Iskolai késelések Kínában is történtek nemrég, pedig állítólag kirekesztették a nyugati dekadenciát
A hazugság lényege, hogy mire használják ezeket a valós problémákat: keleti orientáció, jogállamlebontás, feudálkapitalista önkény.
Mesterséges intelligenciával ellátott toll, hogy a diákok még vakáció alatt se essenek ki a tanulásból. Az osztályokban arcfelismerő rendszer működik, hogy tudják, a tanulók miként viselkednek az órákon. Chip a diák egyenruhájának gallérjában, a tanárok és a szülők értesüljenek arról, hogy merre jár a nebuló. A hétvégéken napi egy órában játszhatnak számítógépes videójátékokkal, ezt az internetszolgáltatóknak kell felügyelniük. Hát nem csupa vidámság a kínai tanulók élete!
Pósa Tibor írása a Makronómon.
A nyáron a kínai Szecsuán tartomány több városában az általános és középiskolák tanárai – természetesen ingyen – okostollat osztottak ki diákjaiknak. A „varázstoll”, amely a tudomány jelenkori vívmányával, mesterséges intelligenciával van felszerelve, a hivatalos magyarázat szerint arra szolgál, hogy javítsa a gyermekek „tanulási hatékonyságát”.
A tollba egy parányi kamera van beépítve, amely azonnal Bluetooth kapcsolaton keresztül valós idejű képet küld a tanár számítógépére arról, hogy a diák jegyzetel-e, éppen mit ír, mennyi időt szán a tanulásra. A tanerő ezt otthonról felügyelheti. Ha úgy ítéli meg, hogy a diák megoldása jó volt, akkor megdicsérheti, de akár útmutatással segíthet a helyes irányba terelni. Azért ennek a találmánynak vannak előnyei. De hogy ezt pont a nyári szünetben osztották ki a tanulóknak, az inkább a kétségeket erősítette.
A kínai diákok a nyárra feladatot kapnak, amelyről a tanév kezdetén be kell számolniuk. „Elvették a nyári szünet örömét, még a vakáció alatt is felügyelnek” – írta szemrehányó hangnemben egy kollégista az interneten.
A fenti álláspont mégis átment, amely után a témáról a lapokban heves vita alakult ki. Még ilyen szalagcímek is napvilágot láttak egy nankingi újságban: „Ne engedjétek, hogy a mesterséges intelligencia tollból a tanulók megfigyelésének új eszköze váljon!” Egy másik újság „intelligens pálcának” nevezte a tollat. A Guanming Ribao hetilap szerint „ez a felügyelet túl messzire ment”. A lap álláspontja szerint különbséget kell tenni az iskolai és az otthonlét között. Egy tanárnak nem feladata, hogy még otthon is ellenőrizze a tanulóit, különösen nem a vakáció alatt – szögezte le a hetilap, amely felhívja a figyelmet az új technológia „kétélűségére”. Persze vannak olyan sajtóorgánumok, amelyek jottányit sem hajlandók eltérni az oktatási minisztérium álláspontjától, amely szerint az okostoll elősegíti a diákok jobb tanulmányi eredményét, ők itt nem látnak semmiféle szabadságkorlátozást.
Még tavaly szeptemberben számolt be a Guandong tartományi Csuhaj városbeli újság arról, hogy egy kísérlet keretében a diákok egyenruhájának gallérjába chipet helyeztek el, amely helymeghatározó is egyben, tudatja tanárokkal és szülőkkel, hogy a tanuló hol tartózkodik. A „digitális egyenruha” arra is alkalmas, hogy a szülők üzenetet küldjenek rá, amely után a diák a folyosókon elhelyezett táblagépekkel léphet kapcsolatba a felmenőivel.
A tanuló az intézmény kapujában köteles leadni a telefonját, és csak a hazamenetben kaphatja vissza. Így a kütyü sem vonja el figyelmét a tanulásról. A szabály különben érvényes a tanárokra is. Az egyenruhában a chip jelez akkor is, ha a tanuló általa nem látogatható területre tévedt, például felmászott a tetőre, vagy megközelített egy veszélyes áramelosztót, erről azonnal vészriasztást kapnak a tanárok és a szülők. Előbb még az egész városban bevezetik az újfajta egyenruhát, aztán kerülhet sor az országos premierre.
Három évvel ezelőtt, amikor a tanév kezdődött, a nankingi állami egyetem gyógyszerészeti szakán az ott tanulók felfigyeltek az előadókban, osztálytermekben, a könyvtárban felszerelt kamerákra. Később tudták meg, hogy az ott készült felvételeket arcfelismerő programmal kötik össze, amely által meg tudják mondani, ki mit csinál. Azóta ezek az eszközök a kínai mindennapi élet részévé váltak: 500 milliót telepítettek az ország terein, utcáin, közintézményeiben, beleértve az általános iskolákat, középfokú és felsőfokú létesítményeket.
Először némi ellenérzésekkel fogadták a kamerákat a hallgatók: „Nem vagyunk rabok, hogy minket állandóan figyelni kellene!”, “Ne lopják el a magánéletünket!” - ilyen vélemények is elhangoztak.
Igaz, van olyan program is, amely az osztálytermekbeli viselkedést rögzíti. Időről időre pásztázza a diákokat, hogy ki az, aki sokat jelentkezik, aki a többieknek felolvas, aki lelkesen ír vagy épp a fejét a padra hajtva alszik. Az arcfelismerő program pedig csak vészhelyzetben működik – állítják az illetékesek. Ha viszont valaki a felnőtt-társadalomban súlyosan megsérti a szocialista együttélés szabályait, az büntetőpontokra számíthat, míg a kiváló magaviseletűek előnyt élveznek.
A párt meghallgatta azoknak a szülőknek a véleményét, akik arról panaszkodtak, hogy hat lóval se tudják elvontatni gyermeküket a számítógépes játékok elől. Kínában egymilliárd ember internetezik, a fele, körülbelül 500 millió játszik naponta online számítógépes játékot. Közülük a 19 éven aluliak száma 164 millió fő, aki azonnal rátapad a képernyőre, ha kedvenc játéka fut.
A helyzet súlyosságát mérlegelve a kínai médiahivatal egy éve elrendelte, hogy a szolgáltatók csak pénteken, szombaton és vasárnap 20 és 21 óra között tehetik elérhetővé ezeket a játékokat. Az újságok üdvözölték a döntést. A szülők is megelégedéssel fogadták a határozatot: a párt most is intézkedett. Sokakban felrémlett a XIX. század második felének kora, amikor egy másfajta függőségnek, az ópiumfogyasztásnak lett áldozata a kínai nemzet.
(Fotó: Pixabay)