Döntöttek a szlovákok: katonákat küldenek a válság kellős közepébe
„A feszültség fokozódása érezhető” – mondta a szlovák védelmi miniszter.
A szlovák gazdasági miniszter, Richard Sulík kiemelt figyelmet fordít a hidrogénben rejlő fejlesztési lehetőségekre. A Dubai EXPO-n is egy hidrogén-meghajtású sportautóval jelent meg Szlovákia, és lassan elkészül a nemzeti hidrogén-program, amelynek egyes részleteiről szintén a világkiállításon számoltak be. A terv szerint 2030-ig 7500 személyautó, 200 autóbusz és 12 vonat működne hidrogénnel Szlovákiában.
Több érdekes elképzelés is napvilágot látott. Jelenleg két városban futnak villamosok, közülük Kassán akár hibridmeghajtásúakat is üzembe helyeznének. De szó van a hidrogén hajtotta kerékpárról, vagy kollégiumokról, amelyet napelemekkel és hidrogénnel fűtenének.
A programnak akkora jelentőséget tanúsítanak, hogy külön Nemzeti Hidrogén-szövetséget alapítottak, amely már dolgozik az össznemzeti stratégián.
A maradék hétezret a közlekedésre szánnák, mivel azzal számolnak, hogy
A szövetség elnöke szerint a tervre még várat a tárcák közötti egyeztetés, hogy mindez reális-e lehet. Mindenesetre a két legnagyobb város Pozsony és Kassa már érdeklődött autóbuszainak átalakítása iránt.
Persze ehhez elő is kell tudni állítani a 25 ezer tonna hidrogént. 10 ezer tonnát elektrolízissel állítanának elő, amihez 100MW teljesítményű elektrolizátorra és mintegy 300 MW teljesítményű megújuló forrásokat felhasználó erőműre volna szükség. Nem tartják ezt megvalósíthatatlannak, hiszen egyetlen szélerőmű teljesítménye elérheti a 6 MW-ot.
A maradék kék hidrogént másodlagos biomasszából állítanák elő, vagy fermentációval, vagy vegyi bontással, de gondolkodnak a fosszilis üzemanyagoknál is a hidrogén felfogásával.
Az európai javallat szerint 120 kilométeres körzetben kellene egy-egy kutat építeni, és 450-kilométerenként egy folyékony hidrogénest. Ezt elsősorban a távolsági kamionok használnák.
A stratégiai terv jóváhagyása ezután segíthetne a források keresésében. A vállalatoknak már vannak elképzeléseik, és várják hozzá az állami-, magán-, illetve az európai forrásokat. A hidrogéntechnológia fejlesztése beleeshet a megújuló energia programban, ahol 240 millió euró forrást számolnak. Az új üzemanyag pedig beleeshet a fenntartható közlekedés programba, amire szintén van 52 millió, például a hidrogénkutak építésére. De hasonlóan van forrás a gazdaság dekarbonizációjának kutatását és fejlesztését támogató csomagban, ahova majdnem 80 millió euró van tervezve.
Mivel Szlovákia is vállalta a klímasemlegességet 2050-ig, ehhez azzal számolnak, hogy az energiafogyasztás 25-30 százalékát hidrogénalapúvá szeretné tenni. Azaz háromszor több hidrogénre lesz szükség a jelenleginél, sőt dekarbonizálni kell a jelenlegi gyártást is.
Amennyiben ez sikerülne, akkor teljesen kiváltanák az iparban jelenleg használt szürke hidrogént, a közlekedésben a fosszilis üzemanyagok 24 százalékát, a hő. és energiatermelésben pedig a fosszilisek 30 százalékát.