Itt a „szankciók hatása”: brutálisan nőtt az új járművek eladása Oroszországban
A valóság megint szembement az ideológiával.
A litván vasutak már nem szállítja el a Belaruskali termékeit a klaipedai kikötőbe a litván kormány döntése értelmében, amely csatlakozott az amerikai szankciókhoz. „Készen állunk a párbeszédre. De ha továbbra is nyomást gyakorolnak ránk, akkor végrehajtjuk a tervünket. Csak utólag meg ne sértődjenek” – mondta erre a fehérorosz vezető, Lukasenka, megemlítve Lengyelországot, Lettországot és Ukrajnát is.
A The Baltic Times tudósítása szerint a Lietuvos Gelezinkeliai (Litván Vasutak, LTG) közölte: mindaddig nem tesz eleget a fehérorosz óriáscég termékeinek szállítására vonatkozó kéréseknek, amíg nem engedélyezi azokat a stratégiai vállalkozásokat felügyelő speciális kormányzati bizottság.
A sajtóközlemény szerint, a februári műtrágyaszállításra vonatkozó kérelmeket a mai napig nem hagyták jóvá, és az üres vagonokat a hét végéig visszaküldik.
Egy másik céggel kötött szerződés alapján azonban február 1-jén még kisszámú vagon bejuthatott Litvániába, amelyek nem kálium-műtrágyával, hanem más Belaruskali termékekkel voltak megrakva. A későbbiekben ezeket a termékeket sem fogják szállítani.
A közlemény szerint a vasúttársaságtól a litván kormányzat megköveteli, hogy haladéktalanul forduljon a bizottsághoz minden olyan tranzakcióval kapcsolatban, amely a Belaruskali termékek Litvánián keresztül történő szállítására vonatkozik.
Az utolsó, Belaruskali műtrágyával szerelt szerelvények hétfőn este 8 körül érkeztek Litvániába, és 12 óra múlva kellett elérniük a klaipedai kikötőt, a kocsikat pedig a hét végéig üresen kell visszavinniük.
Tavaly decemberben, a Lukasenkoval szembeni amerikai szankciók bevezetésekor a litván kormány elkezdte nemzetbiztonsági szempontból felülvizsgálni a litván vasúttársaság és a Belaruskali közötti szerződést.
A Belaruskali termékszállítása Litvánián keresztül nem állt le az amerikai szankciók decemberi életbe lépése után sem, mivel a Belaruskali még novemberben előleget fizetett a Litván Vasutak részére, amelyek fedezték a decemberi és januári vasúti szolgáltatások költségeit.
Végül a litván kormány január 12-én döntött arról, hogy fel kell mondani az állami vasúttársaság Belaruskalival kötött szerződését, mert az nincs összhangban nemzetbiztonsági érdekekkel. A vasúttársaság bevételei túlzottan függenek a belorusz vállalat szállításaitól. A vasúttársaság január 17-én értesítette a Belaruskalit.
Ha Litvánia nem akarja elszállítani a rakományunkat a kikötőjébe, néhány napon belül meg kell tennünk a válaszlépéseket - mondta Alekszandar Lukasenka hétfőn.
– mondta Lukasenka, megemlítve Lengyelországot, Lettországot és Ukrajnát is.
Azzal is érvelt, hogy Fehéroroszország „nem kezdeményezett olyan folyamatokat, amelyek a Litvániával, Lettországgal, Lengyelországgal vagy Ukrajnával való kapcsolatok összeomlásához vezetnének”.
Roman Golovcsenko belorusz kormányfő tájékoztatott, hogy a litván fél már valóban nem fogadja a vonatjaikat, amelyek a káliumot szállították volna Klaipeda kikötőjébe. Szerinte, Litvánia egyoldalú döntésével megsértette a vasúti kommunikációról szóló kormányközi megállapodást, nem beszélve a tengerparttal nem rendelkező országok tranzitkérdéseit szabályozó dokumentumokról. Több lehetőséget kínáltak fel. Ha nem kapnak választ, a következő napokban megtorló intézkedéseket foganatosítanak. „A válasz kemény lesz. Ahogy mondják, arányosan fogunk válaszolni” – mondta Golovcsenko
Fehéroroszország miniszterelnöke szerint a litván gazdaság is veszteségeket fog elszenvedni a döntés miatt, különösen a közlekedési szektoruk.
A fehéroroszokat érintő következményekről azt mondta: „Régóta készültünk erre a helyzetre, átirányítottuk a szállítást. A hosszabb oroszországi logisztikai útvonal miatt termelőink némileg veszítenek az árrésből, de ezt ellensúlyozza a világpiaci árak emelkedése. Tehát valójában nem veszítettünk semmit, csupán a litván gazdaság veszített. Ezen túlmenően a fuvarozási szerződések egyoldalú felmondása miatt minden bírságot felszámolunk. Az ezzel kapcsolatos perek megindultak. Felszámítjuk őket, beleértve az elmaradt nyereséget is. Ezek nagy összegek lesznek” – mondta.
A beloruszok készletei kiteszik a globális kálium-kereskedelem 20 százalékát, versenyben állnak többek között a kanadai Nutrien (NTR.TO) és Mosaic l vállalatokkal (MOS.N). Így nem kell csodálkozni az amerikai és kanadai szankciókon.
Európa ugyanakkor pragmatikusabban állna a korlátozások kérdéséhez, hiszen tudatában van annak, hogy a hiányzó mennyiség a műtrágyák, és következményeképp az élelmiszerek drágulásához vezetnének.
A káliumot elsősorban hamuzsír formájában exportálják, és a litvániai klaipedai balti kikötő bonyolítja a fehérorosz hamuzsírexport 97 százalékát – évente körülbelül 10 millió tonnát. Két legnagyobb vásárlójuk Kína és India. Fehéroroszország 2020-ban 2,4 milliárd dollár értékben exportált hamuzsírt, ebből 200 millió dollárért szállítottak az EU-ba.