Aligha okoz meglepetést, hogy a játékboltoknak októbertől decemberig tart a karácsonyi időszak.
„Már november elején elkezdtem az ajándékok begyűjtését, persze ebből néha olyan malőrök adódnak, hogy egyik-másik gyerek megtalálja a kevésbé jól elrejtett meglepetést” – mondja a Makronómnak Mária. A négygyermekes családanya azt is hozzáteszi, a nagyobbaknak általában 10-15 ezer forint körül, a kicsiknek 5-10 ezres nagyságrendben szoktak vásárolni. Az sem ritka, hogy szülőknek szóló Facebook-csoportokban keresgél, szerinte ugyanis a használt játékok között is lehet jó dolgokat kifogni. Ha pedig drágább ajándékot néznek ki, nem ritkán a nagyszülőket is bevonják a vásárlásba. Mária előszeretettel ajándékoz könyveket is a gyerekeknek, ezért örül, hogy az elmúlt években virágzásnak indult a magyar gyermekirodalom, így könnyebb választani.
„Nagyobb a bőség igényes játékok terén, mint akár tíz évvel ezelőtt volt. Megjelentek például a kézzel vagy természetes anyagból készített játékok, ezeknek az élettartamuk is hosszabb” – teszi hozzá. Ugyanakkor azt sem rejti véka alá, hogy idén kevesebbet fog költeni: egy-egy könyv, esetleg még valami apróság megy majd a fa alá. Mint mondja, ez az egész bizonytalan helyzet rányomja a bélyegét a hangulatra, jobban meg kell gondolni a vásárlást. „Ebben a két hónapban realizáljuk a forgalmunk 60 százalékát, ez azt jelenti, hogy ilyenkor akár 8-10-szeresére is nő a kereslet” – mondja ezt már Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK marketingvezetője a Makronómnak.
Kijelentését számos felmérés és a sok éves tapasztalat és közvélemény-kutatások is alátámasztják, amelyek rendre azt mutatják: a megkérdezettek fele már novemberben, a válaszadók negyede pedig már októberben belekezd a karácsonyi ajándékok beszerzésébe, és csupán 10 százalékuk hagyja az utolsó pillanatra a vásárlást. Főleg tavaly érezhették úgy a vásárlók, hogy csipkedniük kell magukat, hiszen a koronavírus utóhatásaként logisztikai problémák léptek fel, így félő volt, hogy egyes termékeket a halogatók nem tudnak majd beszerezni. „Mi nem feltétlenül karácsonyi időszakban gondolkodunk, hanem negyedik negyedévben. Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók előre hozzák a vásárlásokat, és vagy a Black Friday ajánlataira várnak, vagy már októberben beszerzik az ajándékokat.
Az utolsó negyedévben realizálódik az éves forgalmunk mintegy 40-45 százaléka, egyértelműen ez a főszezon számunkra az év folyamán