A laza piacvédelmi szabályok következtében, a drága uniós eredetű élelmiszerek mellett a piacon egyre inkább teret nyer a harmadik országokból érkező, olcsó, az előállítás során a környezeti- és klímavédelmi szempontokat teljes mértékben figyelmen kívül hagyó, ellenőrizhetetlen eredetű és minőségű élelmiszer. Itt elég csupán a speciális hajókon nevelkedő és antibiotikumokkal életben tartott dél-amerikai import csirkére, vagy a nyugat-magrebi országokban, mesterséges környezetben, az unióban megengedett vegyszer többszörösének felhasználásával előállított zöldségekre (paprika, paradicsom) gondolni.
Az előbbi dilemma akár úgy is megfogalmazható, hogy miközben a Tanács és benne a tagállamok felelős agrárpolitikusai arra törekszenek, hogy az európai polgárok asztalára elegendő mennyiségű, megbízható minőségű és megfizethető árú élelmiszer kerüljön és emellett az uniós gazdák jövedelembiztonsága, az EU agrárszektorának versenyképessége, valamint a klímavédelmi szempontok fokozatos és ésszerű figyelembevétele is biztosítva legyen, eközben az EP a versenyképességi szempontokra fittyet hányva, túlzó, káros következményekkel járó célkitűzések mellett kardoskodik.
A tárgyalásokon való intézményi (ET, EP, EB) magatartás további kérdéseket is felvet. Azt a magyar illetékes tárcavezető, Nagy István agrárminiszter is megállapította, hogy miközben a Tanács hajlandó volt saját álláspontjáról a kompromisszum érdekében elmozdulni és engedményeket tenni, eközben az EP mereven ragaszkodott előzetes álláspontjához. A tárgyalások ezért zárultak le eredménytelenül. Az is egyértelműnek tűnik, hogy azon túl, hogy az EP által képviselt irreális klímacélkitűzések negatívan érintik az uniós agrárszektor versenyképességét, egyéb területeken a tagállamok saját döntési kompetenciáit is korlátozni igyekszik. Erre jó példa az egyszerűsített támogatási rendszer alá eső kisgazdaságok meghatározásának kérdése. A Tanács álláspontja, hogy a 10 hektárnál kisebb gazdaságokat lehessen egyszerűsítve, kevesebb adminisztrációs kötelezettség mellett támogatni, míg az EP ragaszkodik ahhoz, hogy ez csak a legfeljebb 5 hektáron gazdálkodókra legyen alkalmazható.
Ebben a megközelítésben ez egy alapvető szuverenitási kérdés és arról szól, hogy kinek a szempontjai nyomjanak többet a latba.
A választópolgároknak felelősséggel tartozó, a gazdák helyzetét és igényeit közelről ismerő, azokkal rendszeresen találkozó, valamint a környezeti- és klímaproblémák iránt is felelősen viseltető tagállami kormányoké, vagy a szakpolitikát nem a terepen, hanem a brüsszeli „buborékon” belül folytató, rendkívüli módon progresszív választott képviselőké (akik tisztségüket gyakran belpolitikai megfontolásból, saját országuk kormányainak törekvéseivel ellentétes álláspontok megjelenítésére használják) és kinevezett bürokratáké.