Nincs megfelelő infrastruktúra
Az 641 cseppfolyósított gázt (LNG) szállító összes üzemelhető hajó közül a világon 60 vár arra, hogy Európában kiürítse a tartályaiban rejlő kincset, számol be a CNBC. Az amerikai portál szerint e LNG-szállító tartályhajók vagy lassan körbehajózzák Északnyugat-Európa tengereit, a Földközi-tengert és az Ibériai-félszigetet, vagy lehorgonyoznak egy bizonyos kikötő közelébe, teli tartályokkal, hiszen egyszerűen nem tudják hová kirakodni a bennük lévő gázmennyiséget.
Az Institute for Energy Research (IER) friss jelentése szerint a hajók „tehetetlensége” a cseppfolyósított gázhoz (LNG) kapcsolódó infrastruktúra hiányának tulajdonítható, amely komoly fejfájást okoz Európa számára, ami a kontinens orosz energiafüggetlenségéért való harcát illeti.
A nonprofit szervezet szerint
az „öreg kontinens” nem rendelkezik elég visszagázosító létesítménnyel, hogy a hajók kirakodhassák a bennük lévő rakományt, sőt csővezetékkel sem,
amelyeken keresztül összeköthetik azokat az országokat, amelyek egyáltalán nem rendelkeznek ilyen infrastruktúrával.
A washingtoni székhelyű intézet hangsúlyozza, hogy Európa annyira függött Oroszországtól az energia tekintetében, hogy
nem épített ki elegendő visszagázosítási terminált vagy országközi csővezetéket,
amely lehetővé tette volna számára, hogy akár más energiaforrásokhoz is hozzáférjen.
Donald Trump volt amerikai elnököt pedig azért kritizálták, hogy sürgette Európát, hogy bővítse LNG-kapacitását, amely által csökkenthette az orosz gáztól való függőségét, jelenik meg az elemzésben.
Ennek eredményeként pedig az „úszótárolók” száma – a hajókon lévő cseppfolyósított gáz mennyisége – növekszik, ami ismét csak lefelé hajtja a gázárakat. Egy egyáltalán nem olcsó szolgáltatásról van szó, ugyanis ahogyan azt a Bloomberg jelentette az egekbe ugrottak a hajók üzemeltetési költségei, amelyek a CNBC szerint ma már elérik az 500 000 dollárt (207 millió forintot), méghozzá hajónként és naponta.
Tele vannak az európai tárolók
Egy másik probléma, amely a cseppfolyósított gáz vízen ragadását okozza, az az a tény, hogy az EU teljes betárolási szintje átlagosan közel 94 százalékos, a tározók szinte megteltek. A nyáron leadott gázmegrendelések egy része most érkezik, miközben a hőmérséklet a kontinensen jóval magasabb a megszokottnál, így a tárolókból a vártnál jóval lassabban fogy a gáz.