Nem telt el egy hét az orosz agresszió kezdete óta, amikor Olaf Scholtz kancellár egy beszédében gyakorlatilag a német külpolitika gyökeres megváltoztatását jelentette be. Az ország – amely egyébként világszínvonalú haditechnikai cégek otthona – a II. világháború befejezése óta kínosan ügyelt arra, hogy a militáns politikának még a látszatát is elkerülje. A német hadsereg finoman fogalmazva sem tartozott a világ legütőképesebbjei közé, a mindenkori kormány pedig ragaszkodott ahhoz az alapelvhez, hogy soha nem küld (még harmadik ország közvetítésével sem) fegyvereket konfliktuszónákba. Ukrajna megtámadása tulajdonképpen kikényszerítette a németekből ennek a politikának villámgyors felülvizsgálatát és alapoktól kezdődő újjáépítését. Scholtz 100 milliárd eurós haderőfejlesztési alapot jelentetett be, amit már az idei költségvetésből előteremtenek, nem beszélve arról, hogy Németország a GDP eddigi 1-1,4 százaléka helyett 2 százalékot fordít innentől a védelmi költségekre, ezzel pedig – a hosszú ellenkezés időszakát lezárva – mostantól a NATO-irányelveket követi.
Bár a fegyverszállítások tabuja annyira erős, hogy a folyamat elég döcögősen és késlekedve indult el, végül győzött a nemzetközi és belföldi nyomás, így Németország – szakítva minden eddigi pacifista szemléletével – zöld utat adott a nehézfegyverek útnak indításának Ukrajnába. Az nyilvánvaló, hogy mindezek a lépések (kiegészülve az oroszoktól való energiafüggetlenedési szándékokkal)
gyökeresen formálják át Németország külpolitikáját és szövetségeseihez fűződő viszonyát.
Az új irány nemzetközi megítélése jó, más a helyzet a belföldi ellenzéki hangokkal, bár furcsa módon azok sem a változás tényét kritizálják, inkább azt, hogy miért ilyen későn kezdődött el.
Japán hasonló, de bonyolultabb helyzetben van, mint Németország. Miközben történelmi tapasztalatai miatt is folyamatosan szemmel kell tartania Oroszországot, végignézte Kína gazdasági és katonai emelkedését (ha utóbbit tekintjük, a két ország védelmi költségvetésében ötszörös az előny Kína javára), így egyszerre kell taktikáznia egy jelenleg hanyatló és egy egyre izmosodó nagyhatalommal szemben. Japán – Németországgal ellentétben – nem most kezdi a fejlesztést. Védelmi kiadásait évről-évre emelte, a jelenlegi azonban még mindig csak a fele a GDP 2 százalékos arányának, amit megcéloztak. Az utóbbi évek kínai erősödése miatt egyre jobban közelített Washingtonhoz, a szövetségi rendszer újraértelmezésének legmarkánsabb példája éppen a nukleáris fegyverek területén érződik, ahol már Japán is részt vesz a nemzetközi konzultációkban és döntéselőkészítési mechanizmusokban. Ugyanakkor a japán kormányzó párt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy a térségen belül is találjon biztonsági partnereket: új alapokra helyezi és erősíteni próbálja viszonyát többek között Ausztráliával, Indiával, a Fülöp-szigetekkel, Szingapúrral és Vietnámmal.