Anomáliák a lengyel szénimport körül – Varsó mégsem szokott le az orosz energiáról?
Orosz szövetségesekkel pótolják a hiányt a lengyelek.
Hatalmas mennyiségű energiát igényel a bitcoin „bányászata”, derül ki egy friss kutatásból. Ezek után érdemes belegondolni, hogy valóban az autóipart kellene-e hibáztatni mindenért, hívja fel a figyelmet Várkonyi Gábor autópiaci szakértő.
Egyre több és több energiát használ fel a kriptovalutaipar a bitcoinok bányászatára, ugyanis a hálózat által fogyasztott teljes energiaigény már szeptemberre átlépte a 2020-as fogyasztási szintet, derül ki a Bloomberg által készített legfrissebb kutatásból.
Tavaly, a hálózat által a bitcoinok bányászatához felhasznált áramot 67 terawattóra (TWh) körülire becsülték és a Bloomberg jelentése szerint az idei fogyasztás már szeptemberre meghaladta ezt a határt – ráadásul 2021 végére úgy tűnik, hogy
A Bloomberg szerint ahogyan a bitcoin ára emelkedik, egyre több „bányász” csatlakozik a hálózathoz kevésbé energiahatékony gépekkel, ezáltal pedig rohamosan növekszik az energiafelhasználás.
Ezen kívül, a bitcoin bányászatához használt nagy mennyiségű villamosenergia egyre fontosabbá tette az alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaforrásokra való átállást is, hiszen a bitcoin energiafogyasztása szorosan összefügg a bányászat során felmerülő pénzügyi költségekkel, valamint a bitcoin várható árpályájával, derül ki a Cambridge-i Egyetem Bitcoin villamosenergia-fogyasztási index felületéről.
Ahogyan az az intézet honlapján megjelenik az energiafogyasztással kapcsolatos gyakran feltett kérdések (FAQs) hasábjában, az emelkedő bitcoin árak és/vagy a csökkenő villamosenergia-költségek általában megnövekedett villamosenergia-fogyasztáshoz vezetnek, mivel ilyen esetben a kevésbé hatékony hardvereket visszaállítják a termelésbe.
A Bloomberg jelentésére reagálva Várkonyi Gábor autópiaci szakértő jelentett meg egy rövid cikket saját blogján, ahol kiemelte, hogy nem feltétlenül jó ötlet egy egész ország igényének megfelelő mennyiségű energiát felhasználni a bitcoin-ok „bányászatára”.
„Nem érzem esszenciálisan szükségesnek, hogy egy spekulációs eszközre pazaroljunk eszméletlen mennyiségű energiát”,
írja Várkonyi.
„Csak nem ciki ezek után az autóipar CO2 fogyasztását minden rossz gyökerének lefesteni?”
– teszi fel a kérdést. Ugyanis az autókkal rengeteg hasznos tevékenységet hajtunk végre, a munkábajárástól egészen a nyaralásig, „de szükségtelen módon toljuk a légkörbe a szén-dioxidot kriptobányászattal”, hangsúlyozza. „Persze, jöjjön a duma, hogy az majd zöld lesz”, teszi hozzá Várkonyi Gábor.
A szakértő írása végére érve, a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM) egyik friss tanulmányát is közé teszi, miszerint a nagy „tech”-vállalatok a kibocsátásuk felét elrejtik.
(Címlap: MTI/EPA/EFE/Rodrigo Sura)