Magyarok repülnek a világsiker felé

2021. december 13. 08:44

A PLANET Budapest környezetvédelmi kiállításon beszélgettünk Boros Lászlóval, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatójával, aki 2016 vége óta tölti be ezt a posztot. A pécsi vállalatnál több mint nyolcvanan dolgoznak, akik közül több mint tízen fejlesztőmérnökök. Fő termékük a Fusion kisrepülőgép, amely elsősorban szénszálas kompozitokból készül, így a repülési tulajdonságai, repülési teljesítménye, gazdaságossága és repülési biztonsága meghaladja a jelenlegi modellekét.

2021. december 13. 08:44
null
Matus Tibor
Matus Tibor

Nem szokványos, hogy valaki Magyarországon belevágjon a repülőgépgyártásba.

A tulajdonosunkat megkeresték 2014-ben, hogy vágjon bele, akit könnyen rábeszéltek, hiszen a repülés volt a hobbija. Valami fontosat, páratlant szeretett volna alkotni, amiben tükröződik a magyar szürkeállomány. Mi azon dolgozunk, hogy ezt megvalósítsuk.

Azért kérdeztem, mert az utóbbi évtizedekben nem nagyon lehetett hallani a magyar repülőgépiparról…

Elég, ha Rubik Ernőt említem, aki sok modellt fejlesztett, csak hogy a Góbét nevezzem meg. Tény, hogy egy nagy szakadás történt utána, most sincsenek sokan ezen a területen.

Hogy lehet felépíteni egy ilyen bonyolult tevékenységet, kiépíteni egy repülőgépgyárat?

Rengeteg munkával! De először persze a tervezéssel kezdtük. Az első modellünk a Fusion, aminek már több engedéllyel rendelkező változata is létezik. 2018-ban tovább léptünk Kecskemétről és nyolc ezer négyzetméteres beruházásba kezdtünk Pécs mellett található repülőtér tövében. Szépen fejlődünk és mára már minden földrészen jelen vagyunk, minden kontinensen vannak kollégáink és megtalálhatóak a repülőink.

Miben jobb ez a repülőgép, mitől kapós?

Talán a legnagyobb előnyei közül kettőt említenék. Az egyik az, hogy

 klasszikus 95-ös benzinnel üzemel, ezáltal nagyon alacsony az üzemeltetési költsége óránként. 16-18 litert fogyaszt óránként, amit úgy is mondhatunk, hogy nyolc litert fogyaszt száz kilométeren. Hozzávetőlegesen 45-50 euró/óra költséggel üzemeltethető, amit nem sokan tudnak lekövetni.

A másik előnye, hogy alsószárnyas, szimmetrikus szárnyprofilú repülőgép, ebből kifolyólag, egy rendkívül dinamikus gép, és az alap műrepülő manőverekre alkalmas. Ezek a legfontosabb előnyei ennek az egymás melletti, kétüléses, kompozit repülőgépnek. Pilótaképzésre, üzleti- és privát felhasználásra egyaránt rendkívül alkalmas.

A gyártás csak itthon folyik?

A magyar piac egyelőre nem olyan jelentős, hogy egy egész gyártóüzemet ezért működtessünk. Gyártói kapacitásunk nagy részét a repülőgépünk kompozit elemeinek gyártása teszi ki, amelyeknek végösszeszerelése az adott kontinensen valósul meg. Európába szánt Fusion repülőgépek teljes mértékben Magyarországon készülnek.

Akkor ez már egy világsiker?

Mondjuk úgy, hogy remélem, úton vagyunk a világsiker felé.

A PLANET 2021 kiállításra egy szimulátorral érkeztek, és mondjuk el, hogy a látogatók sorakoznak, hogy kipróbálhassák.

Mikor a privátfelhasználás után, következő lépcsőként a pilótaképzés került a célpontunkba, akkor szerettük volna elérni, hogy olyan komplex csomagot tudjunk adni a képzőszervek számára, amivel kellő módon tudnak alapos oktatást nyújtani. Az akkreditált szimulátorunk ugyanúgy működik, mint a repülőgép, értelemszerűen a fizikai behatások nélkül.

És még mivel foglalkozik a vállalatuk?

A repülőgépünk kompozit elemeinek gyártása mellett más termékek gyártása is a hosszútávú stratégiánk része, hiszen a mai, hektikusan változó környezetben elengedhetetlen, hogy egy vállalat több lábon álljon.

Fejlesztéseink vannak a vízi sportok területén, versenykajakok és mini-jachtok tekintetében és az autóipar számára is végeztünk már beszállítást. A kompozit sok területen teremt lehetőséget, de továbbra is a repülőgép kompozit elemeinek a gyártása a fő profil.

Várható új modell a repülőgépeknél?

Az elmúlt hónapban végezte el szűzfelszállását a Fusion új modellje a Fusion 213, amely a vállalat történetének egyik nagy mérföldköve volt. A prototípus tesztjei után debütál a típus szertifikált termék, már nagyon várjuk, hogy megmutathassuk mit tud az új repülőgépünk.

A négyüléses repülőgépek gyártásában is érdekelt a vállalat. Az Orosz Repülőipari Konzorcium (OAK) alá tartozó Ilyushin Tervezőirodával van szerződésünk, melynek értelmében az IL-103-as négyüléses repülőgép modernizálása és gyártása lesz a feladatunk.

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Revízió
2022. március 03. 10:07
Semmi sem az manapság, mint aminek látszik. A magyar narancs egyik cikke jól leírja a valóságot a témában, aki meg ért is hozzá az meg csak mosolyog és átlát a szitán. Azért a mai világban egy kis utánajárással hamar kiderülnek a vicces állítások.
drvsanyi
2021. december 17. 10:41
Két éve készítettem ezt a videó interjút Boros Lászlóval Friedrichshafen én az Aero kiállításon. https://youtu.be/yF-I7yN2Nk0
MZperXXL
2021. december 13. 20:56
Szó, sőt hír volt róla, hogy kijöttek az elektromos meghajtású modellekkel is - erről hogy-hogy nem volt említés a cikkben? 1) Álhírt terjesztetek korábban, nincsen elektromos meghajtású modell. 2) Nem olyan jelentés, mint várták, ezért nem is beszélnek róla. 3) Titok, csak korábban kiszivárgott. 4) bármi egyéb
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!