Ázsia letarolja az akkumulátor-piacot

2022. október 07. 09:55

Kína, Dél-Korea és Japán a globális gyártás 92 százalékát adja. A reszli a többieké.

2022. október 07. 09:55
null

Az elektromos járművek piaca 2028-ra várhatóan eléri a 100 milliárd dolláros bűvös határt. Az Európai Unió 2035-re írta elő a nulla kibocsátás elérését, akkorra az iparág globálisan is az egyik legmeghatározóbb ágazat lesz. Azok az országok, amelyek időben ébredtek, már régen megkezdték a terjeszkedést, és valódi akkumulátor-nagyhatalommá váltak. 

Hazánk ebből a szempontból rendkívül okosan járt el, amikor bevonzotta az ázsiai e-gyártókat, Magyarország így valóban szép szeletet kap abból a tortából, amelyből másoknak csak morzsák jutnak. 

abból a tortából, amelyből másoknak csak morzsák jutnak. 

Bár az USA és Európa kétségbeesetten erőlködik, hogy valahogy utolérje akkumulátorgyártásban az ázsiai vállalatokat, erre esélye sincs. A kínai dominancia annyira meghatározó a piacon, hogy a többiek szinte csak a futottak még kategórián belül léteznek. Lássuk tehát a világ 10 legnagyobb akkumulátorgyártóját. Ha rápillantunk az ábrára, mindjárt érthető, mekkora is az a szakadék.

Az egyből szembeötlő, hogy mind a 10 ázsiai vállalat. Az még durvább, hogy a kínai vállalatok jelenleg a globális piac 56 százalékát uralják, ezt – jócskán lemaradva – a dél-koreai (26 százalék) és a japán cégek (10 százalék) követik. És igen, a maradék 8 százalék oszlik szét az összes többi ország között a világon, akik beszálltak ebbe az üzletbe. 

A Debrecenben éppen óriásberuházásba kezdett CATL dominanciája a gyártók között egészen elképesztő. Tavaly a globális piac 32 százalékát uralta, idén már a 34-es szám villog a kijelzőn. Ez azt jelenti, hogy

a világ elektromos akkumulátorainak egyharmadát a kínai cég állítja elő,

és szállítja többek között a Teslának, a Peugeot-nak, a Hyundainak, a Hondának, a BMW-nek, a Toyotának, a Volkswagennek és a Volvónak. 

Meglepő, de az LG annak ellenére meg tudta őrizni a második helyét, hogy tavaly nyáron óriási botrány robbant ki egy tűzveszélyes akkumulátora miatt. Az ügyben érintett General Motors 143 ezer darabot hívott vissza a Chevrolet Boltokból, ami nagyon sokba került az LG-nek: mintegy 2 milliárd dollárt fizetett az amerikai vállalatnak, nem beszélve a tőzsdén bukott, szintén több milliárdra rúgó összegről. 

A dobogó harmadik helyén a szintén kínai BYD áll, 12 százalékos piaci részesedéssel. Érdekes a vállalat brutális növekedése: a 2021-es adatokhoz képest duplázott, így tudta elvenni a Panasonictól a bronzérmet. Az előrejelzések szerint hamarosan újabb helycsere következik, mivel – amennyiben tudja tartani növekedési ütemét – hamarosan megelőzi az LG-t is. 

Mondanánk, hogy a verseny nyitott, de ez jelenleg nem igaz. Van Kína, van Dél-Korea és Japán.

Mindenki más beláthatatlan messzeségben kullog utánuk,

ez a felállás az elkövetkezendő években valószínűleg így is marad, sőt: a távolság még tovább fog nőni.

Infografika: visualcapitalist.com
Nyitókép: 123rf

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Haramia
2022. október 10. 02:42
Európa és a fejlett nyugat a profithajkurászás jegyében circa 20 évvel ezelőtt elkezdte vállalatainak termelő kapacitását Kínába és Ázsiába áthelyezni. Akkor még mindenki röhögött, ha azt hallotta, hogy made in China. Most már nem nevet senki. Európa egy része kihelyezte a termelését. Amerika is. Amerikában Pl. Detroit az egyik ikonikus város, mely jól mutatja a történet végét. Ugorjunk egy nagyot. Az elképzelés szerint az olcsó áru importja és a hazahozott profit fogja fenntartani az Európai jóléti társadalmakat. No meg a egyike-másika gyarmatháttere. De a nyersanyag és energia források megtartása az most látszik, hogy elúszott. Részben köszönhető az amerikaiaknak is. De kellett hozzá az uniós neobolsevik brigád is. Ergo, ebből az következik, hogy mindez fenntarthatatlanná vált. ÉS még maga a fogyasztás eddigi szintje sem lesz tartható. Ha nem történik valami. Dehát a "valamiről" nem hallani semmit. Még a háború végéről sincs szó, csak fegyverekről és értelmetlen pénzügyi segélyezésről. Ennek, józan paraszti ésszel elgondolva, nem tud jó vége lenni.
Abiondi
2022. október 09. 19:27
Nem, teljesen komolyan gondolja. Gondolja??? Olvasta valami sci-fi-ben.
minekkellregisztralni
2022. október 09. 19:27
Ja, ja. Elon Musk meg a Tesla is komplett hülye ezek szerint. Meg a németek is, akiknél ugyanúgy épül egy CATL-akkumulátorgyár is.
popzene
2022. október 09. 19:27
Európa évek óta a hidrogéngazdaságra készül. Az akkumulátoralapú villanyos mobilitás egy rövid, átmeneti időszakra szól. Persze Orbán megint le van maradva.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!