Matus Tibor írása a Makronómon.
Több érdekes elképzelés is napvilágot látott. Jelenleg két városban futnak villamosok, közülük Kassán akár hibridmeghajtásúakat is üzembe helyeznének. De szó van a hidrogén hajtotta kerékpárról, vagy kollégiumokról, amelyet napelemekkel és hidrogénnel fűtenének.
A programnak akkora jelentőséget tanúsítanak, hogy külön Nemzeti Hidrogén-szövetséget alapítottak, amely már dolgozik az össznemzeti stratégián.
A terv ugyan még nincs elfogadva, de azzal számolnak, hogy 2030-ra a zöld és kék hidrogénfogyasztás 25 ezer tonnára nőne, ebből az energetika 4 ezer az ipar pedig 14 ezer tonnát használna fel.
A maradék hétezret a közlekedésre szánnák, mivel azzal számolnak, hogy
hidrogén meghajtású lesz 2030-ra 12 regionális vonat, 200 autóbusz, 7500 személyautó és 800 egyéb jármű.
A szövetség elnöke szerint a tervre még várat a tárcák közötti egyeztetés, hogy mindez reális-e lehet. Mindenesetre a két legnagyobb város Pozsony és Kassa már érdeklődött autóbuszainak átalakítása iránt.
Persze ehhez elő is kell tudni állítani a 25 ezer tonna hidrogént. 10 ezer tonnát elektrolízissel állítanának elő, amihez 100MW teljesítményű elektrolizátorra és mintegy 300 MW teljesítményű megújuló forrásokat felhasználó erőműre volna szükség. Nem tartják ezt megvalósíthatatlannak, hiszen egyetlen szélerőmű teljesítménye elérheti a 6 MW-ot.
A maradék kék hidrogént másodlagos biomasszából állítanák elő, vagy fermentációval, vagy vegyi bontással, de gondolkodnak a fosszilis üzemanyagoknál is a hidrogén felfogásával.
Az akció terv már jövőre három hidrogén kút üzembe helyezésével számol, és számuk 2030-ra 25-re nőne, amelyek közül kettő folyékony hidrogénnel is szolgálna.
Az európai javallat szerint 120 kilométeres körzetben kellene egy-egy kutat építeni, és 450-kilométerenként egy folyékony hidrogénest. Ezt elsősorban a távolsági kamionok használnák.
A stratégiai terv jóváhagyása ezután segíthetne a források keresésében. A vállalatoknak már vannak elképzeléseik, és várják hozzá az állami-, magán-, illetve az európai forrásokat. A hidrogéntechnológia fejlesztése beleeshet a megújuló energia programban, ahol 240 millió euró forrást számolnak. Az új üzemanyag pedig beleeshet a fenntartható közlekedés programba, amire szintén van 52 millió, például a hidrogénkutak építésére. De hasonlóan van forrás a gazdaság dekarbonizációjának kutatását és fejlesztését támogató csomagban, ahova majdnem 80 millió euró van tervezve.
Mindezek a források az európai megújítási terv Szlovákiának szánt 6,6 milliárd eurós csomagjából jöhetnének, amelyből már Szlovákia október 13-án megkapott 823 millió eurót.
Mivel Szlovákia is vállalta a klímasemlegességet 2050-ig, ehhez azzal számolnak, hogy az energiafogyasztás 25-30 százalékát hidrogénalapúvá szeretné tenni. Azaz háromszor több hidrogénre lesz szükség a jelenleginél, sőt dekarbonizálni kell a jelenlegi gyártást is.
Amennyiben ez sikerülne, akkor teljesen kiváltanák az iparban jelenleg használt szürke hidrogént, a közlekedésben a fosszilis üzemanyagok 24 százalékát, a hő. és energiatermelésben pedig a fosszilisek 30 százalékát.