Újabb gázválság fenyeget: hatalmas gondok az LNG-vel Európában

2022. november 04. 12:37

A hiányos infrastruktúra és a teli tárolók miatt az európai kikötőkben horgonyoznak a cseppfolyósított gázt (LNG) szállító hajók, teli tartályokkal. Azon kívül, hogy nem olcsó mulatság a várakozás sem, a gáztárolás fennakadásai egy újabb komoly részválságot idézhetnek elő.

2022. november 04. 12:37
null

Nincs megfelelő infrastruktúra 

Az 641 cseppfolyósított gázt (LNG) szállító összes üzemelhető hajó közül a világon 60 vár arra, hogy Európában kiürítse a tartályaiban rejlő kincset, számol be a CNBC. Az amerikai portál szerint e LNG-szállító tartályhajók vagy lassan körbehajózzák Északnyugat-Európa tengereit, a Földközi-tengert és az Ibériai-félszigetet, vagy lehorgonyoznak egy bizonyos kikötő közelébe, teli tartályokkal, hiszen egyszerűen nem tudják hová kirakodni a bennük lévő gázmennyiséget. 

Az Institute for Energy Research (IER) friss jelentése szerint a hajók „tehetetlensége” a cseppfolyósított gázhoz (LNG) kapcsolódó infrastruktúra hiányának tulajdonítható, amely komoly fejfájást okoz Európa számára, ami a kontinens orosz energiafüggetlenségéért való harcát illeti.

A nonprofit szervezet szerint 

az „öreg kontinens” nem rendelkezik elég visszagázosító létesítménnyel, hogy a hajók kirakodhassák a bennük lévő rakományt, sőt csővezetékkel sem,

amelyeken keresztül összeköthetik azokat az országokat, amelyek egyáltalán nem rendelkeznek ilyen infrastruktúrával. 

A washingtoni székhelyű intézet hangsúlyozza, hogy Európa annyira függött Oroszországtól az energia tekintetében, hogy

nem épített ki elegendő visszagázosítási terminált vagy országközi csővezetéket,

amely lehetővé tette volna számára, hogy akár más energiaforrásokhoz is hozzáférjen. 

Donald Trump volt amerikai elnököt pedig azért kritizálták, hogy sürgette Európát, hogy bővítse LNG-kapacitását, amely által csökkenthette az orosz gáztól való függőségét, jelenik meg az elemzésben. 

Ennek eredményeként pedig az „úszótárolók” száma – a hajókon lévő cseppfolyósított gáz mennyisége – növekszik, ami ismét csak lefelé hajtja a gázárakat. Egy egyáltalán nem olcsó szolgáltatásról van szó, ugyanis ahogyan azt a Bloomberg jelentette az egekbe ugrottak a hajók üzemeltetési költségei, amelyek a CNBC szerint ma már elérik az 500 000 dollárt (207 millió forintot), méghozzá hajónként és naponta. 

Tele vannak az európai tárolók 

Egy másik probléma, amely a cseppfolyósított gáz vízen ragadását okozza, az az a tény, hogy az EU teljes betárolási szintje átlagosan közel 94 százalékos, a tározók szinte megteltek. A nyáron leadott gázmegrendelések egy része most érkezik, miközben a hőmérséklet a kontinensen jóval magasabb a megszokottnál, így a tárolókból a vártnál jóval lassabban fogy a gáz.

A fennakadások pedig jelentősen halasztják a tankerek visszatérését a feltöltő országokba, ahol felvehetnék a következő rakományt.

A fentiek eredményeként eddig mintegy 10 százalékkal csökkent a globális LNG hajóflotta teljes szállítási kapacitása.

Európa még nem úszta meg 

A CNBC arról számol be, hogy számos szakértő és vállalkozó, aki az energetikai iparágban tevékenykedik, egyre hangosabban hívja fel a figyelmet arra , hogy a csökkenő gázárak nem jelentik a válság végét – sőt inkább vészjelzőként szolgálnak. 

Az amerikai portál kiemeli, hogy nagy kérdőjelet jelent Kína jövőbeni LNG-igénye, amikor az ázsiai gigász úgy dönt, hogy teljesen újranyitja gazdaságát. Kína volt a világ legnagyobb cseppfolyósított gáz vásárlója, de a zéró Covid-politikája megakadályozza, hogy gazdasága teljes kapacitással működjön. Ha ez a dinamika megváltozik az elkövetkező hónapokban, akkor nagyobb lesz a verseny a gázért, és az árak hirtelen újra jelentősen megugorhatnak, figyelmeztet a CNBC. 

Ezen túlmenően a portál elemzése kiemeli, hogy mivel Európa számára gyakorlatilag nem áll rendelkezésre orosz gáz, az ellátás szűkös, ami azt jelenti, hogyha a hőmérséklet csökkeni fog, akkor a most betárazott készletek rohamosan kiürülhetnek.

A megfelelő LNG infrastruktúra hiánya és a tankerek késlekedése pedig nehezebbé teheti az újrafeltöltést, ami potenciális áremelkedésekhez és komoly energiahiányhoz vezethet

– jegyzi meg a CNBC írása. 

Erre hívja fel a figyelmet a Financial Times szerzője is; elemzésében kiemelve, hogy a telet túlélve tavasszal elölről kezdődik a verseny a gáztárolók feltöltéséért. Viszont ellentétben 2022 első hat hónapjával – amikor az orosz gáz még mindig nagyrészt Európába áramlott – azt kell feltételezni, hogy ez alkalommal a orosz-európai gázforgalom nullához közeli lesz. Ezáltal az öreg-kontinensnek kemény csatát kell megvívnia azért, hogy 2023-ban olyan erős betárazott gáz-pozícióban kezdje meg a telet, mint ma.

(Fotó: 123RF)

Tavaszi kampány

Kapcsolódó cikkek

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pesti051
2022. november 13. 08:50
Húha, ez már nagyon meredek. Az EU-nak rossz most, mert tele vannak a tárolók, enyhe az idő és nem fogy a gáz, de az is rossz, ha hideg lesz, mert akkor meg üresek lesznek a tárolók... Az ilyen politikai vezetésre igaz az a mondás: amelyik hajó nem tudja merre akar menni, annak minden szél rossz.
Kivűlálló
2022. november 13. 07:24
"az „öreg kontinens” nem rendelkezik elég visszagázosító létesítménnyel, hogy a hajók kirakodhassák a bennük lévő rakományt, sőt csővezetékkel sem," Nem baj, van helyette mérhetetlenül sok hülye politikus, főként Nyugaton!
No comment no cry
2022. november 11. 20:29
Ennyire futja a nyugati jóemberkedő szürkeállományból. Röhögnék, ha nem lenne ennyire szomorú a helyzet. Jólétben egy hegesztő is elvezet egy országot (lásd svédek). Vagyis hogy elmegy az magától, elég mosolyogni párszor a riporterek fényképezőgépei előtt, és minden rendben. De amikor valódi gazdasági problémákat kellene megoldani, amikor nem elég gesztusok, "je suis"-ok, facebook keretek és nyilatkozatok szintjén politizálni, akkor kiderül, hogy mennyire híg arrafelé a politikusi garnitúra. Még az ilyen abszurdan egyszerű feladatok kapcsán is mint hogy annyit vegyenek amennyit fel tudnak dolgozni, illetve mi a teendő, ha esetleg más is történik mint ami az optimális scenario.
powerage
2022. november 08. 18:57
Amikor az európai politikusok kontraszelekciójának jeleivel találkozom, mindig azt hiszem, hogy nincs lejjebb, de aztán ismét és ismét jön valami durvább...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik