Diplomaőrület: csak a diplomások építik a gazdaságot Tony Blair szerint?

2022. május 01. 08:32

Tony Blair szerint a fiatalok hetven százalékának kellene felsőoktatásban tanulnia, mivel csak így lehet felzárkózni a gazdaságilag fejlett országokhoz.

2022. május 01. 08:32
null
Fekete Kíra

A korábbi brit miniszterelnök – aki kormánya idején 50 százalékos célt tűzött ki – azt szeretné, ha a felsőoktatásban tanulók aránya 2030-ra 60 százalékra, 2040-re pedig 70 százalékra emelkedne. Jelenleg a középiskolát elvégző diákok mintegy 53 százaléka tanul felsőoktatásban.

A Tony Blair Intézet korábbi jelentése szerint, 

Az elemzés szerint, amennyiben a következő generáció 70 százaléka elvégezné a felsőfokú iskolát, az közel 5 százalékos gazdasági növekedést jelentene.

„Bár a kormányzatban többen is állítják, hogy elértük a csúcsot, ez közel sincs így. Sokkal több olyan munkavállalóra lesz szükségünk, akik a felsőoktatásban szerzett képességekkel rendelkeznek, ezért olyan kezdeményezésbe kell kezdenünk, amellyel jelentősen növeljük a fiatalok iskolai végzettségét, szem előtt tartva azokat a készségeket, amelyekre a munkaerőnek nem csupán ma, de 20-30 év múlva is szüksége lesz”, írja a volt miniszterelnök.

Még mindig nincs elég magasan képzett emberünk ahhoz, hogy sok betöltetlen állást betöltsünk – írják a jelentés előszavában. „Ahogy egyre inkább tudásalapú gazdasággá fejlődünk, egyre több munkahely jön majd létre olyan ágazatokban, amelyek aránytalanul sok diplomást foglalkoztatnak majd. A fejlett innovációs gazdaságok – mint például Dél-Korea, Japán és Kanada –megértették ezt, és fellendítették a felsőoktatást; ezekben az országokban a részvételi arány már 60-70 százalék között van. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy a politika csak a mai kihívásokkal foglalkozzon, arra kell törekednünk, hogy felzárkózzunk ezekhez az országokhoz.”

Blair szerint a kormány el akarja vágni a diákokat a felsőoktatástól

A Tony Blair Intézet jelentése szerint a kormány egyre kevésbé hisz a felsőoktatás értékében. A brit miniszterek jelenleg is konzultálnak a hallgatói létszámellenőrzés újbóli bevezetéséről, amelyet a diplomások keresetéhez kötnének. Azt is fontolgatják, hogy minimális felvételi követelményeket állítanak fel az egyetemi képzésekre.

Hiba lenne érvénybe hozni az ehhez hasonló szabályokat – állapította meg a Tony Blair Intézet. „A felsőoktatás bővülése a pénzügyi világválság óta a jólét egyre fontosabb forrásává és a gazdasági növekedés fő támaszává vált” – áll a jelentésben.

A munkáltatók egyre inkább a diplomásokat keresik majd – teszi hozzá a jelentés. „Az elkövetkező években olyan mélyreható gazdasági kihívásokkal kell szembenéznie majd az országnak, amelyekhez sokkal több magasan képzett munkaerőre lesz szükség.”

„A felsőoktatásban való részvétel visszaszorítása olyan ambíciótlan készségfejlesztési programot jelent, amely a briteket felkészületlenül hagyja a jövő gazdaságára” 

– idézi a jelentést a The Times hírportál.

Nem a diploma teszi a mestert

Will Tanner, az Onward igazgatója szerint ma az egyetemekről adóssággal kikerülő hallgatók mintegy fele nem is diplomás munkakörben végzi az országban, és egyötödük kevesebbet keres, mintha egy eladósodás nélküli gyakorlati képzésben részesült volna. Ezért szerinte növelni kell persze a diplomák minőségét, de mellette olyan értelmes alternatívákat kell finanszírozni, mint a 16-18 évesek gyakorlati képzései, nem pedig önkényes célokra kell összpontosítani, amelyek – bármennyire is jó szándékúak – hosszú távon aláássák a társadalmi mobilitást.

A stagnáló termelékenységet elvégre nem a még több alapdiplomás robbantja majd be, hanem az, ha a munkapiac igényeihez alkalmazkodó magas szintű szakmai készségekkel bír a munkaerő. Az egyetemi tömegoktatás egyeduralkodóvá válásával az oktatási és képzési rendszer elszakadna a valós gazdaság valós igényeitől, vélik a kritikusok.

David Hughes, a főiskolák szövetségének vezérigazgatója szerint „a Tony Blair Intézetnek igaza van abban, hogy kapcsolatot kell teremteni a felsőoktatás és a termelékenység között.”

Ahogyan több szakértő is utalt rá, az emberek nem a diploma miatt lesznek hasznosak a társadalom és a gazdaság számára. Szerintük elsősorban

olyan szakképzett dolgozókra van szükség, akik a munkaerőpiac számára hasznos tudással és készségekkel rendelkeznek, legyen az egy diplomás tanár vagy egy szakmát tanult ács. 

A jelenlegi felsőoktatási és továbbképzési miniszter, Michelle Donelan eközben azt mondta, hogy az egyetemek „kihasználják” a fiatalokat, és „túl sokakat” vesznek fel „olyan képzésekre, amelyek nem javítják életesélyeiket, és nem segítik karriercéljaikat”.

A kormány ehelyett arra összpontosított az elmúlt időszakban, hogy növelje a műszaki képesítést szerzettek számát, miközben azt mondta, hogy nem helyes célt kitűzni a felsőoktatásban való részvételre vonatkozóan. Egyre kevesebben hiszik el, hogy pusztán a tömegek egyetemre küldésével bármi megváltozik a gazdaságokban.

Magyarország kormánya ezt már 2010-ben felismerte, azóta pedig teljesen megújította a szak- és felnőttképzést,

látva azt, hogy számos fejlett nyugati országban, például Németországban vagy Finnországban az emberek sokkal nagyobb része rendelkezik szakmával, mint itthon, ahol a rendszerváltoztatással nem csak másfélmillió munkahely szűnt meg, hanem az ahhoz kapcsolódó szakmai képzési rendszerek is elsorvadtak. Ezért rendkívül fontos, hogy egyrészt az egyetemek a modellváltással tényleg versenyképes tudást adjanak, másrészt sokaknak legyen lehetősége a munkapiac igényeihez leginkább alkalmazkodó szak- és- felnőttképzésben részt venni. 

A balos közgazdászok szerint persze továbbra is szakemberhiány van, bár ők voltak azok is, akik a szak- és felnőttképzést fejlesztő reformokat elítélték.


Fotó: MTI szerkesztett

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
qwrtzq
2022. május 01. 20:56
ugyan ezt mondták az érettségiről is legyen mindenkinek érettségije, és akkor az majd milyen jó lesz most körülbelül azt jelenti, hogy az illető nem teljesen analfabéta komolyan ez a terv, hogy a főiskolát is oda butítjuk, hogy 70% el tudja végezni, és akkor tulajdonképpen 21 éves koráig kell iskolába járni valakinek, hogy elmondhassa magáról, hogy a legtehetségesebb 70%-ba tartozik?
Nehidd El
2022. május 01. 13:00
"Az elemzés szerint, amennyiben a következő generáció 70 százaléka elvégezné a felsőfokú iskolát, az közel 5 százalékos gazdasági növekedést jelentene." Egy generáció alatt vagy évente? Mert hogy évi +5%-ot jelenthetne, azt kizártnak tartom, az egy generáció alatt a +5% meg észrevehetetlenül kevés. Agyrém ez az 50%-nál több diplomás. Nem az a kérdés, hogy az emberek 50%-a kellően okos-e a tananyag felfogásához, hiszen annak szintjét gyakorlatilag bárhova be lehet állítani, hanem hogy az emberek bőven több mint felének borzalmas nyűg a tanulás, eszükben sincs 21 évig a padokat koptatni, élni akarnak, keresni, magukat kipróbálni, vezetés nélkül boldogulni. Csak az ő infantilizálásukkal és az egyetemek (sőt már a gimnáziumok) játszóházzá silányításával lehet az emberek többségét rávenni, hogy 21 éves korukig hajlandók legyenek bent maradni az oktatási rendszerben. (Mielőtt bárki félreértené: nem mind infantilis, aki végigjár egy egyetemet, vagy akár többet is tanul, de ők tényleg a tudás művelői és továbbadói. Egy ilyen élet akkor egészséges, ha nekik mániájuk az egész életen át tartó tanulás, és semmi értelme, hogy ők alkossák a társadalom többségét.)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!