Reich rámutat, hogy a 80-as évek óta az Egyesült Államokban az iparágak kétharmada koncentráltabbá vált, ennek eredményeképpen pedig
a vállalatok úgy emelhetik áraikat, ahogyan csak akarják, miközben simán megtartják ügyfeleiket,
hiszen versenyhelyzettel szinte alig kell számolniuk.
A jelenlegi inflációs nyomás pedig
tökéletes fedezetet ad e domináns vállalatoknak, hogy megerősítsék monopolisztikus helyzetüket
– írja a közgazdász. Reich szerint a Biden-adminisztráció pedig azért nem foglalkozik a nagyvállalatok tevékenységeivel az infláció kapcsán, mivel a demokraták vállalati finanszírozói világossá tették, nem akarják, hogy a Fehér Ház vagy a demokrata jelöltek őket hibáztassák a tartós árszínvonal növekedéséért, tudósított nemrég a Makronóm.
Már a vállalatok is bevallják
Bár Reich gondolataival sokan nem értenek egyet, a New York Times arról számol be, hogy már maguk a vállalatok hívják fel a figyelmét az amerikai jegybanknak – a Fed-nek – hogy a kamatemelések valóban hatástalanok lehetnek az infláció ellen.
Az amerikai lap szerint az elmúlt hetekben számos iparági vezető nyilatkozott arról, hogy tartós keresletre számítanak a jövőben – sőt, sok esetben
a következő hónapokban tovább emelik az árakat.
Nézzünk is pár óriást konkrétabban: a McDonald’s arra számít, hogy idén 10 százalékkal növelheti árait az Egyesült Államokbeli éttermeiben, eközben a PepsiCo megemelte az évre vonatkozó értékesítési és profit-előrejelzéseit, a Colgate-Palmolive pedig a harmadik negyedévben 9 százalékkal tette magasabbra az árakat Észak-Amerikában az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. Hasonlóképpen a Chipotle is 13 százalékkal emelte az árakat a harmadik negyedévben (az egy évvel korábbihoz képest), és arra számít, hogy a negyedik negyedévben ismét (éves szinten) 15 százalékkal növelheti majd – áll a New York Times jelentésében.
Hugh F. Johnston, a PepsiCo pénzügyi igazgatója elárulta az amerikai lapnak, hogy a világhírű cég célja egyértelműen az, hogy nagyobb piaci részesedést szerezzen és növelje profitját, ami a közgazdász szerint egy tökéletesen megvalósítható elképzelés.
A Colgate-Palmolive vezérigazgatója – Noel R. Wallace – is arról tájékoztatta a New York Times-t, hogy az egészségügyi és ápolási termékeket gyártó óriás nagyon fontosnak érezte, hogy megelőzze az inflációs környezetet, ezért emelte árait, ahogyan csak lehetett.