A plázák, áruházak már hetekkel ezelőtt karácsonyi dekorációba öltöztek, ami biztos jele annak, hogy ideje elkezdeni a karácsonyi ajándékok beszerzését. Előjön az örök kérdés is, hogy mit találjanak a gyerekek a fa alatt? Természetesen játékot, de milyet, hol és mennyiért? Jó tanáccsal nem tudunk szolgálni, de a legnagyobb játékpiaci szereplők segítségével utánajártunk a hazai vásárlási trendeknek, és megkérdeztük azt is: vajon ezen a piacon érzékelhető-e a válságos gazdasági helyzet hatása.
Aligha okoz meglepetést, hogy a játékboltoknak októbertől decemberig tart a karácsonyi időszak.
„Már november elején elkezdtem az ajándékok begyűjtését, persze ebből néha olyan malőrök adódnak, hogy egyik-másik gyerek megtalálja a kevésbé jól elrejtett meglepetést” – mondja a Makronómnak Mária. A négygyermekes családanya azt is hozzáteszi, a nagyobbaknak általában 10-15 ezer forint körül, a kicsiknek 5-10 ezres nagyságrendben szoktak vásárolni. Az sem ritka, hogy szülőknek szóló Facebook-csoportokban keresgél, szerinte ugyanis a használt játékok között is lehet jó dolgokat kifogni. Ha pedig drágább ajándékot néznek ki, nem ritkán a nagyszülőket is bevonják a vásárlásba. Mária előszeretettel ajándékoz könyveket is a gyerekeknek, ezért örül, hogy az elmúlt években virágzásnak indult a magyar gyermekirodalom, így könnyebb választani.
„Nagyobb a bőség igényes játékok terén, mint akár tíz évvel ezelőtt volt. Megjelentek például a kézzel vagy természetes anyagból készített játékok, ezeknek az élettartamuk is hosszabb” – teszi hozzá. Ugyanakkor azt sem rejti véka alá, hogy idén kevesebbet fog költeni: egy-egy könyv, esetleg még valami apróság megy majd a fa alá. Mint mondja, ez az egész bizonytalan helyzet rányomja a bélyegét a hangulatra, jobban meg kell gondolni a vásárlást. „Ebben a két hónapban realizáljuk a forgalmunk 60 százalékát, ez azt jelenti, hogy ilyenkor akár 8-10-szeresére is nő a kereslet” – mondja ezt már Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK marketingvezetője a Makronómnak.
Kijelentését számos felmérés és a sok éves tapasztalat és közvélemény-kutatások is alátámasztják, amelyek rendre azt mutatják: a megkérdezettek fele már novemberben, a válaszadók negyede pedig már októberben belekezd a karácsonyi ajándékok beszerzésébe, és csupán 10 százalékuk hagyja az utolsó pillanatra a vásárlást. Főleg tavaly érezhették úgy a vásárlók, hogy csipkedniük kell magukat, hiszen a koronavírus utóhatásaként logisztikai problémák léptek fel, így félő volt, hogy egyes termékeket a halogatók nem tudnak majd beszerezni. „Mi nem feltétlenül karácsonyi időszakban gondolkodunk, hanem negyedik negyedévben. Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók előre hozzák a vásárlásokat, és vagy a Black Friday ajánlataira várnak, vagy már októberben beszerzik az ajándékokat.
– tudjuk meg Siket Lóránttól, a LEGO Csoport magyarországi kommunikációs vezetőjétől, aki azt is elárulta, a LEGO Csoport szeptemberben számolt be az első féléves üzleti eredményeiről. Az árbevételük ebben az időszakban 17 százalékkal nőtt a 2021-es év azonos időszakával összehasonlítva. Az értékesítés 13 százalékkal nőtt, jelentősen megelőzve a játékipar növekedési ütemét, hozzájárulva a globális piaci részesedés növekedéséhez.
Jó kérdés, hogy mire számítanak most, hogy az emberek spórolni kényszerülnek az infláció, rezsiköltségek miatt, ugyanakkor Gyaraki Dávid e tekintetben a legkevésbé sem pesszimista.„Általánosságban elmondható, hogy a játékvásárlás válságálló műfaj, a családok többnyire ezen szoktak a legkevésbé spórolni, hiszen ha ritkábban járnak moziba, étterembe, kevesebbet utaznak, akkor többet lesznek otthon, ha pedig többet vannak otthon, akkor a gyerekeket és magukat is le kell kötni hosszú órákra, erre pedig a játék a legjobb és legegészségesebb megoldás” – húzza alá a marketingvezető, hozzátéve, hogy azt még nem lehet megmondani, idén mekkora lesz a forgalom. Tavaly a REGIO JÁTÉK-nál
Az idei év korábbi számai sem adnak okot aggodalomra: infláció ide vagy oda, az idei gyereknap azt mutatta, hogy a fontosabb események alkalmából a szülők mélyebben is hajlamosak a zsebükbe nyúlni, és átlagosan 11 800 forintért vásároltak online, míg 7 600 forintért tettek a kosárba gyereknapi ajándékot az áruházakban a csöppségek számára. Márpedig ennél biztosan többet is rászánnak majd az ünnepek ünnepén. Erre alighanem szükség is lesz, hiszen ha nem is olyan durván, mint az élelmiszereké, azért a játékok ára is felfelé kúszik.„Az utóbbi időszak globális gazdasági kihívásai, a megnövekedett nyersanyagárak és működési költségek sok vállalkozásra vannak hatással. Működésünk során számunkra mindig a fogyasztóink vannak a legfontosabb helyen, ezért egy ideig felfogtuk ezeket a hatásokat, hogy stabilan tudjuk tartani az árainkat. A költségek meredek emelkedése miatt azonban mi is arra kényszerülünk, hogy egyes készleteink árát megemeljük” – mondja Siket Lóránt.
„Általában a karácsonyi időszakra szokták időzíteni a családok a nagyobb értékű ajándékok (például LEGO, diavetítő) vásárlását” – tudjuk meg Gyaraki Dávidtól, aki azt is elmondja, hogy típus szerint
konkrétan például a diavetítő, a LEGO, valamint az olyan társasok, mint mondjuk a Rosszcsont vagy a Mohó Mókus viszik a prímet. Minden évben nő a kreatív és készségfejlesztő, valamint a hagyományos játékok és az informatika találkozásából létrejövő játékok iránti kereslet. Mindkét játéktípus fejleszti a gyermek tudását és kreativitását is, utóbbira példának a LEGO videoklip készítő játékát emelték ki, amely a hagyományos építőelemeket és figurákat a kiterjesztett valóság (AR) technikával ötvözi.
„Másfél éves kislányunknak vásárolunk idén ajándékot, valószínűleg egy babakonyha lesz, a nagyszülők hintalóval készülnek, azt kértük a családtól, hogy a korának megfelelő készségfejlesztőt válasszanak. Mi általában az online rendelést választjuk, és a biztonság kedvéért nem várjuk meg a decembert, hogy meg is érkezzen a csomag” – mondja a Makronómnak Zoltán, aki azt is elárulja, hogy nagyjából 30 ezer forintot szán az ajándékra, de decemberben biztosan kerül még a konyha mellé valami apróság, ami megtetszik neki nagybevásárlások során. Siket Lóránt szavaiból kiderül: a cég ezúttal is számos inspiráló és kreatív készlettel készül gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. November elsejétől kapható például a 17 éves Fehérvári Donát által tervezett LEGO® Ideas Csocsóasztal, ami már a második, magyar LEGO tervező ötlete alapján megvalósuló készlet. A programok, kiállítások is segítik a termékek ismertségét, például a nemrég Budapesten nyílt The Art of The Brick LEGO kiállítás, ahol a művészet is jelen van, és a játékzónában építő gyerekek rögtön le tudják képezni az élményeiket, inspirációt adnak nekik az ott látott lenyűgöző alkotások.