Amikor 2020 márciusában a világban megtörténtek az első Covid-lezárások, a legtöbb megfigyelő arra számított, hogy a hajózási ágazat padlót fog. A tartós visszaeséstől való kezdeti félelmeket azonban a kereslet váratlanul erős növekedése követte. A kínai és az amerikai gazdaság újra megnyílt, elkezdték fizetni a kormányzati ösztönzőket, növelve a fogyasztói keresletet az áruk iránt.
Az USA, az EU és a kínai szabályozó hatóságok még szeptemberben találkoztak, és arra jutottak, hogy a konténerszállításban egyelőre nincs bizonyíték a versenyellenes magatartásra.
A kormányok azonban továbbra is fokozott készenlétben állnak, mivel a globális ellátási láncok fordulóponthoz közelednek. Novemberben a Fehér Ház az iparág megszilárdítására összpontosított, mondván, hogy "a verseny hiánya, mindössze három szövetségnek szolgáltatja ki az amerikai vállalkozásokat ", és felszólította az FMC-t, hogy "használjon fel minden rendelkezésére álló eszközt a szabad és tisztességes verseny biztosításáért”.
Az FMC azt állítja, hogy fokozta a fuvarozói szövetségek ellenőrzését, hogy a folyamatokat jobban nyomon követhesse és feltárja a lehetséges jogellenes magatartásokat, például a kínálat mesterséges korlátozását. December végén az ügynökség vizsgálatot indított a Wan Hai Lines tajvani fuvarozóval szemben, azt állítva, hogy az viszonylag enyhén megsértette a szabályokat a konténer-visszaküldési díjak tekintetében.
Az Európai Bizottság is figyel
A fenti lépéseken túl az FMC elnöke, Daniel Maffei elmondta, hogy a jelenlegi amerikai törvények szerint kevés szabályozó létezik, amely korlátozni tudná a tengeri szállításban a magas árakkal való esetleges visszaéléseket.
Ami Európát illeti, az Európai Bizottság eddig csak egy nyilatkozatot adott ki, amelyben kijelenti, hogy
„szorosan figyelemmel kíséri a konténerszállító ágazatot, és tudatosítja, hogy nagymértékben emelkedtek az árak.”