A siker oka köztudott, a szállítási árak hihetetlen megnövekedtek. Például
az Ázsiából az USA-ba irányuló 40 lábas (12m) konténer szállítási ára tavaly elérte a 20 ezer dollárt (beleértve az illetékeket is).
Pár éve mindez, még csak 2 ezer dollárba került, és jelenleg sem ment 14 ezer dollár alá. Ráadásul a szűk konténerkapacitás és a kikötői zsúfoltság miatt, a hosszabb távú díjak is magasabbak a becslések szerint 200%-kal, mint egy évvel ezelőtt.
A Bloomberg szerint, amennyiben az árak megtartják ezt a felfújt szintet, akkor a szállítmányozók idén is szépen kaszálhatnak.
A megrendelők közül a nagyobb vállalatok, mint, például a Walmart vagy az IKEA esetleg jobb szállítási feltételeket tudnak kialkudni, vagy jobban el tudják nyelni a többletköltségeket, de a kisebb megrendelőkre, főleg a szegényebb országokból, már komolyabb hatással lesz.
A Bloomberg több példát is hoz a kisebb megrendelők sirámai közül. Többek közt egy indiai zöldségfeldolgozóét, akik úgy nyilatkoztak, hogy a szállítási árak emelkedése óta a tőkéjük felét felemésztették a veszteségek, ugyanis a magasabb költségeiket nem akceptálták az európai kereskedők. Ahogy mondták:
Visszaélnek a kétségbeesésünkkel.
Achil Yamen, a kameruni szállítmányozók szövetségéből már arra figyelmeztetett, hogy amennyiben semmit sem teszünk a folyamat megfordítása érdekében, akkor a kockázatok az infláció és az élelmiszerbiztonság terén óriásira nőhetnek, ami Afrikának is óriási gondokat jelenthet.
Rekord eredmények
Például a dán A.P. Moller-Maersk vállalat, amely a világ második legnagyobb konténer-fuvarozója, rekord nyereséget ért el tavaly, az elmúlt kilenc év legjobb eredményét. Természetesen a részvényeinek árai is az elmúlt hónapban a magasba kúsztak, akárcsak a hamburgi székhelyű Hapag-Lloyd AG részvényei, amely az 5. számú játékos.
A közgazdászok figyelmeztetnek, hogy
a huzamosan magasan tartott szállítmányozási árak, serkentik az inflációt és hátráltatják a gazdasági fellendülést,
és ezt lassan a politika szereplői is kénytelenek felismerni. Igaz, ők korábban csak átmeneti infláció-emelkedésben reménykedtek.
A Bloomberg idázi Nicholas Sly, a Kansas City Fed közgazdászának kutatását, amely szerint,
ha a szállítási költségek 15 százalékkal növekedtek a múltban, akkor ez, egy év után is a maginfláció 0,10 százalékpontos növekedéséhez vezetett.
Szerinte a szállítási díjak emelkedését már nem lehet ideiglenesnek vagy átmenetinek tekinteni, ez már hosszantartó kihívást jelent.