Sokan nem örülnek: közelebb lettünk egy lépéssel az autóipar karbonsemlegességéhez

2022. június 29. 18:01

Az EU környezetvédelmi miniszterei több mint 16 órán át tartó tárgyalás után megegyeztek az éghajlatváltozás elleni küzdelemre vonatkozó jogszabályjavaslatokról. 2035-től kezdve csak olyan új személygépkocsik és furgonok gyártása lesz megengedett, amelyek CO2-kibocsátása nulla.

2022. június 29. 18:01
null
Takács Zsolt

Az Európai Unió 27 tagállamának környezetvédelmi miniszterei szerdán kora reggel megállapodtak az éghajlatváltozás elleni küzdelemmel kapcsolatos intézkedésekről.

A több mint 16 órán át tartó tárgyalást követően végül döntöttek a miniszterek a javasolt éghajlat-változási jogszabályokról, mivel Olaszország, Szlovákia és más államok azt akarták, hogy a kivezetést 2040-re halasszák. A döntéshozók kompromisszumot kötöttek az új, fosszilis tüzelőanyaggal működő autók értékesítésének 2035-től történő fokozatos megszüntetéséről. A miniszterek arra kérték Brüsszelt, hogy 2026-ra értékelje, hogy a hibrid járművek is megfelelnek-e a célnak. Ez Várkonyi Gábor, autóipari szakértő szerint

nem egy valós kompromisszum, hanem a Német Szabaddemokrata Párt kisebb győzelme.

A szakértő azt mondja: az autólobbi a dízelbotrány óta elvesztette szavahihetőségét, és nem tudnak valós nyomást gyakorolni a döntéshozókra.

„A Tanács megállapodott abban is, hogy 2035-ig 100 százalékos CO2-kibocsátás-csökkentési célt vezet be az új személygépkocsik és kisteherautók esetében” – áll a miniszterek közleményében.

A 2035-ös javaslatot úgy alakították ki, hogy elméletileg bármilyen típusú autótechnológia, például hibridek vagy fenntartható üzemanyaggal működő autók megfeleljenek a célnak, amennyiben az autónak nincs szén-dioxid-kibocsátása.

Ez még nem a vég

A végleges kompromisszumról most az Európai Parlamenttel kell tárgyalni, amely szintén támogatja a belső égésű motorral hajtott járművek értékesítésének teljes betiltását 2035-től.

A miniszterek közös álláspontot fogadtak el öt olyan jogszabályról, amelyet tavaly az Európai Bizottság terjesztett elő.

„Az éghajlati válság és annak következményei egyértelműek, ezért a politika megkerülhetetlen” – mondta Frans Timmermans, az Európai Bizottság jelenlegi alelnöke.

Németország támogatja a fokozatos kivonást, de egy kis módosítással

Az uniós miniszterek nyilatkozata annak fényében született meg, hogy a német kormánykoalíció támogatta a belső égésű motorok fokozatos kivezetését azzal a feltétellel, hogy a CO2-semleges üzemanyaggal működő új autók értékesítése 2035 után is folytatódhat.

A belső égésű motorok esetleges betiltásáról szóló vita különösen Németországban, az unió legnagyobb autópiacán ütközött ellenállásba.

„Az EU tagállamai elsöprő többséggel megszavazták, hogy 2035-től csak olyan személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek közlekedhessenek, amelyek nem bocsátanak ki szén-dioxidot” – mondta Steffi Lemke német környezetvédelmi miniszter.

„Ez egyértelmű jelzés, hogy el kell érnünk az éghajlati célokat. Emellett megadja az autóiparnak azt a tervezési biztonságot, amelyre szüksége van" – tette hozzá a miniszter. Ezzel egyetért Várkonyi Gábor is, aki szerint

Most már a gyártók többségének jobb, ha az EU szépen végig finanszírozza a nagy átállást”.

A Volkswagen nem boldog

A jogszabályváltozásra reagálva a Volkswagen egy magas rangú vezetője elmondta: óriási kihívást fog jelenteni, hogy elegendő akkumulátort állítsanak elő a célok eléréséhez szükséges elektromos autókhoz.

„Ez egy kihívást jelentő cél, de úgy gondoljuk, hogy megvalósítható” – mondta a VW pénzügyi igazgatója, Arno Antlitz egy interjújában. „A legnagyobb kihívást nem az autógyárak átalakítása és felfuttatása jelenti. A legnagyobb kihívást jelentő téma az akkumulátor-ellátási lánc felpörgetése lesz” – tette hozzá Antlitz.

A VW azt nyilatkozta, hogy 2035-ig leállítja a belső égésű motoros autók értékesítését a régióban, de néhány, az elektromos autók fejlesztésében lemaradottabb autógyártók, mint például

a Toyota, nehezen tudná teljesíteni a célt.

A japán autógyártó még nem nyilatkozott az ügyben.

A nagyobb autógyártók versenyt futnak az akkumulátorcellák beszerzéséért, de az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyag megtalálása még nagyobb problémát jelenthet – írja a Reuters. Ha nem sikerül megfelelő lítium-, nikkel-, mangán- vagy kobaltkészleteket beszerezni, az lassíthatja az elektromos járművekre való átállást, drágíthatja a járműveket, és veszélyeztetheti az autógyártók haszonkulcsát. A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares a múlt hónapban azt mondta, hogy várakozásai szerint

mivel a gyártók megpróbálják felpörgetni az elektromos járművek értékesítését, aminek kiszolgálásra új akkumulátorgyárakat építenek.

Kína köszöni szépen, bejött a terve

Kína okosan az elektromos autógyártás irányába csalogatta az uniót, hogy aztán a megállíthatatlan folyamatokat elindító EU-s döntések megszületése után ütemet váltsanak és újra előtérbe kerüljenek a modern és környezetkímélő belső égésű motorok – mondta el nemrég a Makronómnak Várkonyi Gábor. Az autópiaci szakértő a blogjában is felhívja a figyelmet arra, hogy az EU zéró-kibocsátás politikája azt eredményezheti, hogy óriási nyersanyagfüggőség fog kialakulni, valamint a feltörekvő, nagytőkés kínai autóipar – ahol nem rendeleti úton szabályozzák az elektromos autózás terjedését, hanem csak klímacélokat határoztak meg – el fogja szívni az európai mérnököket.

Szociális Éghajlatvédelmi Alap a láthatáron

A megállapodás egy másik pontja szerint létrejön egy 59 milliárd eurós Szociális Éghajlatvédelmi Alap, amely az alacsony jövedelmű polgárokat védi a szén-dioxid-politika okozta energiaköltségek emelkedésétől.

Minden uniós tagállam javaslatot nyújthat majd be az Európai Bizottságnak arra vonatkozóan, hogy ezt a pénzt hogyan lehet az emberek megsegítésére fordítani, például a lakások energiahatékonyságának növelésére vagy új, nulla kibocsátású közlekedési eszközök beszerzésének támogatására.

„A megújuló energiára való áttérés csökkenteni fogja a számlákat, de sokaknak szükségük lesz némi támogatásra, hogy eljussanak odáig" – tette hozzá Timmermans.

Nyilvánvalóan Litvánia, Lettország és Lengyelország még nagyobb alap létrehozását szorgalmazta, míg Finnország, Dánia és Hollandia – gazdagabb országok, amelyek többet fizetnének be az alapba, mint amennyit kapnának belőle – kisebb alap létrehozását szorgalmazta.

(Borítókép: MTI Fotó: Kovács Tamás)

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jackripper
2022. július 09. 20:07
Ezek szerint akkor megszűnnek a szén és gáz erőművek?mert csak így lehet egy elektromos autó zéró CO2 kibocsátású.
józan paraszti ész
2022. július 09. 20:06
Oszt a széllel is megegyeztek, hogy Afrikából nem fogja ide fújni a "füstöt". A világ értelmesebb része nem vesz részt ebben a rituális öngyilkosságban amit Európa elkövet, így nem fog változni semmi. Csak az európai polgár szegényedik el. A kommunisták is visszafordítottak folyókat,és egyéb gigantikus eszetlenségeket csináltak, meg islett az eredménye. Ezek pont olyanok. Vagy azok? Egyébként műszakilag: Az elektromos autó öko lábnyoma a teljes életciklusban sokkal nagyobb mint a belsőégésű motorosé. Az ára mindig magasabb lesz. Az üzemeltetési költsége mindig nagyobb lesz, még ha szintetikus benzinnel számolunk is. Ezeket a megállapításokat a világ legnagyobb motorfejlesztő cége tett. És ők villanymotort is fejlesztenek.
bunko_jobbos
2022. július 09. 20:05
1. Elmebeteg idióták, tönkreteszik az európai gazdaságot. Mi fogja pótolni majd a kieső autókat? A barmok szerint majd az elektromos autók. :-))))))))) Olyan pedig nincs. Mint mikor a postára bemegy műanyag pisztollyal rabolni valaki. Akkor azt mondják, hogy fegyverrel látszó tárgy. Ez meg autónak látszó tárgy. De az autó nem attól autó, hogy van kereke, kormánya, dudája, bazdmeg. Hanem attól, hogy elmegy 6-700 kilométert, utána meg tíz perc alatt feltöltheted. Ja, és megvásárolhatja mindenki, a kisember is. Ami most van, az egy nagy nulla. A turizmus nagyjából össze fog omlani, de még sok minden más is. És ez exponenciális hatású, azaz nem az van, hogy akkor legfeljebb 10%-kal minden drágább lesz, hanem nem fogja megérni, és nem lesz semmi. 2. Semmit sem segít a klímán, mert India kb. naponta épít majd egy új szénerőművet. Szóval a sok kidobott pénz az ablakon semmire sem lesz jó. 3. Olyan ez, mint az 5. ötéves terv: az elvtársak megszavazzák, aztán meg lesz, amit a valóság megenged. El fogják még ezt engedni olyan 2034 környékén. Vagy nem, de akkor lázadás lesz. 4. Embereknél és országoknál is tűnődtem, hogy miért van mindig leszállóág a felszállóág után. És arra jutottam, hogy nem való az embernek a jólét. Teljesen eszét veszti. Kell egy iszonyat pofon, mint pl. a 2. vh., akkor 50 évig helyreáll az értékrendje, aztán az elkényeztetett nemzedékek meg ól szétkúrják. Ez van, nem lehet ellene semmit sem tenni. AZ evolúció évmilliók alatt rengeteg eljárást dolgozott ki az éhezés ellen, de a JÓLÉTRE nincsnek eszközei, mert sosem kellett sokáig. 5. Viktor nem akadékoskodott. Gondolom egyrészt azért, mert nem akarja mindig ő kihúzni a gyufát, másrészt meg a mayghar kormány az elektromos autókra tett. Szerintem nem fog bejönni, de persze próbálkozni mindig kötelező.
Sany Xepi
2022. július 09. 20:04
2035-ben, már nem lesznek Uniós törvények érvényben......
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!