Az inflációnál is jobban emelik az árakat a legnagyobb divatcégek, hogy hiányérzetet keltsenek

2022. március 02. 13:28

A Louis Vuittonhoz hasonló luxusmárkák már rutinszerűen emelik az egyébként is magas árakat – egyrészt az infláció miatt, másrészt a márka védelme érdekében. 

2022. március 02. 13:28
null
Fekete Kíra

Inflációra hivatkozva évente többször is emelik az árakat a luxusmárkák

Az LVMH luxusmárkákat képviselő francia cégcsoport (ami a Moët Hennessy – az ismert pezsgőgyártó és a Hennessy konyakot egyesítő cég – és a Louis Vuitton 1987-es egyesítésével jött létre) nemrégiben arról számolt be, hogy a divat- és bőráru üzletágának nyeresége 2021-ben növekvő tendenciát mutatott. Ugyanebben az évben a működési árrésük 26,7 százalék – ez 8 százalékpontos növekedés 2020-hoz képest, és 5 százalékpontos növekedés 2019-hez képest – volt. 

A jelenlegi legnagyobb luxuscikk-márka, a francia Louis Vuitton esetében is nagy áremeléseket tapasztalhatunk, 12 hónapon belül kétszer is megemelték a bőrből készült termékek és a kézitáskák árát. 

A márka egyik bestsellere, a Pochette Accessoires Monogram Canvas táska ára 630 dollárról 790 dollárra (körülbelül 247 617 forintra), azaz 25 százalékkal emelkedett – állítja az SCMP.

Forrás: Louis Vuitton
Forrás: Louis Vuitton

A cég képviselőjének elmondása szerint a „termelési költségek, nyersanyagok, szállítás és az infláció változásai” miatt volt szükség ekkora áremelésre. 

Nem csak az infláció miatt emelkednek az árak

Míg a Louis Vuitton és a hozzá hasonló luxuscikkeket árusító vállalatok elsősorban a költséginflációt okolják az áremelésekért, a Neev Capital ügyvezető igazgatója, Rahul Sharma szerint a francia divatcég „árképzési hatalmat” akar szerezni.

A The Fashion Law szerint a luxustermékeket árusító vállalatok nem csak az infláció ellensúlyozása érdekében növelik az árakait – ez a gyakorlat a cég pozicionálásában is fontos szerepet játszik. Ez lényegében azt jelenti, hogy az inflációnál is nagyobb ütemben emelnek egyes luxusmárkák.

Minél ritkább és nehezebben elérhető ugyanis egy termék, annál értékesebbnek számít – a vásárlók képesek a bolti árnál többet is fizetni egy-egy különleges darabért. Így aztán a luxuscégek mesterségesen igyekeznek hiányszerű helyzetet előállítani, tudva egyébként azt is, hogy a lezárások alatt a leggazdagabb csoportok vagyona tovább nőtt és sosem látott vásárlóerő zúdul a piacra, ezt pedig igyekeznek kirázni a leggazdagabbak zsebéből.

A Chanel francia divatház esetében is tartósan emelkednek az árak – a TFL szerint a francia vállalat a fő versenytárs, a Hermès modelljét és árszínvonalát szeretné megközelíteni. 

Az alábbi ábrán látható az egyes Chanel termékek 2019-es és a jelenlegi értéke, és a kettő közötti különbség százalékban kifejezve. 

A növekvő költségek miatt azok a márkák, amelyek még nem emeltek árat, valószínűleg követni fogják a Louis Vuitton példáját. A Barclays elemzőinek jegyzete szerint a Chanel, a Dior és a Celine már emelte az árakat, és várhatóan a Hermès is követni fogja ezt a példát.

A szintén az LVMH tulajdonában lévő Tag Heuer és Hublot óragyártók is jelezték, hogy áprilistól emelni fogják az áraikat. 

A Moncler, a Prada és a Versace, valamint a Michael Kors tulajdonosa, a Capri szintén áremelést terveznek. 

Ha luxustáskát szeretnénk, ne Kínába menjünk vásárolni

A Bernstein elemzője szerint a Louis Vuitton Franciaországhoz képest sokkal drágábban kínálja termékeit külföldön: Kínában átlagosan 37 százalékkal, az Egyesült Államokban 19 százalékkal, az Egyesült Királyságban pedig 12 százalékkal drágábbak a termékeik. 

Diana Nguyen egykori befektető és kereskedő jelenleg egy online platform, a Lux Second Chance üzemeltetője, ahol használt luxustermékek között válogathatnak a vásárlók.

 A világjárvány miatt kevesebb turista érkezett az olyan európai országokba, mint Franciaország és Olaszország, amelyek olyan ikonikus márkáknak adnak otthont, mint a Chanel, a Hermès és a Louis Vuitton" – jelentette ki Nguyen, majd hozzátette: 

„A kínai luxustermékek átlagosan 25-30 százalékkal drágábbak az Európai árukhoz képest, így 

Nguyen szerint a luxusmárkák azért emelték fel az árakat 2021 elején, hogy csökkentsék 2020-as veszteségeket. Összességében azért az óriáscégeket nem kell sajnálni, mert statisztikák szerint többségük rendkívüli profitokra tett szert az elmúlt egy-két évben.

Az áremelések ellenére is hosszú a várólista

Bár a világjárvány okozta veszteség áremelkedést hozott, a luxusmárkák szerelmeseit ez sem riasztja vissza: továbbra is hosszú várólistán sorakoznak a nevek egy-egy különleges darabért.

„Nem hiszem, hogy a masszív áremelések befolyásolnák a márkák hírnevét. Sőt, úgy gondolom, hogy sok fogyasztó valóban azt hiszi, hogy például egy Birkin táska hiánycikk” – magyarázta Michael Tonello, a Bringing Home the Birkin című könyv szerzője, majd hozzátette: „Azokat, akik tudják, hogy a hiánycikk megnevezés csak egy trükk, úgy tűnik, hogy nem zavarja ez a színjáték, és továbbra is hűséges vásárlók maradnak. bekapcsolódnak a játékba.”

A luxusmárkák nem bízzák a véletlenre, gyakorlatilag a magas ár egy magasabb státusszal is jár. Az emberek egyre nagyobb rétege engedheti meg magának ezeket a luxustermékeket, ezért a cégek kénytelenek árat emelni, így továbbra is fenntarthatják a „csak a legfelső réteg számára elérhető” luxus-státuszt. 

luxus-státuszt. 


 

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
anegy_
2022. augusztus 15. 11:31
Ohh, csak hogy lehessen kapni. Aki megveszi, az fizessen a hülyék adójával. Megérdemlik.
Kristály
2022. március 01. 08:41
Szertném a ZÖLDEK felháborodását hallani !!!!
krisztoforo48
2022. március 01. 08:25
Vergődni lehet és próbálkozni,legfeljebb rájuk rohad!Tőlem biztosan,fel nem venném egyiket sem.
Robur
2022. március 01. 01:02
Emeljék. Max. nem veszem meg.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!