsony szinten maradt októberben – állapította meg a legfrissebb adatokhoz fűzött kommentárjában a nemzetgazdasági miniszter.
Októberben az elemzői várakozásokat alulmúlva, éves szinten 3,2 százalékra mérséklődött az infláció. Az árcsökkenések a szolgáltatások terén erősítették az infláció fékeződését, miközben az üzemanyagok ára is alacsonyabb, mint egy éve. A következő hónapokban a drágulás üteme enyhén gyorsulhat, de a jövő év elejétől újabb csökkenés várható, ami 2025 nyarára a jegybanki 3 százalékos célérték elérését vetíti előre – értékeli a KSH friss adatait a Makronóm Intézet elemzője.
Felpörgették az inflációt, elszállt a költségvetés hiánya, leállt a növekedés, a versenyképességet lenullázták a forint árfolyamát összerogyasztották, cserébe loptak sokat.
Oroszország legkeményebb nője nem sokat teketóriázott: Elvira Nabiullina, a nemzeti bank elnöke rekordmagasra, 21 százalékra emelte a jegybanki kamatot. A cél változatlanul a katonai kiadások miatt berobbant infláció leküzdése.
Afrika is igyekszik bekapcsolódni a mesterségesintelligencia-versenybe a hiányos infrastruktúra és finanszírozás ellenére. A kutatók azonban leszögezik, hogy semmiképpen sem úgy, ahogyan azt a Nyugat szeretné.
„A feszültség fokozódása érezhető” – mondta a szlovák védelmi miniszter.
p
0
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 7 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
5m007h 0p3ra70r
2023. január 01. 18:21
Januárban szoktam megvenni a leárazott kifutó Lego-kat, legkevesebb 30% kedvezménnyel.
Ugyanilyen megfontolásból a nagyobb gyerekek pénzt kapnak karácsonyra.
Eléggé tájékozott vagyok hobbi kézművesség terén, tehát bizton állíthatom, hogy a saját készítésű dekorációk alapanyagát érdemes már október végén elkezdeni begyűjteni. Ezt a boltok is tudják, így decemberre már szinte ki us fogynak ezekből.
A nagy áruházláncok kész dekorációiból meg januárban kell bevásárolni, amikor kiárusítják, ami a nyakukon maradt, és eltenni őket a következő karácsonyra.
"Tényleg minden, amiből kellemes otthoni díszletet rakhat össze, akinek az ideje engedi, és fantáziája is van hozzá."
Ha nem a plázákban meg az áruházakban korzózik a sorjás foltos műanyagdíszek után, akkor marad ideje az ár töredékéből klasszisokkal jobbat csinálni.
Október óta nézegettem a gyereknek Lego DUPLO-t, az idei H2 katalógusból.
Október-Novemberi árak: 18.000-21.000
Decemberi árak ugyanazokban az üzletekben: 23.000-28.000.