Ezek a 2024-es IT-iparági trendek
Mutatjuk, hogy a vállalatok hol veszik hasznát a modern technológiának.
A digitális technológia használata egyre inkább terjed a munkahelyen, de mik a tényleges hatásai a foglalkoztatottságra?
Tudjuk, hogy a digitális technológia életünk minden területére hatással van. Szinte egész életünket kezelhetjük okostelefonjainkon keresztül, a találkozók megszervezésétől a számlák kifizetéséig mindenhol jelen van. A technológiai újítások utat találtak a munkahelyre is, ami teljesen megfordította metódusokat.
Az, ahogy a digitális technológia beágyazódik a munkahelyekre nyugtalaníthatja a munkavállalókat. Mivel a mesterséges intelligenciát (MI) és az automatizálást lehetővé tevő technológiák képesek megismételni a munkánk elemeit, könnyen belátható, hogy mi ennek a zaklatottságnak az oka. Az Egyesült Királyságban dolgozó munkavállalók fele úgy véli, hogy a következő évtizedben az automatizálással, a mesterséges intelligenciával vagy a robotokkal helyettesíthetik őket. További 61 százalékuk aggódik az MI miatt.
Noha elkerülhetetlen, hogy a digitális technológia és az MI helyettesítsen néhány alacsonyabb képzettséget igénylő kézi munkát, jó hír, hogy több munkahelyet teremt, mint amennyit felszámol. A Világgazdasági Fórum szerint a technológia globálisan 85 millió munkahelyet fog kiszorítani, de 2025-ig 97 millió új szerepet hoz létre. Ráadásul javítja a képzett pozíciókat, és lehetővé teszi az alkalmazottak számára, hogy hatékonyabbak és produktívabbak legyenek.
Hogyan változtatja meg az MI és az automatizálás a munkaerőt?
Mint minden ipari forradalomnál, úgy a digitális technológia is valószínűleg kiváltja azokat a munkahelyeket, amelyek alacsony képzettséget igényelnek és könnyen automatizálhatók. Az ONS (brit Központi Statisztikai Hivatal) előrejelzése szerint az automatizálás kockázatának kitett munkakörök a pincérek, az árufeltöltők, a bárok személyzete, valamint a konyhai és étkeztetési asszisztensek.
A felszínen ez aggasztó, de ezek a szerepek csak az Egyesült Királyságban az összes munkahely 7,4 százalékát teszik ki. A fizikai munkák megszűnése mindig is a technológiai fejlődés mellékterméke volt. Ezeket a foglalkozásokat a technológia szükségtelenné tette, és nagyobb keresletű munkákkal helyettesítették.
Az elbocsátás legkisebb kockázatával járó szerepek között szerepelnek a fogorvosok, a tanárok és az orvosok. Ezenkívül a vezető tisztségviselők és az igazgatók is az alacsony kockázatú csoportba sorolandók az automatizálás szempontjából. Ezek a szerepek mind természetes emberi elemekkel rendelkeznek, amelyek nélkülözhetetlenné és pótolhatatlanná teszik őket. Egyes közepes kockázatúnak tekintett szerepek egy része hosszú távon, köztük a tehergépkocsi-vezető és az építőipari munkás, valószínűleg automatizálásra kerülnek. Ez azt jelenti, hogy ezek a munkakörök létfontosságúak, de hatékonyabbá tehetők, lehetővé téve az alkalmazottak számára a hatékonyabb munkavégzést.
A digitális technológia igazi kihívása
Az a tény, hogy a digitális technológia több munkahelyet teremt, mint amennyit felszámol, azt jelenti, hogy a legnagyobb gondot nem a munkahelyek nettó elvesztése jelenti, hanem a digitális készségek hiánya.
A puha készségekre, beleértve a kritikus gondolkodást, a problémamegoldást, a stressztoleranciát és az önmenedzselést, nagy igény fog mutatkozni. Ez jó hír, mert ezek a készségek eredendően emberiek. Tehát, noha egyes, lágy készségekkel rendelkező szerepekre már nem lesz szükség, a jövőbeni alapvető tulajdonságokat a robotok nem tudják megismételni.
A Learning & Work Institute azonban kijelentette, hogy az Egyesült Királyság a „katasztrofális” készséghiány küszöbén áll, különösen a digitális készségek terén. A mindennapi technikai készségek, például a feladatok mobiltelefon vagy számítógép segítségével történő végrehajtásának megértése a legnagyobb igény. Továbbá egyre nagyobb a kereslet a szakismeretekre az olyan területeken, mint a mesterséges intelligencia, a felhőszoftverek és az automatizálás. Amit azonban látunk, az az, hogy az iskolából és az egyetemről kikerülők tudása mindkét kulcsfontosságú területen hiányos.
kép: harishsaras.com
Miért jók a feltörekvő technológiák a munkavállalók számára?
Az olyan technológiák, mint a mesterséges intelligencia és az automatizálás, nemcsak több munkahelyet teremtenek, hanem lehetővé teszik az emberek számára, hogy produktívabbak legyenek a jelenlegi és a jövőbeli szerepeikben. A megnövekedett hatékonyság ismét aggodalomra ad okot a munkahely biztonságával kapcsolatban. Ha a munkája feleannyi idő alatt elvégezhető, miért folytatná a teljes munkaidőben történő alkalmazását?
Kutatások kimutatták, hogy a COVID-19 járvány előtt az Egyesült Királyságban a munkavállalók több időt töltöttek munkájuk elvégzésével. Egy 2019-es CIPD felmérés azt mutatta, hogy öt brit munkavállalóból három további heti 10 órát töltött a munkahelyén. Ötödük szerint kimerültek a munkahelyükön és „túlzott nyomás alatt voltak”, további kétharmaduk pedig munkahelyi egészségügyi problémákkal küzdött. Hasonlóképpen, bár az otthoni munkavégzés sokak számára jobb munka-magánélet egyensúlyt eredményezett, az Egyesült Királyságban az alkalmazottak átlagosan napi két órával dolgoznak többet és nem jelentkeznek ki este 8 óra előtt. Tehát, ha növelni tudják a hatékonyságot segíthetnek a munkavállalók túlhajszoltságán.
Ha automatizálják vagy kiküszöbölik a munka manuális, ismétlődő elemeit, akkor a szerep kulcsfontosságú területeire koncentrálhatnak. Ez nagymértékben növeli a termelékenységet, amely értékesebb kimenetet eredményez. Ami pedig kulcsfontosságú minden vállalkozás számára, de csökkenti a munkaerőt érő stressz mértékét és jobb egyensúlyt teremt számukra a munka és a magánélet között.
A mindennapi technológia használata a hatékonyság növelése érdekében
Vegyük példaként a nehéz tehergépkocsi-vezető közepes kockázatú szerepét. Első látásra talán nem gondoljuk, hogy sok mindent kellene automatizálni. De azon túl, hogy A-ból B-be jutnak el, a sofőrökön nagyon nagy a felelősség. A szerepük kulcsfontosságú része annak biztosítása, hogy az áruk a megfelelő emberhez jussanak el. Ha papíralapú dokumentációt gyűjtenek, nem csak ennek a helytelen elhelyezése a veszélyes, hanem további adatbevitelhez, adatvesztéshez vagy adminisztrációs folyamathoz vezethet.
Ezek a folyamatok jelentik a különbséget abban, hogy a sofőr időben befejezi a munkáját, vagy elmegy az irodába, és napi egy-két órát pluszban az adminisztrációra fordít. Ennek elkerülésére olyan egyszerű megoldások segítenek, mint a kézbesítési szoftver, ami elkészíti elektronikus igazolásokat, így csökkentve a terhet a dolgozón.
Hasonlóképpen, a vezetők bármely típusú üzleti vállalkozásban kihasználhatják a hatékony üzleti menedzsment eszközök előnyeit, amelyek mesterséges intelligenciát használnak stratégiai döntéshozataluk támogatásához. Ezek az eszközök soha nem hozzák meg a döntéseket helyettük, de lehetővé teszik az intelligens és megalapozott cselekvési tervek kidolgozását.
A technológia fejlődése mindig az emberek jövőjével kapcsolatos félelmekkel jár a munka világában. De ezek a félelmek soha nem valósultak meg. Az embereket, mint csoportokat nem helyettesítették a számítógépek, amikor elterjedtek a munkahelyeken, és a mesterséges intelligencia sem fogja teljesen helyettesíteni a humán munkaerőt. Csupán növeli a hatékonyságot, lehetővé téve a nagyobb, jobb minőségű teljesítményt. Ez jó hír a vezetők számára, mert a munkaerő hatékonysága kulcsfontosságú a jövedelmezőség szempontjából. A munkavállalóknak pedig a munka és a magánélet közötti optimálisabb egyensúlyt eredményezi.