Hatvan új elektromos busz érkezik jövőre a Zöld Busz Programban

2021. november 30. 12:29

Győrben, Székesfehérváron, Zalaegerszegen, Szolnokon, Szegeden és Egerben közlekedik majd az a 60 új elektromos meghajtású autóbusz, amelyeket a városok összesen 8,6 milliárd forint támogatással szerezhetnek be 2022-ben. Erről írt alá megállapodást a Volánbusz Közlekedési Zrt. és a Mobiliti Volánbusz Kft. alkotta konzorcium a Zöld Busz Programot koordináló HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-vel.

2021. november 30. 12:29
null

A Zöld Busz Program részeként a Volánbusz 40 elektromos buszt már idén beszerzett, amelyek kiemelt budapesti rendezvényeken, jelenleg a Planet Budapesten szállítják az utasokat, jövő tavasztól pedig a főváros környéki elővárosi forgalomban vesznek majd részt.

Az Ügynökség és a Volánbusz által aláírt támogatási szerződés értelmében a már leszállított buszokon kívül a következő hónapokban Győrben 13, Székesfehérváron 12, Zalaegerszegen 11, Szolnokon 10, Szegeden 8, Egerben pedig 6 tisztán elektromos autóbusz állhat forgalomba 2022. során. A 60 elektromos busz és a hozzájuk kapcsolódó töltők összesen 11,5 milliárd forintba kerül, melyből a Zöld Busz Program mintegy 8,6 milliárd forint támogatást biztosít a Volánbusz konzorciumának.

Az elektromos meghajtású autóbuszoknak fontos szerep jut abban, hogy hazánk elérje a kitűzött klímasemlegességi céljait;

2050-re nettó klímasemleges országgá szeretnénk válni.

A teljes közlekedési szektor jelenleg a szén-dioxid-kibocsátás 20 százalékáért felel az országban, amelynek legnagyobb része a közúti közlekedésből származik. A Zöld Busz Program első pályázatán 123 elektromos hajtású autóbusz és 4 önjáró trolibusz beszerzése valósul meg, ebbe számít bele a Volánbuszhoz kerülő 100 jármű – hangsúlyozta Steiner Attila körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár.

A munkával jól haladunk, hiszen pár hónapja már 40 elektromos Mercedes-Benz eCitarót adtunk át a Volánbusznak, ezek jövőre a dél-budai agglomeráció járműparkjába kerülnek – tette hozzá az államtitkár. Steiner Attila kiemelte: a Programnak köszönhetően a dízel meghajtású típusok kibocsátotta szén-dioxidhoz képest legalább 8000 tonnával kevesebb jut a levegőbe évente, ez 115-120 ezer kifejlett lombos fa éves szén-dioxid-megkötésének felel meg. A közszolgáltatónak pedig 400 millió forinttal kevesebbe kerül majd az üzemanyag.

A Volánbusszal kötött megállapodás értelmében a fővárosi agglomeráción túl hat megyeszékhelyre jutnak el az elektromos autóbuszok, de itt nem álltunk meg: további szolgáltatókkal is kötöttünk támogatási szerződéseket, amelyek értelmében még 27 jármű járul majd hozzá a hazai zöld fordulathoz. Miskolcon 10, Pécsett 8, Veszprémben 5 elektromos autóbusz és a töltőinfrastruktúra, Szegeden pedig 4 önjáró trolibusz beszerzésére nyílik lehetőség 2022-ben. Ez így összesen 127 zöld járművet jelent a magyarországi tömegközlekedésben a HUMDA Zöld Busz Programnak köszönhetően. A teljes projekt értéke 24,59 milliárd forint, melyből a pályázó tömegközlekedési szolgáltatók 18,37 milliárd forint támogatást kapnak. Ügynökségünk életében egyébként is egyre nagyobb hangsúlyt kap a multimobilitás hosszú távon. A kevésbé környezetszennyező, zöldebb közlekedési eszközök minél szélesebb körű használata, a modernebb járműállomány és a fenntarthatóság kiemelten fontos a cég számára, ezért került bele a nevébe is a zöld mobilitás fejlesztése – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A közösségi közlekedés, így

az autóbuszos közlekedés választása egy könnyen, bárki által megtehető lépés a környezetvédelem és fenntartható jövő útján.

A Volánbusznál szolgáltatásainkat és járműparkunkat folyamatosan fejlesztjük a kényelmes és környezetkímélő személyszállítási szolgáltatások biztosítása érdekében, azonban a környezetterhelés radikális csökkentésének irányába a már üzemelő 40 és a jövőre érkező 60 elektromos meghajtású autóbusz üzembe állításával indulunk el. A jövőt egyértelműen a zöld hajtásláncok jelentik, igaz még számos fejlesztésre van szükség. A technológiai korlátokat figyelembe véve azonban már most is hatékonyan alkalmazhatóak jól használhatóak az elektromos buszok, elsősorban a helyi közösségi közlekedésben. Jelenleg átlagosan napi 150-180 kilométer az elektromos járműveink hatótávolsága, így olyan helyeken állnak forgalomba, ahol a menetrend ezt lehetővé teszi. A Volánbusz csaknem 6300 autóbuszával és több mint 18 ezer munkavállalójával a hazai közúti közösségi közlekedés meghatározó szereplője, és országonkénti összehasonlításban a legnagyobb járműparkkal rendelkező európai autóbuszos szolgáltató. Munkanapokon a reggeli csúcsidőben több mint 4 ezer helyközi busszal közel félmillió utast szállítunk, éves szinten pedig csaknem 670 millióan utaznak velünk összesen 455 millió kilométeren – mondta dr. Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Az MVM Mobiliti azzal a céllal jött létre, hogy meghonosítsa az alternatív közlekedést és ehhez kapcsolódóan fejlessze a CNG és e-töltő infrastruktúrát, ezzel segítve a hazai és az európai uniós klíma- és környezetvédelmi célok elérését, valamint egy zöldebb jövő megteremtését gyermekeink és saját magunk számára. Az elmúlt 10 évben aktívan részt vettünk az ország közlekedésének zöldítésében és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy minél többen választhassák a környezetkímélőbb megoldásokat ne csak az egyéni, hanem a közösségi közlekedésben is. A Mobiliti Volánbusz Kft. feladata, hogy lehetővé tegye a járműflotta környezetbarát fejlesztését a Volánbusz számára, CNG és e-töltőállomások létrehozásával és üzemeltetésével – mondta Orgovány Ferenc, a Mobiliti Volánbusz Kft. ügyvezetője.

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Megtalálta
2022. február 21. 16:51
"A 60 elektromos busz és a hozzájuk kapcsolódó töltők összesen 11,5 milliárd forintba kerül(nek)..." Hát ebből sem lesz zöldforradalom. Bőven 100 millió felett van egy ilyen busz. Kisebb vagyon. És vajon mennyire tartós az akksija egy ilyennek?
patópál
2022. február 21. 16:51
Vajon kibírják az első keményebb telet?
Bergengócián
2022. február 18. 12:11
Ez a cikk eredetileg először november 30.-án jelent meg a mandineren. Azóta néhányszor ismét kitették, azzal a különbséggel, hogy egy korábbi hozzászólásomat eltüntették a szerkesztők. Abban a hozzászólásban az elektromos buszok tűzveszélyességére hívtam fel a figyelmet. https://www.nrz.de/staedte/duesseldorf/grossbrand-in-rheinbahn-bus-depot-in-duesseldorf-50-millionen-euro-schaden-id231942503.html A düsseldorfi buszgarázsban 38 járművet tároltak, köztük 8 elektromos buszt is. Idézet a cikkből: "Insgesamt wurden bei dem Brand acht Elektrobusse, acht Gelenkbusse und 22 weitere Busse zerstört - darunter zehn neue Fahrzeuge, die erst kürzlich in Betrieb gegangen waren, wie die Rheinbahn als betroffenes Nahverkehrsunternehmen mitgeteilt hatte." Akit érdekel hogyan tudnak égni az elektromos buszok az olvassa el a hivatkozott cikket.
Autofocus
2022. február 06. 19:22
Nem ezek a legnagyobb bajok vele... ... Hanem az, hogy ezekből nem lehet lopni a gázolajat. Ez az elterjedésük legfőbb akadálya.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!