Borítékolható, hogy a hazai inflációs mutató rövidesen óriási lesz. Nem kevésbé nehéz előrejelezni a „szakértők” reakcióit. Ám az infláció várható megugrása mégis remek hír a magyaroknak.
2022. július 14. 22:00
p
28
12
32
Mentés
Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhely vezetőjének írása a Makronómon.
, az MCC Gazdaságpolitikai Műhely vezetőjének írása a Makronómon.
Fogjátok már fel – kiabálta Tamás, vadul gesztikulálva –, brutális lesz az infláció; az egész árstop egy nagy bukta nekünk. Két gondolat hasított belém, miközben igyekeztem sportfröccsömet kiszámíthatatlanul csapkodó karjai elől biztos távolságba menekíteni. Egyrészt megvan a következő írásom témája. Másrészt Tamás abszolút nem érti a közgazdaságtant.
Indulatosan érvelő ismerősöm alaptézise az volt, hogy amint kivezeti a kormány az árstoppokat, abban a pillanatban drámai mértékben fog megemelkedni a magyar inflációs mutató. Ez pedig Magyarország minden lakosának fájni fog.
Abban tökéletesen igaza van Tamásnak, hogy az árstoppokat egyszer meg fogják szüntetni. Eleve ideiglenes jelleggel lettek bevezetve, és bár júniusban a kormány meghosszabbította a határidejüket, az továbbra is véges. Az élelmiszerárstop és a benzinárstop is október elsejéig marad velünk a jelenlegi szabályozás szerint.
Még abban sem téved Tamás, hogy az árstoppok kivezetése egyszeri inflációs ugrással jár. Bár a múlt héten még amellett kardoskodott, hogy az eladók más termékek árába már beépítették az árstop miatti veszteségüket, azaz a fogyasztók semmit nem nyertek a fix árakkal. Ez persze tökéletesen ellentmondott mostani érvének, hiszen ha az üzletek máshova beépítették volna a költségnövekedésüket, akkor az árstop kivezetése esetén nem kellene növelniük az árat. Így a korábbi érve nyilván hamis volt. Azonban a mostaninak azt a részét el tudom fogadni, hogy az árstop kivezetése inflációs ugrást okoz.
Az 1. ábra azt mutatja, hogy hogyan változott volna hónapról hónapra a 95-ös benzin ára, ha nem lett volna rajta a tavaly november 15-én bevezetett árstop, hanem az európai árakkal párhuzamosan alakult volna eddig az értéke, valamint hogyan változott volna az ára akkor, ha egészen mostanáig árstop van rajta, azonban az árstoppot ma kivezetnék. A mostani kivezetést azért kell feltételeznünk, hogy annak hatásait valós számokkal elemezni tudjuk.
Mint az ábráról leolvasható, az uniós benzinár jelentősen megnőtt a vizsgált időszakban. Csak májusban 15 százalékot emelkedtek az autósok költségei, márciusban 11 százalékot, de legalább 2 százalék volt a drágulás mértéke novemberben, januárban és júniusban is.
Az árstop tavaly novemberben 5 százalékkal csökkentette a benzin árát, majd fixen tartotta egészen a példa szerinti fiktív júliusi kivezetésig. Ekkor viszont egyetlen hónapban fog megjelenni minden addigi áremelkedés, így az elképzelt kivezetés hónapjában valóban hatalmasat ugrana az ár. A 43 százalékos árnövekedés azért ilyen óriási, mert egyetlen hónap alatt kell azt az árváltozást meglépni, amit a többi ország hónapról hónapra tapasztalt meg.
Amiben Tamás tévedett, és ami közgazdasági járatlanságát mutatja az az, hogy ez a magas infláció rossz hír és bukta nekünk. Hiszen ez a magas infláció annak a következménye, hogy eddig alacsonyan tartottuk az árakat, és csak az időszak végén tértünk át a piaci árazásra.
Ahogyan a 2. ábra mutatja, az árstoppal folyamatosan jobban jártak a magyar sofőrök, egészen a példában használt fiktív kivezetésig. Az árstop rendszere tehát magában hordozza az infláció megugrását, ám ennek fogyasztóként örülnünk kell.
2. ábra: A 95-ös benzin havi ára benzinárstop nélkül, illetve benzinárstoppal, július végi kivezetést feltételezve. Forrás: Európai Tanács, Yahoo Finance.
A 3. ábra mutatja egy havonta 100 litert tankoló magyar állampolgár benzinárstop miatti megtakarításait. Ahogyan látható, az első hónapokban is többezer forint marad meg a családi kasszában, március óta pedig már a tízezer forintot is átlépte a spórolás mértéke, az utolsó két hónapban pedig már húszezer forint környékén volt ez.
3. ábra: Megtakarítás a benzinárstop miatt, 100 liter havi fogyasztás esetén. Forrás: saját számítás.
Csak július végéig összesen több mint 77 ezer forintot takarított meg a példában szereplő autós. Átlagosan 17 százalékkal vásárolta olcsóbban a benzint, mint azt az árstop hiányában tette volna.
A fentieket összefoglalva elmondhatjuk, hogy Tamásnak nincsen igaza. A benzinárstop nem kedvezőtlen számunkra. Az inflációs hatásokat valóban koncentrálja. Az árstoppok kivezetésekor számíthatunk a magyar inflációs mutatók megugrására. Ez azonban egyenes következménye annak, hogy a hatályuk alatt a piaci árnál olcsóbban vásároltunk.
Elemzők szerint áprilisban akár 4 százalék alá is süllyedhetett az infláció, főként az élelmiszer- és üzemanyagárak csökkenésének, valamint kormányzati beavatkozásoknak köszönhetően.
A Faktum tényellenőrző portál legutóbbi összeállításában körbejárta a bennfentes kereskedelmet mint bűncselekményt. Valamint megvizsgálták, hogy elkövetésekor milyen közérdek sérül, különösen ha egy politikus a gyanúsított vagy elkövető.
VOKS 2025, Magyarország a veszélyek korában, Kollár Kinga kijelentései, Magyar Péter „bennfentes kereskedelmi botránya” – ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Horn Gábor és Sebestyén Géza.
Történészként leginkább azt gondolom, hogy nagyon remélem, hogy meg fogja írni az emlékiratait.
p
0
1
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 32 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
dekoninck
2022. augusztus 02. 00:43
Jó, de több maradt másra.
Sőt, a multikra kivetett extraprofitadó miatt lehet kompenzálni az energiaárak emelkedését valamennyire, de akkor is több marad a polgároknál. Tehát marad pénz vásárolni - a multiktól, tehát effektíve ok is jól járnak. Ha minden pénzünk elmegy az áramra, gázra, akkor lófaszt se veszünk mást. Mondjuk amúgy is előbb-utóbb vissza lett volna véve az esztelen fogyasztás.
Nem érted. Máshol mindenhol emelkedik minden nap egy keveset a benzin ára. Szép lassan. Így a havi adatok nem lesznek kiugróak. A magyaroknál a benzin inflációja nulla, azaz 0% az árstop óta. Ha és amennyiben valamiért el kellene engedni a benzin árát, akkor a piaci árra való ugrás pillanatában lesz egy kiugróan magas havi adat, és onnantól ugyanannyit fizetsz érte, mint a többi ország. Csúnya lesz a havi inflációs szám? Igen. Menetközben kevesebbet vagy többet fizettél, mint a többiek? Kevesebbet. Te jártál jobban, vagy a többiek? Naugye.