Szakértő: Egész Európának jó hír a Budapesti nyilatkozat, de talán nekünk a legjobb
Sebestyén Géza szerint az igazi kérdés az, felébred-e a gazdasági közösség a csipkerózsika-álmából.
A városi kerékpárutak egyre népszerűbbek, azonban a biciklisek igencsak ki vannak téve nap mint nap az időjárási viszontagságoknak. Erre találta ki Peter Kuczia, német építész a Solar Veloroute megoldást.
A moduláris, félig zárt, vékony tetővel rendelkező kerékpárút megvédi a kerékpárosokat a naptól, széltől és esőtől, éjszaka fényt biztosít számukra, valamint töltőhelyekkel is rendelkezik. Az ívelt acélszerkezet napkollektorokból áll, mely kilométerenként akár 2000 MWh áramot is képes termelni.
A Solar Veloroute alkatrészei kifejezetten rugalmasan lettek kialakítva, így a kerékpárút hosszától kezdve az ívek eloszlásának sűrűségéig bármit személyre lehet szabni a helyi közösség igényeinek megfelelően és szinte bármilyen helyen felállítható.
A rendszer úgy lett tervezve, hogy a napközben összegyűjtött napenergiát éjszakai világításra és töltőhelyek működtetésére lehessen használni, így a kerékpárosok éjszaka is jól kivilágított úton közlekedhetnek, és elektromos kerékpárjaikat is tölthetik. Mivel a Solar Veloroute sokkal több energiát képes előállítani, mint amennyit felhasznál, így a cél az, hogy ezt a villamos energiát visszavezessék a hálózatba, melyet akár egyének, akár szervezetek is használhatnak.
Jelenleg a koncepció csak Svájcban és Dubajban került bevezetésre, de mivel egyre több város dolgozik azon, hogy a közlekedési lehetőségek minél környezetbarátabb megoldásait kínálják, hamarosan általános látvány lehet az utak mentén. A közlekedési ipar egyébként szerte a világon fokozott figyelmet fordít a fenntarthatóságra és próbálnak egyre tudatosabb lépéseket bevezetni a fejlesztések során.
A cikk szerzője Blősz Dalma.