A kínai nagyvárosnak két arca van
Teixeira 2014-ben járt első alkalommal Pekingben, és megdöbbentő volt számára, hogy mennyire hatalmasak az utak, az épületek és a parkok. Visszagondolva a város látványára azt írja, hogy a jellegtelen irodatornyok, az elképesztően széles sugárutak mentén, amik valójában autópályák, összességében egy külváros hangulatát és képét mutatták.
A szerző szerint a kínai városoknak két arca van. Az egyik, amelyet például Nanjing történelmi negyedében tapasztalt, és ami hasonlít ahhoz a képhez, ahogyan előzetesen elképzelt egy kínai várost. Itt szűk sikátorok találhatóak, kaotikus az utcai élet, mindenhol gyalogosok és kerékpárosok, illetve utcai ételárusok. A másik a modernebb városkép, ahol lakótornyok és főútvonalak szürke végtelenje látható csupán.
A robbanásszerű ubanizáció ösztönözte a szuperblokkok építését
De nem volt ez mindig így. A változás az 1990-es években kezdődött, amikor a kínai piac megnyílt a külföldiek számára. Ekkor indult el az úgynevezett „szuperblokkok” tervezése. Akkoriban az elképesztő ütemű urbanizáció miatt kritikus volt a lakáshiány, így a kínai vezetés nyomás alatt volt, hogy gyorsan bővítsék valahogyan a lakáskínálatot. Ennek a legcélszerűbb módja az volt, hogy hatalmas telkeket osztottak szét a magánbefektetők között, akik gyorsan 30 emeletes lakótornyokkal építették be azokat. Eközben a városvezetési hatóságok készségesen építettek nyolcsávos autópályákat a tömbök közé, hogy teret biztosítsanak az elkerülhetetlenül növekvő autóforgalomnak is.