Rengetegen nyilatkoztak úgy, hogy idén spórolós lesz a karácsony, és ha mást nem is, az újabb karácsonyi díszek, dekorációk és más ünnepi kiegészítők megvásárlását elteszik jobb időkre. De mit mutat a boltok forgalma? Csakugyan ellen tudunk állni a csábításnak?
Spórolósan készülnek a magyarok a karácsonyra – ez derült ki a Cofidis Hitel Monitor nemrégiben közzétett kutatási eredményeiből, amely a karácsonyi kiadásokkal kapcsolatos lakossági várakozásokat vette górcső alá.
“A tavalyi karácsonyhoz képest visszafognák költéseiket a magyarok,
35 százalékuk szeretné még kevesebből megúszni az év végét. A legtöbben 100 ezer forinttal terveznek az ünnepekre,
ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is. A felnőtt lakosság 18 százaléka azonban egyáltalán nem fog költeni a karácsonyra” – áll a felmérésben.
Ami pedig a cikkünk szempontjából leginkább érdekes:
a válaszadók 73 százaléka mondta azt, hogy az ünnepi dekoráció másodlagos, és idén egyáltalán nem tervez költeni erre.
Még akár környezetvédelmi megfontolásból is lehet azt mondani, hogy teljesen jók lesznek idén a tavalyi díszek a fára, a csillogó gömbök, girlandok, az asztaldíszek, az abroszok, az ünnepi tányérok, poharak vagy a fenyő alá teríthető rénszarvasos szőnyeg. Ugyanígy az angyalkák hada, a bel- és kültéri égősorok, világító kerti díszek szarvastól a hóemberig, valamint az egyre divatosabb apró ajtó- és asztaldíszek, fali és polcdíszek (rénszarvasok, mikulások, csengőcskék, fácskák és sok efféle kedves kiegészítő), továbbá a az ünnepekkor használatos egyéb eszközök. Sokan gondolják tehát, hogy jó lesz a tavalyi – éppen ezért a spórolást is érdemes ezeken kezdeni. Pedig egyre több az ilyen “szakbolt” a plázákban és másutt is, ahol szinte csak lakásdekorációs kellékeket lehet kapni; no meg a hipermarketek és a diszkont áruházak is rengeteg efféle szezonális árut kínálnak.
De a háziasszonyok vagy a díszítő hévben lévő urak csakugyan meg tudják állni, hogy a nagybevásárlást intézve ne csúsztassanak be lopva egy-egy gyönyörű fenyőfadíszt vagy asztali dekorációt, esetleg egy új, ablakba tehető ledsort a kosárba? Körbekérdeztünk, mit tapasztalnak a boltok, áruházak, csakugyan betartja-e a magyarok többsége, hogy a dekoráción fogja meg a kiadásokat?
A nem reprezentatív, de gyakorlatias kutatást egy agglomerációs kisváros kreatív hobbi boltjában kezdjük, ahol a barkácsolni valók között most nem meglepő módon a karácsonyi dekor kellékek viszik a prímet. Van itt minden a gömbtől a szánkón át a műhó spray-ig. Tényleg minden, amiből kellemes otthoni díszletet rakhat össze, akinek az ideje engedi, és fantáziája is van hozzá. Érzésre persze sok a felesleges mütyür és csilivili kacat, de így mindenki megtalálhatja a leginkább ízlésének és pénztárcájának megfelelő darabokat.
“Szinte mindenből ezek az utolsó darabok, ez már a készleteink vége” – mondta e hét elején az üzlet eladója, amikor a forgalomról kérdezzük. Azt is megtudjuk, hogy a boltban november óta stabilan nagyon erős a forgalom, semmi különbség nincs a korábbi évekhez képest e tekintetben! Pedig, ha drasztikus áremelkedés nem is történt, azért a díszítő kellékek árán is nyomot hagyott az infláció, ez azonban ebben a nehéz esztendőben sem szegte a barkácsolni, díszíteni vágyók kedvét.
Természetesen nem hagytuk ki a már említett kész dísztárgyakat, kiegészítőket, más dekorációkat forgalmazó nagyáruházakat sem, őket is megkérdeztük, tapasztaltak-e forgalomcsökkenést a karácsonyi dekoráció terén a tavalyi évhez képest?
“Mind a karácsonyi dekorációs területen, mind a világítás és a műfenyők esetén tapasztalunk volumencsökkenést a tavalyi évhez képest. A legkisebb volumencsökkenést az asztali díszeknél és az adventi koszorúknál érzékeljük” – kaptuk a tájékoztatást a Tescótól.
A brit székhelyű áruházlánctól azt is megtudjuk, hogy a vásárlók egyértelműen jobban meggondolják, mit vásároljanak, és az impulzivitás jelenleg kisebb szerepet játszik, hisz ezeket a termékeket több évre vásárolják, nem cserélik őket minden szezonban.
“Vásárlóinkat promóciókkal támogatjuk a karácsony előtti időszakban” – teszik hozzá, és csakugyan, a Tesco üzletekben legalábbis Clubcarddal számos dísz is kétszámjegyű kedvezménnyel elérhető. Az már más kérdés, hogy a Tescótól azt is megtudjuk, hogy ezen termékek ára az átlagos inflációt (jelenleg bő 20 százalékot – a szerk.) megközelítő mértékben emelkedett a tavalyi évhez képest, vagyis e termékkör drágulása is nagyjából ilyen mértékű volt.
A bevezetőben már idézett Cofidis Hitel Monitor adataira hivatkozva megkerestük a Spar áruházláncot is, hogy a tapasztalataikról kérdezzük. Tőlük azt a választ kaptuk, hogy
Mindez annak dacára alakult így, hogy gyakorlatilag minden termék drágult valamilyen mértékben, melynek oka a Spar szerint főként a dollár-euró árfolyam változása és a szállító konténerek árának növekedése, az ilyen áruk többsége ugyanis Kínából, tengeri konténerekben érkezik. Ráadásul az üzletlánctól azt is megtudtuk, hogy ebben az évben lényegesen nagyobb választékkal készültek az ünnepekre, ami a forgalmi számokon már december elején is meglátszott.
“A szezon végére 30 százalékkal nagyobb forgalmat várunk a múlt év azonos időszakához képest” – teszik hozzá a Sparnál.
Mindez azt jelenti, hogy bár a Cofidis Hitel Monitor kérdéseire a magyarok csupán 20 százaléka állította, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, és négyötödük nyilatkozott úgy, hogy hiányos a családi kasszája, a költségvetési szigort szemlátomást mégsem a karácsonyi díszeken kezdték. Elvégre ki ne vágyna egy kis csillogásra karácsonykor?
(Fotó: MTI)