Vitézy így szeretne túlélni a politikában? – Dull vs. Hoppál a Presszóban
A heti Presszóban szó esett a Fővárosi Közgyűlés megalakulásáról, Magyar Péter tüntetéséről és Kiss László DK-s polgármester börtönből irányított önkormányzatáról is.
„Anya válaszolt a gyászolók kérdéseire, akik előtte jelen voltak a hamvasztásán.”
Saját édesanyja temetésén mutatta be Stephen Smith, a StoryFile cég vezérigazgatója azt a technológiát, amelynek segítségével az elhunyt videóképe és előre rögzített válaszai azt az illúziót keltik, mintha valós idejű beszélgetést folytatna a jelenlévőkkel.
A StoryFile technológia alapjait 2010-ben fektették le, amikor az alapító Smith felesége egy kiállítást akart létrehozni a holokauszt túlélőiről. (Smith édesanyja szintén az volt.)
mégpedig olyan módon, hogy azok – felvételről – előre rögzített válaszokat adnak a leggyakoribb kérdésekre, így téve teljessé az interaktív élményt. Ebből az elgondolásból született meg 2017-ben a StoryFile startup, amely a mesterséges intelligencia segítségével azt az illúziót kelti az emberben, mintha egy másikkal beszélgetne – ami igaz is, csak éppen ez a beszélgetés soha nem jött létre a két személy között, bármennyire is azt az illúziót kelti.
A technológia alapja egy valós beszélgetés, amelyet a válaszadóra irányított 20 kamerával rögzítenek. Az interjú 250 kérdésből – és az azokra adott válaszokból – áll, azokból, amelyeket a legnagyobb valószínűséggel tenne fel bárki annak, akivel a beszélgetés készül. A kérdések és az interjú hossza tetszés szerint növelhető. A cég többek között William Shatnerrel tesztelte a technológiát, aki mintegy hatszáz előre rögzített választ tud „valós időben” adni a kérdezőknek, többek között olyan kérdésekre, mint a „miért nyűgözik le ennyire az univerzum titkai”, a „hogyan kezdődött színészi pályafutása”, vagy a „mi volt a legjobb és a legnehezebb Kirk kapitány megformálásában?”.
A válaszokat és a kamerákkal rögzített felvételeket egy szoftver alakítja át az adott személy digitális klónjává. A technológiát nagy sikerrel alkalmazták eddig olyan cégek, amelyek ennek segítségével hoztak létre virtuális ügyfélszolgálatot, de sikerrel szerepelt munkavállalói továbbképzéseken is. A gyászszertartásos történet azonban mindenkit váratlanul ért.
Stephen Smith kissé morbid termékbemutatója a saját édesanyja temetésén talán nem a legjobb módja volt a piaci marketingnek, a StoryFile vezére azonban maradéktalanul elégedett volt az eredménnyel. „Anya válaszolt a gyászolók kérdéseire, akik előtte jelen voltak a hamvasztásán” – mondta, hozzátéve, hogy a legkevésbé sem találta furcsának, hogy a szertartáson beszélgessen halott édesanyjával. „Az a rendkívüli a dologban, hogy teljesen őszintén válaszolt a kérdésekre. Az emberek felbátorodnak, amikor a digitális klónt készítjük, hiszen tudják, hogy azt csak haláluk után fogják hallani mások” – lelkendezett Smith.
A cégalapító szerint a StoryFile esetében
A rendszer csak a valódi válaszokat használja feleletként, ha pedig olyan kérdés érkezik, amelyre nem rögzítettek értelmezhető választ, akkor a klón egyszerűen megkéri a hallgatóságot, hogy tegyenek fel újabb kérdést.
A túlvilági üzletág sokakat érdekel. Idén nyáron az Amazon azzal turbózta fel virtuális asszisztensét, Alexát, hogy az esti mesét legyen képes mondani – egy halott rokon hangján. Nem tudni egyelőre, mennyire akarják fejleszteni ezt a képességet, jelenleg a projekt még kutatási szakaszban jár. A Microsoft sem akart kimaradni a lehetőségből: a cég az elhunyt közösségi médiás aktivitásai és bejegyzései alapján fejlesztett chatbotot, de ez a technológia még nekik is erős lehetett morálisan, mivel bejelentették, hogy a visszaélések elkerülése érdekében korlátozni fogják annak alkalmazhatóságát.
Ami a StoryFile árait illeti, azok valóban gyászosan magasak: projektenként – családi vagy üzleti modelltől függően – 33 ezertől 71 ezer dollárig terjednek.
Fotó: storyfile.com