A koronavírus-járvány, mint ismert, évekkel gyorsította fel a digitalizációt.
Mindebben a HR-személyügyi terület is érintett, ahol a digitális asszisztensek, az automatizált erőforrás-kezelő programok, továbbá az algoritmuson alapuló projektmenedzsment eszközök használata már nem csak a jövő megoldásait jelentik.
Az egyik legnagyobb magyar tulajdonú HR-szolgáltató vállalat, a WHC Csoport is újabb lépést tett a digitalizáció útján: a vállalat mesterséges intelligencián alapuló chatbotja a külföldről érkező munkavállalók koordinálását és a velük való mindennapi kommunikációt könnyíti meg.
Online mindennapok
A neves McKinsey nemzetközi tanácsadó vállalat egy 2020-as felmérése alapján
a koronavírus-világjárvány négy évvel gyorsította fel a digitális átalakulást,
a vállalatok által implementált digitális technológiák közül pedig számos megoldás maradt velünk hosszú távon is – ilyen például az online kommunikáció hangsúlyos jelenléte.
Legyen szó csapatmegbeszélésről vagy interjú elbeszélgetésről, a webes videohívások például már mindennapjaink részét képezik, akárcsak az, hogy a munkavállalókkal sokszor nem egy kolléga, hanem egy algoritmuson alapuló digitális eszköz, például chatbot kommunikál.
Megállíthatatlan a digitalizáció
Az International Data Corporation (IDC) 2021-es prognózisa alapján
a világ 2000 legnagyobb vállalatának 60 százaléka fog 2023-ra mesterséges intelligencia- és gépitanulás-alapú munkavállalói menedzsmentmegoldásokat alkalmazni,
2024-re pedig 80 százalékuk fog algoritmuson alapuló projektmenedzsment eszközt használni a munkavállalók koordinálására, képzésére. A tendencia már ma is tetten érhető: a PWC elemzése szerint a nemzetközi vállalatok HR-megoldásainak közel fele, 40 százaléka dolgozik már mesterséges intelligenciával.
Jönnek a HR-es mobil appok is
A jövő év meghatározó digitális technológiája lehet továbbá a mobil HR-applikációk alkalmazása: ahogy egyre több vállalat tér át a pandémia utáni vegyes munkavégzésre és alkalmaz hibrid munkamódszereket, úgy növekszik a kereslet a gyors és praktikus alkalmazások iránt.
Az irodai környezeten kívüli használhatóság igénye számos HR-funkció esetében megjelenik, legyen szó bérszámfejtésről, munkaerő-koordinálásról vagy kommunikációról.
A Verified Market Research 2022-ben megjelent, HR-szektorra vonatkozó prognózisa alapján 2028-ra a nemzetközi HR szoftverpiac értéke várhatóan eléri a 33,57 milliárd dollárt, ebben pedig jelentős szerepet fog játszani a HR-alkalmazások elterjedése.
Kommunikációs kihívásra high-tech digitális megoldás
Az egyik legnagyobb magyar tulajdonú HR-szolgáltató, a WHC Csoport folyamatosan keresi azokat a digitalizációs és automatizációs megoldásokat, amelyek tovább optimalizálják a HR-folyamatokat, és még kényelmesebbé teszik mind a belső kollégák, mind a külső, kölcsönzött munkavállalók, valamint a partnerek, ügyfelek számára a mindennapi kommunikációt és ügyintézést.
A WHC már 2014 óta foglalkozik külföldi munkaerő kölcsönzésével, 2021 szeptembere óta pedig megnyílt a lehetőség távoli, nem EU-tagországok (harmadik országok) állampolgárainak egyszerűsített formában történő hazai foglalkoztatására is. Az ázsiai országokból, például a Fülöp-szigetekről, Indonéziából, vagy a Kazah Köztársaságból érkező munkavállalók alkalmazása azonban újfajta kihívásokat is támaszt a foglalkoztató felé, hiszen a külföldieknek egy számukra idegen országban, a sajátjuktól eltérő kulturális és nyelvi közegben kell boldogulni.
Már használják a HR-es chatbotot is
„A távoli országokból érkező munkavállalóknak folyamatos kapcsolattartásra, kommunikációra van szükségük ahhoz, hogy mindennapjaikban boldoguljanak – legyen szó munkaviszonnyal kapcsolatos kérdésekről, a szabadidő eltöltéséről vagy akár a napi bevásárlásról. Ez gyakorlatilag egy 0-24 órás rendelkezésre állást igényel, melyet a WHC Csoport biztosít partnereinek, és ebben már a legújabb technológiát is bevetjük. Annak érdekében, hogy
megkönnyítsük a külföldi munkatársakkal folytatott kommunikációt, a beilleszkedésüket és mindennapi életüket, mi is egy könnyen kezelhető chatbot megoldást használunk”
– mondta el Szombathelyi Sebestyén, a WHC Csoport IT vezetője.
A fejlesztésben a ChatBoss Team csapata volt a HR-szolgáltató vállalat segítségére, mely digitális chatbot-megoldásokat kínál a HR különböző területeinek, például a toborzás, a belső kommunikáció vagy az adminisztráció megkönnyítése céljából.
Digitális megoldásokkal könnyebbek a mindennapok
A Jackie Chat-re keresztelt, mesterséges intelligencián alapuló chatbot nem magától tanul, hanem a fejlesztők tanítják. A programozók felvértezték a chatbotot mindazzal a tudással, amivel a kölcsönzött állomány menedzselése tekintetében a WHC-s kollégák rendelkeznek.
A chatbot emellett a nap minden percében rendelkezésre áll, a munkavállalók így azonnali választ kapnak minden kérdésükre.
A chatbot alkalmazásának köszönhetően tehát egyszerűsödik a kölcsönzött munkavállalókkal való mindennapi kommunikáció, valamint növekszik az elégedettségük is. A WHC-s belső kollégák számára mindeközben erősödik a munka-magánélet egyensúly, a chatbot segítségével ugyanis már nincs szükség a folyamatos személyes rendelkezésre állásra, hiszen a gyakori kérdések megválaszolásában, a mindennapi segítségnyújtásban a chatbotra tudnak támaszkodni.
A nyelvi akadályok sokszor állnak a külföldi kollégák felvételének útjába, a chatbot pedig ezeket a korlátokat is segít ledönteni.
A WHC külföldi, kölcsönzött munkavállalóit a Jackie Chat például angol, szerb, ukrán és orosz nyelven is képes segíteni, továbbá fejlesztés alatt van a chatbot indonéz nyelvváltozata is.