Ám ha azt vetjük össze, hogy az össz-légiforgalomból mennyi károsanyag-kibocsátás esik a magángépekre, bizony ez a szám elég elenyésző, a tanulmányok két százalék körülire becsülik. Az viszont biztos, hogy egyre többször fordulnak meg az égen: a légi forgalmat ellenőrző és irányító Eurocontrol adatai szerint az utóbbi három évben 16 százalékkal nőtt a kisgépek előfordulása.
Tiltsuk be a magángépeket?!
Mi legyen a sorsuk? - erről folyik Nyugaton az ádáz vita. Az szinte biztos, hogy valamiképpen Európában szabályozni kell a repülésüket, mert túl laza rendeletek vonatkoznak rájuk. Van, aki felveti, ha úgyis csak az elitet érinti, akkor nagy adókat kell kivetni a magángépekre, a tulajdonosok ezt is gond nélkül megfizetik.
Aztán ott a radikális szemléletmód, amely egyszerűen megtiltaná, hogy ilyen típusú repülők, amelyeken úgy tíz főt lehet szállítani, használhassák Európa légterét.
Nem először adott hangot ennek a véleményének Julien Bayou, a Környezetvédő Európa – Zöldek nevű francia párt nemzeti titkára. Mások azért ennél óvatosabbak: a közlekedésért felelős miniszter, Clément Beaune szerint szabályozással kell kitiltani a legszennyezőbb gépeket. A teljes tiltástól egyesek ódzkodnak, hogy “franciákat fordít franciák ellen”, és ezt el kell kerülni. Nehogy már ezért lángoljon fel a polgárháború!
Európai szabályozás jöhet e téren is
Miért szennyeznek ilyen mértékben a magánrepülők? Mert nincs rajtuk az a gazdasági nyomás, mint a kereskedelmi légitársaságokon, hogy csökkentsék a fogyasztásukat. A magánrepülőknél ez nem szempont, a lényeg az, hogy minél jobban húzzon, tekintet nélkül a kerozinfogyasztásra. Egyesek abban bíznak, hogy az adók nemcsak elrettentenek attól, hogy valaki ilyen gépet birtokoljon, hanem a befolyt összegből finanszírozhatnák környezetbarátabb üzemanyag kifejlesztését.
Mindenképpen európai szabályozást tartanak szükségesnek, az mégsem járja, hogy az átrepült országok külön törvényeket hozzanak magánrepülőgépekre.
Ehhez viszont meg kell találni azt a formulát, amelybe mind a 27 ország beleegyezik. Az, hogy a magángép-tulajdonosok lobbiereje kimagasló, nem hagy kétséget. Úgyhogy aki belevág, annak hosszú, sőt nagyon hosszú tárgyalásokra kell számítania Brüsszelben.
Célkeresztbe kerülnek az otthoni medencék is
Az európai zöldeknek így lesz még lehetőségük nemegyszer kikelni a magángépek ellen. De van más is a tarsolyukban. A Európában uralkodó szárazságot arra használják fel, hogy kampányt kezdjenek az otthoni medencék ellen. Szerintük ez is az egyik oka az aszálynak. A magánmedencéket egyszer kell feltölteni, és megfelelő tisztítással akár évekig lehet bennük úszni vagy pancsolni.
A medencetulajdonosok száma csupán Franciaországban hivatalosan 3,2 millió, közülük jó páran valószínűleg nem tartoznak a szupergazdagok kasztjába.