Egyre több német befektetésre számítanak Georgiában az eszkalálódó európai energiaválság eredményeképpen: az Egyesült Államok délkeleti részén található államban már most nem kevés német cég üzemel. A várhatóan növekvő befektetések fényében már közvetlen repülőjáratokat is indítanak Atlanta és Németország kulcsfontosságú ipari régiói között.
Nemrég számolt be arról a Makronóm, hogy az egekbe ugrott energiaárak miatt komoly veszélybe került a német ipar, amely az Európai Unió legnagyobb gazdaságának motorját alkotja, és az ország gazdasági kibocsátásának több mint ötödéért felelős.
Ahogyan azt írtuk, más nagy gazdaságokhoz hasonlóan már Németországban is egyre gyakrabban felmerül egy mély recesszió valószínűsége, ami az ország 7,5 millió embert foglalkoztató ipari szektorának szélesebb körű hanyatlását vetítheti előre.
Annak ellenére, hogy a tél előtt a németek sikeresen töltötték fel gáztárolóikat, a magas energiaköltségek továbbra is növelik a fogyasztói árak inflációját (CPI), amely szeptemberben 10 százalékra ugrott.
A CNN elemzése szerint a régebben megszokott orosz gázellátás hiányában az ország valószínűleg súlyosan kimeríti készleteit a tél folyamán, és jövőre is csak drágán juthat további gázkészletekhez, még akkor is, ha a háztartásoknak és a vállalkozásoknak sikerül valamennyire visszafogniuk fogyasztásukat.
Az amerikai hírportál kiemeli, hogy
– egyre többen csökkentik a termelést, míg néhányan alkalmazottakat bocsátanak el, mások pedig tevékenységük egy részét külföldre helyeznék át.
Erre világít rá a müncheni székhelyű Stiftung Familienunternehmen (Családi Vállalkozásokért Alapítvány) nonprofit intézet kutatása is, miszerint a korábbi, hírhedt görög válságkezeléshez hasonló megszorító intézkedéseket vezetnének be a német vállalatok, hogy túléljék a közelgő telet – ha pedig az elbocsátások és az áremelések nem működnek, sokan komolyan fontolgatják a külföldre költözést is, vagy már el is indultak, ahogyan korábban a Makronóm portálon is tudósítottunk erről.
Most pedig a Politico is arról cikkezik, hogy a jelenlegi válság nagy valószínűséggel elhúzódik – a német-amerikai lap szerint Németországnak arra kellene számítania, hogy a következő tél sokkal nehezebb lesz, ugyanis komoly kihívást jelenthet jövőre a gáztárolók újbóli feltöltése.
Mindennek fényében, a kínai kormány hivatalos sajtóügynöksége – a Xinhua – az európai ipar szinte teljes leépülésére figyelmeztet.
A Makronóm – mint említettük – már korábban beszámolt arról, hogy az Egyesült Államok felhasználja energiaár-előnyeit a válságtól sújtott Európával szemben, hogy meggyőzze a német vállalatokat a tengerentúli költözésre, ráadásul adókedvezményeket és a nyersanyagok jobb, olcsóbb elérését is felkínálja nekik.
Csupán négy nagyvállalat – a Lufthansa, a Siemens, az Aldi és a Fresenius egészségügyi cég – közösen 300 millió dollárt (mintegy 118 milliárd forintot) fektettek be Oklahoma-államba.
és 7,1 milliárd dollárt (közel 2800 milliárd forintot!) költ majd beszállítói partnerségekre Észak-Amerikában 2027-ig. A kínai portál anyaga hozzáteszi, hogy a Mercedes-Benz és a BMW is hasonló nagyberuházásokat hajtott végre Észak-Amerikában.
Ezen túlmenően a Bayer 100 millió dollárt (több mint 39 milliárd forintot) fektetett be egy bostoni biológiai-technológiai központba, az Evonik Industries AG vegyipari csoport pedig innovációs központot hozott létre Pennsylvaniában, és több mint 200 millió dollárt (közel 79 milliárd forintot) szánt egy indianai gyártóbázisra.
A Makronom arról is beszámolt, hogy leginkább az USA déli államai azok, amelyek próbálják hazájukba csábítani az Európából menekülő német vállalatokat: a Handlelsblatt-nak adott interjúján keresztül Pat Wilson, Georgia állam Gazdaságfejlesztési Minisztériumának biztosa kiemelte az érdeklődő vállalatok számára, hogy az alacsony energiaköltségek és kedvező adóterhek mellett Amerikában a hálózatok is stabilak, míg a Németországból az Egyesült Államok déli részén található államba érkező vállalatok csökkenthetik szénlábnyomukat is.
Hasonló marketing-tevékenységet folytattak nemrég a Georgia államon belüli Cobb megyében, ahol a helyi kereskedelmi kamara (Cobb Chamber of Commerce) rendezett egy, a német vállalatokat üdvözlő rendezvényt, amelynek keretében a német befektetők kapcsolatba kerülhettek az Egyesült Államok délkeleti részén élő német közösség kulcsfontosságú intézményeivel is.
Melanie Moltmann Atlantában tartózkodó német főkonzul elárulta a rendezvényen, hogy
ezért is bíztatta a helyi kereskedelmi kamarát, hogy tárt karokkal várják az odaköltözni kívánó német cégeket.
„Amikor delegációk érkeznek hozzánk, azt állítják, hogy nem tudtak sokat korábban Atlantáról vagy Georgiáról, de amikor ideérkeznek, mindannyian azt mondják, milyen nagyszerű volt a fogadtatás”, hangsúlyozta Moltmann.
Matthias Hoffmann – az Egyesült Államok déli részének német-amerikai Kereskedelmi Kamara elnöke – némi statisztikával igyekezett alátámasztani, hogy miért is érdemes a környékre költözni a német vállalatoknak: elárulta, hogy
eddig több mint 5 000 német vállalat fektetett be az Egyesült Államokban, és a szövetség köztársaság 11 déli államai 1 500-nak, azaz körülbelül 30 százalékának ad otthont – csak Georgiában pedig közel 500 német cég működik, emelte ki, hangsúlyozva, hogy a továbbiakban egyre több befektetésre számítanak.
A közgazdász továbbá hangsúlyozta, hogy Cobb megyében is 25 német vállalat működik, köztük a lifteket gyártó óriás – a TKE – az orvostechnikai eszközöket gyártó Erbe és a nyomdagépeket szállító Heidelberg. Hoffman szerint a térségnek fel kell készülnie a munkaerőhiányra, hiszen a német vállalatok fokozatos odatelepedése komoly szakképzett munkaerő iránti kereslet növekedést jelenthet.
Több más jel is arra mutat, hogy Georgia készen áll a németek fogadtatására – a Delta Air Lines például bejelentette, hogy tavasszal Atlantából Németország kulcsfontosságú ipari régióihoz indít közvetlen járatokat, ami azoknak a vállalatoknak is kedvez, amelyek már Georgiában tartózkodnak, így többek közt a Porsche vagy a Daimler.
(Fotó: 123RF)