Hiba lenne érvénybe hozni az ehhez hasonló szabályokat – állapította meg a Tony Blair Intézet. „A felsőoktatás bővülése a pénzügyi világválság óta a jólét egyre fontosabb forrásává és a gazdasági növekedés fő támaszává vált” – áll a jelentésben.
A munkáltatók egyre inkább a diplomásokat keresik majd – teszi hozzá a jelentés. „Az elkövetkező években olyan mélyreható gazdasági kihívásokkal kell szembenéznie majd az országnak, amelyekhez sokkal több magasan képzett munkaerőre lesz szükség.”
„A felsőoktatásban való részvétel visszaszorítása olyan ambíciótlan készségfejlesztési programot jelent, amely a briteket felkészületlenül hagyja a jövő gazdaságára”
– idézi a jelentést a The Times hírportál.
Nem a diploma teszi a mestert
Will Tanner, az Onward igazgatója szerint ma az egyetemekről adóssággal kikerülő hallgatók mintegy fele nem is diplomás munkakörben végzi az országban, és egyötödük kevesebbet keres, mintha egy eladósodás nélküli gyakorlati képzésben részesült volna. Ezért szerinte növelni kell persze a diplomák minőségét, de mellette olyan értelmes alternatívákat kell finanszírozni, mint a 16-18 évesek gyakorlati képzései, nem pedig önkényes célokra kell összpontosítani, amelyek – bármennyire is jó szándékúak – hosszú távon aláássák a társadalmi mobilitást.
A stagnáló termelékenységet elvégre nem a még több alapdiplomás robbantja majd be, hanem az, ha a munkapiac igényeihez alkalmazkodó magas szintű szakmai készségekkel bír a munkaerő. Az egyetemi tömegoktatás egyeduralkodóvá válásával az oktatási és képzési rendszer elszakadna a valós gazdaság valós igényeitől, vélik a kritikusok.
David Hughes, a főiskolák szövetségének vezérigazgatója szerint „a Tony Blair Intézetnek igaza van abban, hogy kapcsolatot kell teremteni a felsőoktatás és a termelékenység között.”
Ahogyan több szakértő is utalt rá, az emberek nem a diploma miatt lesznek hasznosak a társadalom és a gazdaság számára. Szerintük elsősorban
olyan szakképzett dolgozókra van szükség, akik a munkaerőpiac számára hasznos tudással és készségekkel rendelkeznek, legyen az egy diplomás tanár vagy egy szakmát tanult ács.