A tűzzel játszunk: nagyon veszélyes a tárolás, a szállítás
Abban nagyjából minden gyártó és hatóság egyetért, hogy mit nem lehet kezdeni a kiszolgált akkumulátorokkal: semmiképpen nem kerülhetnek szeméttelepre, de nagy tömegű tárolásuk, sőt, szállításuk is meglehetősen rizikós. A lítium akkumulátorok ugyanis elég komoly pusztítást tudnak végezni, ha kigyulladnak.
Ha csak az elmúlt öt évet nézzük, mintegy félszáz nagy lítium-ionos tűzeset történt a világban. Az egyik legsúlyosabb régebben, még 2010-ben történt, amikor egy UPS által üzemeltetett Boeing teherszállító lezuhant Dubaiban, három ember halálát okozva. A vizsgálat megállapította, hogy a tüzet egy több mint 81 000 lítium akkumulátort tartalmazó rakomány kigyulladása okozta.
Tavaly nyáron Chicago külvárosában égett ki egy raktárépület, ahol többségében lítium akkumulátorokat tároltak. A tűzoltók – mivel eleinte nem tudták mivel állnak szemben – órákon keresztül próbáltak rájönni, miért nem tudják eloltani a tüzet. A válasz az akkumulátorok összetételében rejlik: a lítium az egyik leggyúlékonyabb elem, elég egy rövidzárlat, vagy a cellák közötti vékony hártya megsérülése, és máris berobbanhat. A dolgot nehezíti, hogy a lítiumnak nincs szüksége oxigénre az égéshez, miután bomlásával saját maga állítja elő azt. Ezért a hagyományos tűzoltási technikák vajmi keveset érnek egy ilyen jellegű tűz esetén, ahogyan azt maga Elon Musk is megtapasztalhatta tavaly, amikor Ausztráliában kigyulladt egy Tesla akkumulátor-telep, a tűzoltók pedig négy napon keresztül birkóztak a lángokkal.
Mindezeket figyelembe véve elég egyszerű megérteni, miért kiemelten fontos a tárolás és a szakszerű kezelés, és miért kell mindenhol majd regionális szinten megoldani az akkumulátorok újrahasznosításának kérdését.