Akkor lifteket már nem is nagyon gyártanak?
Nagyon ritkán gyártunk felvonót, csak olyan esetben, amikor a piacon nem beszerezhető, egyedi panorámás, nagy teherliftet kér a megrendelő. Magyarországra egyébként száz százalékban Európa legnagyobb gyárából hozzuk a lifteket. A termelésünk 99 százalékban beszállítás és bérgyártás multinacionális cégeknek. Hetven százalékban liftes cégeknek gyártunk felvonó kabinokat, vázakat, különböző alkatrészeket, nem pedig komplett felvonót. Egy felvonó rengeteg alkatrészből tevődik össze és mindegyikre külön specializálódni kell – a hajtómű teljesen más gyártási technológiát igényel, mint például a sín, amit önteni kell, vagy mint a kötél, amit sodornak. Hasonlóan az autóiparhoz, itt is megannyi beszállítótól érkeznek a különböző alkatrészek a liftgyártókhoz, akik a végén csak összerakják a darabokat.
A Magyar Multi Program keretei között növekednek. Már multinak tartják magukat?
Egyelőre még nem, de gyorsan robogunk afelé. A multiknak több országban is van leányvállalata, mi még nem tartunk itt.
Ezzel a pályázattal viszont megkaptuk a lökést ahhoz, hogy fel tudjuk venni a versenyt a multinacionális versenytársakkal
és hamarosan külföldi képviselettel is rendelkezhessünk.
Mekkora a különbség a külföldi fémipari cégek és a hazaiak fejlettsége között?
Mindig is nagyon sok partnerünk volt Európa szerte és szembeöltő volt a szintkülönbség köztük és a hazai cégek között. Édesapám a kilencvenes években kezdte a vállalkozást és már akkor látszott, hogy hatalmas versenyhátrányból indultunk, mert addigra mindenféle multi beözönlött hazánkba.
Az olyan éppen induló kisvállalkozásoknak, mint a miénk, olyan versenytársakkal kellett szembenéznie, akik többgenerációs családi vállalkozásból nőttek multivá, még ötven vagy akár száz évvel ezelőtt.
A támogatások ezt a versenyhátrányt csökkentik a mi javunkra. Az egyik olasz partnerem mesélte, hogy az 50-es 60-as években állami támogatásból építették az összes gyárukat. Olyan évtizedes előnyre tettek szert, amit eddig nem volt esélyünk behozni. A pályázatok ebben is segítenek.
Mi most a növekedésük legnagyobb korlátja?
Még várjuk a gépeket, illetve a chiphiány is rányomja a bélyegét a gyártásunkra. Embert is nehéz találni, munkaerőhiány van. Probléma még, hogy szinte belelógunk a lakóövezetbe, hiszen akkorára nőttünk, és panaszkodnak ránk a lakók. Ezen felül vállalati szervezeti szinten is fejlődnünk kell, hogy a folyamatos megrendeléseket minél gyorsabban teljesítsük. Ha azt mondanám a megrendelőnek, hogy csak később készül el a projektje, akkor elvinné máshova. Egyszóval a partnereinkkel együtt kell növekednünk, folyamatos fejlődési kényszerben vagyunk. Egy percre sem lehet hátradőlni.
Melyik lifttelepítési projektjeire a legbüszkébb?
Arra büszke vagyok, hogy
a Milánói Világkiállítás magyar pavilonjába mi vittük a lifteket, de a Parlament mélygarázsaiban is a mi felvonóinkat használják, valamint a Szépművészeti Múzeumban, a Zeneakadémián és a Pesti Vigadóban is.