„Amennyiben a távfűtéses lakások esetében is megjelennek a megemelkedett rezsiköltségek, úgy ez a változás egy dinamikusan változó ingatlanpiaci szegmensbe érkezne, hiszen a házgyári otthonokat érintő adásvételek száma tavaly több mint 20 százalékkal, 20 ezer fölé nőtt, míg az áremelkedés mértéke megközelítette a 13 százalékot. Ugyanakkor két éve megfordult az a tendencia, hogy a panellakások áremelkedése más lakóingatlan-típusoknál meredekebb, és tavaly a lakáspiac minden szegmensét szinte azonos mértékű emelkedés jellemezte” – fejtette ki az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.
A NAV 2021. évi statisztikái alapján egyébként a lakótelepi lakások átlagos négyzetméterára országosan 395 ezer, Budapesten pedig 570 ezer forint volt. Ezen belül azonban – várostól, városrésztől függően – hatalmas a szórás. Míg a fővárosi Havanna lakótelepen 453 ezer, addig az – elegánsnak számító – Kaszásdűlőn 736 ezer forint volt az átlagos négyzetméterár. Vidéken még nagyobbak a különbségek: az ózdi Béke és Vasvár úti lakótelep 90-100 ezrétől a Budaörsi lakótelep 600 ezréig terjed a skála.
Jelentősen lassulhat a kiköltözési hullám
A paneleket leszámítva számos negatív tényező mellé jött be pár hete tehát a rezsiköltségek várható drasztikus növekedése. Ennek eredményeként akár meg is fordulhat az eddigi „városból kifelé és minél nagyobb otthonba” költözés trendje. A városok külső részein és az agglomerációkban immár nem keresleti, hanem már most kínálati piacról beszélhetünk. Másrészt a rezsivel kapcsolatos legutóbbi kormányzati intézkedések hatására ismét a kisebb ingatlanok, így többek között a panellakások válhatnak kelendőbbé – erősítette meg a fent leírtakat Balla Ákos is.
A külvárosok, vagy akár a külső kerületek esetében ugyanakkor egyre nagyobb költség-tényezőként jelenik meg az üzemanyagok ára, hiszen az a család, ahol ház, sorház vagy akár nagyobb lakás megvásárlása is szóba kerülhet, legalább egy, de inkább két autóval rendelkezik. Természetesen e családok jellemzően a nagyváros belső részébe járnak dolgozni, tanulni, szórakozni, kikapcsolódni. Nagyon nem mindegy azonban, hogy a következő évek, évtizedek során mennyit kell az autók fenntartására elkölteni, mennyit időt kell a dugókban tölteni.