Csapra vert válság: rekordveszteséggel és befektetői kételyekkel néz szembe a világ legnagyobb sörgyártója
Világszerte csökken az eladás.
A Pécsi Sörfőzde több mint 170 éve töretlenül működik, sikerének kulcsa, hogy folyamatosan fejlődik, alkalmazkodik a piac változásaihoz, és követi az aktuális trendeket. Magyarország legrégebbi márkája, a Szalon sör termékportfóliójuk egyik kiemelkedő eleme, amely gyártása 2017-ben ismét magyar tulajdonba került. A sörforradalom élharcosaként dr. Szemerey Zoltán, a Pécsi Sörfőzde ügyvezető igazgatója volt a Fejlődik a hazai! vendége.
Egykor vallási központ, ma már virágzó sörfőzde
A baranyai sörfőzés története 1301-ig nyúlik vissza, ekkor még egy ferences kolostor állt a jelenlegi sörfőzde helyén, ahol a szerzetesek készítettek elsőként alkoholt. A reformkorban Hirschfeld Lipót vezetésével indult meg a sörüzem működése, amely azóta – háborúkat és politikai nehézségeket átvészelve – töretlenül működik. A szocializmus alatt a pécsi üzemet Pannónia Sörgyár néven államosították, majd 1993-ban privatizálták. A privatizáció miatt a céget a bécsi székhelyű Ottakringer sörkonszern vásárolta meg. A sörkedvelők és a környékbeli munkavállalók nagy örömére a vállalat 2017-ben ismét magyar tulajdonba került, azóta kisüzemi főzdeként működik.
A visszavásárlás nem csak üzleti szempontból volt fontos, hanem érzelmileg is. A magyar tulajdonosok legfőbb célja azóta a hagyományok megtartása mellett a vállalat és a márka újrapozícionálása és modernizálása a trendeknek megfelelően.
dr. Szemerey Zoltán a Pécsi Sörfőzde épülete előtt. (forrás: www.bama.hu)
– hangzott el dr. Szemerey Zoltántól.
Annak ellenére, hogy egy 200.000 hektoliteres üzemként működnek, majdnem olyan gazdaságosan tudnak üzemelni, mint a legnagyobb sörfőzdék, emellett viszont hatalmas előnyük, hogy a kisebb cégekhez képest sokkal versenyképesebbek. Így egy igazi piaci rést betöltve, hatékonyan tudnak előrehaladni és fejlődni a piaci környezetükben.
Sörforradalom: új ízek, csomagolások és hódít a bio
A sörfogyasztási szokások látványosan megváltoztak az elmúlt időszakban. Új csomagolások jelentek meg, egyre központibb kérdés a címke dizájnja. Elterjedtek az ízesített, gyümölcsös sörök, különösen a magyar eredetű meggyes sör örvend soha nem látott népszerűségnek.
Pécsi sör a vendéglátóhelyeken. (Forrás: www.baranyavar.hu)
Az első radlerek körülbelül 10 éve jelentek meg a piacon, melyek elkészítésekor csupán limonádét öntöttek össze sörrel, ezután a paletta szélesedett, bodzával, áfonyával és egyéb gyümölcsökkel is kísérletezni kezdtek – ezek nagy része a Pécsi Sörfőzde kínálatában is elérhető. A radlerek elterjedése hozzájárult ahhoz, hogy a hölgyek is egyre több sört fogyasztanak, valamint egyre közkedveltebbek a 4-5 százalék alkoholtartalmú, azonban alacsony kalóriatartalmú Hard seltzer italok is.
A Pécsi Sörfőzde 2019-ben BIO-sörgyártásba kezdett az igényeknek megfelelően, ennek eredményeként találkozhatunk a Gluténmentes Lagerrel, a szűretlen Weissbeerrel és a Pale Ale sörrel. A gyár stratégiai célja a BIO-sörgyártás gyors kiszélesítése, valamint azt tervezik, hogy a következő években a Prémium márkák teljes palettája ökológiai alapanyagokból készüljön.
Folyamatos fejlődés a siker kulcsa
A hazai piacon fejlődni nem olyan egyszerű, dr. Szemerey Zoltán szavait idézve:
A Pécsi Sörfőzde az Innovációs- és Technológiai Minisztérium által meghirdetett élelmiszeripari beszállítófejlesztési programra is pályázott, melynek keretén belül elsősorban a technológiaváltást és a kapacitásbővítést támogatják, valamint azon minőségi elvárásoknak való megfelelést segítik elő, amely ahhoz kell, hogy a magyar termékek megfelelően jussanak el a magyar családokhoz.
– mondta dr. Szemerey Zoltán.
A Pécsi Sörfőzde bizakodva tekint a jövőbe, nagyívű fejlesztési terveikkel, valamint változatos és minőségi italkínálatukkal reményeik szerint piacvezető szerephez jutnak a kraft sörfőzés területén mind hazánkban, mind a környező országokban.
A rádióműsor visszahallgatható Spotify-on és a Fejlődik a hazai! honlapján.
A cikk szerzője Blősz Dalma
(fotó: Pixabay/Elevate)