Auf wiedersehen: napokon belül széteshet a német kormánykoalíció
Olaf Scholz sorozatos csúcstalálkozókat szervez koalíciós partnereivel a kormány megmentése érdekében.
Egyelőre nem jutott el a német fogyasztókhoz a szemafor kormány üzemanyag kedvezménye. Robert Habeck gazdasági miniszter ezért szigorítani akarja a trösztellenes törvényt. Szerinte a törvénynek „karmokat és fogakat” kell kapnia. Elsőként többletadót szorgalmazott, de ehhez nem tudta összehozni a többséget a koalícióban.
A német szövetségi kormány június elején vezette be az úgynevezett tankolási kedvezményt. Az adócsökkentés azonban nem érte el az autósokat - láthatóan
Tulajdonképpen az üzemanyagárak pár nap után visszatértek az intézkedés hatálybalépése előtti szintjre. Habeck gazdasági miniszter ezen változtatni szeretne, és konkrét intézkedéseket jelent be.
Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter elsőként a többletnyereség megadóztatását vetette fel, de a javaslata, tekintettel az FDP ellenállására a koalícióban nem aratott osztatlan sikert. Így Habecknek nem maradt más, mint „a lehető leghamarabb” javaslatokat benyújtani a trösztellenes törvény szigorítására.
„Egy karmokkal és fogakkal rendelkező kartelltörvényt hozunk”
- mondta Habeck hétfőn a Deutschlandfunk rádiónak.
A zöld politikus azt is hozzátette: nem tudja és nem is fogja levenni az asztalról a többletnyereség megadóztatásának gondolatát, mert helyesnek tartja. Mivel az FDP, jó liberálisként általában ellene van mindenféle adóemelésnek, nem csoda, hogy a javaslata elbukott.
Habeck szerint az sem segít, ha megnevezik ki is a felelős az SPD, a Zöldek és az FDP kormányszövetségén belül az eddig kudarcba fulladt üzemanyag-kedvezményért. Egy ilyen vita nem vezetne sehová. Ez az adócsökkentés soha nem volt a Zöldek kívánsága. „De ha egy nem túl jó ötlet rosszul sül el, akkor persze mindig segítened kell” - mondta.
Habeck tervei szerint a kartell-hivatalnak több lehetőséget kell kapnia a beavatkozásra. Például az ásványolajipari vállalatokkal szembeni szigorúbb fellépésre. A versenyhatóságok számára is lehetővé kell tenni, hogy lefölözhessék a nyereséget, ha a vállalatok visszaélnek piaci erejükkel. Végső megoldásként az erőfölényes piaci pozíciók szétválasztását is lehetővé kell tenni.
Habeck a Spiegelnek azt mondta: „Aki a versenyellenes magatartásból a fogyasztók kárára profitál, annak vissza kell térítenie ezt a hasznot.” Emiatt a minisztérium a tervezett versenyjogi újítást részesíti előnyben.
Habeck szerint a többletnyereséget elméletileg már a jelenlegi kartelljog alapján is le lehet nyúlni. Ezt azonban még nehéz alkalmazni, mert bizonyítani kell, hogy kartellezésről van szó.
Így lehetővé akarja tenni, hogy a Kartellhivatal strukturálisan beavatkozhasson a piacokba, még akkor is, ha a versenyjog megsértését nem tudja bizonyítani. Eddig az ilyen jogsértések bizonyítása kötelező volt a beavatkozáshoz. Ez azonban aligha lehetséges az olajtársaságok és a benzinkutak üzemeltetőinél, mert nem kellett megegyezniük a benzin és a gázolaj árának gyors összehangolásában, hiszen a versenytársak ismerik az árakat a benzinkutaknál.
A gazdasági miniszter ugyanakkor hangsúlyozta: egy ilyen törvénymódosítás a jövőben, hosszú távon segítene, nem pedig rövidtávon. „De ez máris azt mutatná az egyes piaci szereplőknek, hogy az állam nem fogadja el egyszerűen, ha a tisztességes verseny elve sérül” - mondta.