Testkamerát kapnak a BKK-ellenőrök
A tájékoztatás szerint a társaság több hónapnyi előkészítést követően az első időszakban ötven testkamerával látja el dolgozóit.
A fogyasztók kényelmesebben, okosabban és zöldebben autózhatnak pár éven belül, ám közben alaposan átalakul a globális járműgyártás. Jelenleg már több mint 1 millió ipari robot segíti a világ járműiparát.
A Makronóm Intézet elemzőjének írása.
Történetének eddigi egyik legnehezebb időszakát éli a globális járműipar: habár az iparág összértéke 3 ezer milliárd dollár körül mozog, az energiaválság, a bizonytalan gazdasági tényezők és az ellátási láncok állandósult zavarai nagy kihívás elé állítják a gyártókat. Eközben a döntéshozók környezettudatosságot, a fogyasztók pedig kényelmet és elérhetőséget is várnak a piac szereplőitől – ennek a többoldalú nyomásnak pedig csak folyamatos automatizálással és technológiai innovációval felelhetnek meg. Miért különösen összetett feladat a digitalizáció az autóiparban, hol tart a robotizáció és milyen fejlesztésekkel próbálnak a vevők kedvében járni a gyártók? A járműipar aktuális digitalizációs trendjeit a Stylers információtechnológiai cégcsoport szakértője gyűjtötte össze.
Sorozatos lezárások a világjárvány miatt, globális gazdasági-politikai bizonytalanság, súlyos félvezetőhiány és energiakrízis, jelentősen átalakuló fogyasztói igények – ez a piaci környezet még a legstabilabbnak gondolt járműipari óriásokat is megrengette. A kihívások ugyanakkor egyfajta digitalizációs versenybe kergették a gyártókat, amellyel nemcsak a piaci pozíciójukat erősíthetik meg a konkurenciával és az új belépőkkel szemben, de minden eddiginél kényelmesebb és zöldebb utazási élményt nyújthatnak a vásárlóiknak. Ez a szemlélet pedig nem csupán a tervezést és a gyártást, de a karbantartást és üzemeltetést, sőt még az értékesítési és a marketinggyakorlatot is érinti.
„A digitalizációval a gyártók új termékeket vagy üzleti modelleket vezethetnek be, erősíthetik az élményfókuszú ügyfélkiszolgálást, optimalizálhatják az ellátási láncokat, növelhetik a termelékenységüket és magasabb minőséget is nyújthatnak.
Habár az autóipar a technológiai innovációk terén hagyományosan az élen jár, gyakran mégis nehezen valósulnak meg ezek a fejlesztések, mert a digitalizáció, ez az egész szervezeten átívelő stratégiai funkció csakis így lehet igazán hatékony.
A járműiparban ez sokféle tevékenységet és területet érint, ezért az erre irányuló vállalati szemlélet kialakítása is sokkal nagyobb kihívás” – mondta el Gönczy Gábor, a Stylers információtechnológiai cégcsoport ügyvezető-tulajdonosa.
Az autóipari innovációkat napjainkban leginkább két meghatározó tényező hajtja: a környezettudatossággal kapcsolatos elvárások és a mesterséges intelligenciára épülő önvezető járművek fejlesztésére irányuló törekvések. Mind az Európai Unió, mind az Egyesült Államok és Kína komoly célokat tűzött ki a következő évtizedre a károsanyag-kibocsátás korlátozásával kapcsolatban, amely minden gyártó számára irányadó. Az autonóm vezetés kapcsán pedig akkora az érdeklődés, hogy becslések szerint 2035-re ezek a rendszerek és megoldások 300–400 milliárd dollár közötti forgalmat generálhatnak csak a személygépkocsik piacán. A fogyasztók mindeközben azt várják, hogy ezek az előnyök számukra is könnyen elérhetők legyenek, ráadásul egyre kényelmesebben és okosabban szeretnének utazni.
Öt technológiai újítás az autók világában
Milyen technológiai újdonságokra számíthatunk tehát a következő években a járműiparban gyártói és fogyasztói oldalon?
1. Kijelzők mindenhol
Míg néhány éve igazi luxusként éltük meg, ha a műszerfalon elhelyezett kijelzőn követhettük az útviszonyokat valós időben, hamarosan ezt már nagyon kevésnek fogjuk érezni. A gyártók a vezetési élmény fokozása és az extra funkciók beépítése miatt egyre több és nagyobb képernyőt helyeznek a járművekbe, ezek viszont nem a figyelmünket vonják majd el, hanem a közlekedés és az autó szempontjából hasznos információkat osztanak meg velünk.
2. Beköszönt a valódi mobilitás kora
Habár sokan úgy ragaszkodnak az autójukhoz, mint a háziállatukhoz, hamarosan már nem egy-egy járműhöz kötődnek a személyre szabott beállítások: a gyártók arra törekednek, hogy a felhőszolgáltatások és a mobilintegráció bevetésével bármelyik kocsiba szállva ugyanúgy hallgathassuk a kedvenc zenéinket vagy rögtön előhívhassuk a jól bevált útvonalainkat vagy dokumentumainkat.
3. Okoskarbantartás, gördülékeny gyártás
A prediktív analitika számos iparágat forradalmasított, és a pontos menetrend szerint működő járműgyártásban még nagyobb hasznot hoz. A mesterséges intelligenciára és a gépi tanulásra épülő szoftveres megoldásokkal előre megjósolhatók lesznek a meghibásodások, tervszerűen és összehangoltan végezhető a gépek karbantartása, így a hirtelen leállások és a megbénult gyártósorok rémképe egyre ritkábban fenyegeti a gyárakat.
4. Alternatív üzemanyagok kora
Az előírásoknak és a fogyasztói elvárásoknak megfelelő „zöldülés” a hibrid és elektromos járművek fejlesztése mellett arra ösztökéli a piaci szereplőket, hogy alternatív megoldások után nézzenek. Egyre több innováció fordul a biogázmeghajtás felé, létezik már olyan traktor, amely ezzel a megoldással 90 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátásra képes.
5. Már a szalonba sem kell belépnünk
A legtöbb gyártónál elérhető olyan konfigurációs alkalmazás, amellyel megtervezhetjük a számunkra ideális járművet, kiválaszthatjuk a színeket, az extra funkciókat. Az egyre népszerűbb virtuálisvalóság-alapú fejlesztésekkel viszont új szintre léphet a járműmarketing, hiszen minden eddiginél valósághűbben szemlélhetjük meg a vágyott, jövőbeli autónkat.
A Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) adatai szerint ma már több mint 1 millió ipari robot tevékenykedik a globális autógyártásban – ez pedig az összes „dolgozó” robot harmada. A jelentőségük óriási, hiszen nagyban hozzájárulnak a környezettudatosabb modellek gyártására való átállásban. Dél-Koreában 2867 gépi alkalmazott jutott 10 ezer humán munkavégzőre 2021-ben, de a robotsűrűségben kiemelkedően teljesít Németország, az Egyesült Államok és Japán is.
Egyelőre többnyire a legnagyobb szereplők engedhetik meg maguknak ezt a szintű automatizációt, de ahogy egyre kisebbek és elérhetőbbek lesznek a gépek az ipari folyamatokban, a beszállítók is szélesebb körben alkalmazhatják őket, és ez újabb lökést ad az autógyártásnak.
Ezen gépek között már szép számban megtalálhatók a kollaboratív robotok, vagyis a cobotok, amelyek valóban tökéletesen együtt tudnak működni az emberekkel.
Jelenlétük a humán munkaerő számára teljesen biztonságos, ráadásul könnyen programozhatók különböző feladatok elvégzésére is, így óriási lehetőség rejlik bennük” – tette hozzá Gönczy Gábor.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: shutterstock
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.