Ezek a feltételek azonban valószínűleg csak tovább fognak romlani, amennyiben a világ jegybankjai tovább folytatják a monetáris szigorítási ciklust, amelyet az emelkedő infláció miatt kénytelenek megtenni – a másik megoldása a jegybankoknak a magas inflációval való együttélés lenne, ami nyilvánvalóan elképzelhetetlen. A FED fordulatai általában csökkentik a kockázati étvágyat, elvonva a tőkét a feltörekvő piacokról, ami a túlzott hitelfelvevőket sújtja.
A FED politikája ugyanakkor ennyire még talán soha nem volt átgondolatlan. A szövetségi alapok kamata valószínűleg az év végére megközelíti a 3,5 százalékot, ami azzal együtt, hogy a FED feloldotta néhány eszközvásárlását a közelmúltban, a legkeményebb szigorítást jelenti az 1980-as évek eleje óta. A feltörekvő világban ugyanakkor ezzel párhuzamosan március óta havonta nettó tőkekiáramlás tapasztalható. Az év eleji helyzethez viszonyítva a dollár 12 százalékkal erősödött egy valutakosárhoz képest, és sokkalta többet emelkedett számos feltörekvő piaci deviza ellenében. A finanszírozási feltételek romlottak, ami azzal járt, hogy a kormányok hitelfelvételi költségei egyre nőttek. A magas és közepes jövedelmű adósságkibocsátók nagyjából ¼ része 10 százalékpont feletti hozamkülönbséggel találta szemben magát az amerikai kincstári pénztárak felett, ami aggodalomra ad okot.
A kormányok ingerküszöbét kikezdik a súlyos adósságterhek, a lassuló globális növekedés és az egyre szigorodó pénzügyi feltételek összesített hatásai. A potenciális áldozatok egyrészt a legszegényebb gazdaságok, amelyek többnyire kevésbé tudtak biztonságos módon hitelt felvenni mondjuk saját nemzeti valutájukban, amelyek a pandémia miatt amúgy is elég sebezhetőek voltak.
További problémát jelent, hogy a G20 által kezdeményezett adósságkönnyítésre jogosult 73 alacsony jövedelmű országból 8-an olyan államadósság-terheléssel rendelkeznek, amelyet az IMF fenntarthatatlannak minősített, de a probléma csak fokozódott azzal, hogy ezeken kívül további 30 ország nagy kockázatot jelent, hogy ehhez hasonló helyzetbe kerül. Az említett országokban ezek a problémák minimális veszélyt hordoznak magukban a globális gazdaságra vetítve, hiszen az összesített GDP-jük nagyjából egy szinten áll a belga GDP-vel.
Ugyanakkor a problémát mindenképp orvosolni kell, hiszen ezek az országok nagyjából 500 millió embernek jelentik a lakhelyet és az ő sorsuk annak függvénye, hogy a kormányaik megengedhetik-e azt maguknak, hogy alapvető infrastruktúrákba és közszolgáltatásokba fektessenek be. Az áldozatok másik csoportját azok a közepes jövedelmű országok jelentik, amelyek jobban integrálódtak a globális pénzügyi rendszerbe csakúgy, mint Srí Lanka, ugyanakkor ez az integrálódás lelepleződött vagy a politikának, vagy a puszta szerencsének köszönhetően. Összességében így 15 ország vált fizetésképtelenné vagy éppen nehézkes szinten kereskedtek az államkötvényekkel. Ide vehető például akár El Salvador, Pakisztán, Egyiptom és Tunézia is.