Az átállást persze számos tényező hátráltatja. Az ellátási láncok akadozása mellett az elektromos járművek területén az akkumulátorok ásványi anyagellátása miatt néznek maguk elé üveges tekintettel a gyártók. A kereslet óriási, a költség pedig egyenesen arányos vele. Az IEA jelentése szerint az akkumulátorok ásványi anyag költségei a 2010-es évek 5 százalékáról napjainkra 20-ra emelkedett. Ez a bányászat elektromos járműveket ellátó szegmensének felfuttatását fogja eredményezni, ami valószínűleg enyhít majd a jelenlegi, fojtogató árakon. Az IEA közlése szerint csak a lítiumra vadászó vállalatok tavaly 50 százalékkal növelték kiadásaikat. https://mandiner.hu/kulfold/2022/07/litium-vilagpolitika Az új prioritás egyben azt eredményezte, hogy bár a fosszilis kitermelésre fordított összegek a jól ismert okok miatt nőni kezdtek, még mindig messze elmaradnak a pandémia előtti szinttől.
Rózsaszín jövő?
Az akarattal nincs hiba, ám a regionális egyenlőtlenségek akadályozhatják a tiszta célok határidős elérését.
Tulajdonképpen három nagy terület, Kína, az USA és Európa fedi le a klímacélok megvalósítását.
Elég szembeötlő példája ennek, hogy az összes elektromos jármű-értékesítés 80 százaléka Kínában és Európában történik, az infrastruktúrájukra fordított kiadások 90 százaléka pedig szintén ezen a két területen, plusz az Egyesült Államokban történik. A feltörekvő országok piacain már korántsem ennyire rózsás a helyzet, ezek az államok a tiszta technológiára fordított kiadásaikat évente nagyjából 3 százalékkal növelik, ami a nettó zéró kibocsátás határidős eléréséhez édeskevés, ahhoz ugyanis legalább 25 százalék kellene.