Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
A világjárvány számos új kihívás elé állította az oktatást és a pedagógusokat. Ezzel egyidőben azonban felgyorsította a technikai újítások integrációját a tanulás folyamatába. Mind a tantermi, mint a tantermen kívüli oktatásban hatékony újítás lehet a VR technológia bevezetése és alkalmazása.
Új szintre kell lépnie az ismeretátadásnak
Néhány országban már a lezárások előtt is sikerrel alkalmazták a virtuális szemüvegeket (VR) az iskolákban, mégis a COVID-19 hatására merült fel, hogy érdemes volna megfontolni a szélesebb körű használatot. Ez a technológia a hagyományos előadásokkal, PowerPoint prezentációkkal vagy tankönyvekkel szemben lehetővé teszi a diákok számára, hogy gyorsabban jussanak mélyebb ismeretekhez. Földrajzi helyek, történelmi események, vagy akár az emberi test felépítésének megismerése valóságosabbá válik, így az elvont fogalom helyett valódi tapasztalatot képes kialakítani.
Valósághű élmények, valódi tapasztalatok
A virtuális eszköz által támogatott oktatás akkor működik a legjobban, ha az információt vagy a megjelenítendő történetet a néző szemszögéből mutatja be, ezzel még inkább támogatva a beleélést.
Mivel a VR audiovizuális élményt nyújt, a felhasználó úgy érezheti, mintha maga is jelen lenne az ismeretanyagban szereplő helyszínen vagy eseményen. Ezáltal más, személyesebb kontextusból ismerhetik meg a diákok a tananyagban szereplő ismereteket. Ezen kívül ez az oktatási forma abban is nagy segítséget jelent, hogy olyan fogalmak, információk is bemutathatóak vele, amelyek egyébként vagy túl drágák lennének, vagy más miatt elérhetetlenek, esetleg túl veszélyesek, mint például néhány kémiai kísérlet. A virtuális térben ezek nem jelenthetnek akadályt, hiszen ott minden lehetséges.
Virtuális tanóra a képességfejlesztés új módja
Egy tanóra tervezetének elkészítéséhez jónéhány szempontot figyelembe kell venni. Kutatások bizonyítják, hogy a tanulók figyelme az óra közepénél lankadni kezd, így az új és fontos információkat érdemes az óra első felére időzíteni. A második részben aztán érdemes ezeket az ismereteket elmélyíteni olyan kreatív és interaktív eszközzel, mint például a VR. Az eszköz használata másfajta figyelmet igényel, mint a direkt információátadás, így az agy frissebb részeit használja, majd pedig megint más területeket megmozgatva érdemes a virtuálisan szerzett élményeket, és azok kapcsolatát a tananyaggal, átbeszélni. Így egy komplex és hatékony ismeretátadásra kerülhet sor.
A vita is része lehetne a tanulási folyamatnak
A tapasztalatok és élmények megosztása, az új ismeretek átbeszélése amúgy is fontos képességeket fejleszt. Segít a diákoknak integrálni a frissen megszerzett tudást, hiszen csak így képesek átadni és kimondani az azzal kapcsolatos véleményüket, benyomásaikat. Emellett fejleszti a vita- és együttműködési készséget, növeli az empátiát, a csoportkohéziót és az ismeret iránti elköteleződést. Bár ezeknek a beszélgetéseknek a vezetője a pedagógus, a párbeszéd által, a kortárs tanulás elemével gazdagodva segíti az ismeretátadást.
Számos előny a frontális oktatással szemben
Mivel a VR technológia viszonylag új, a legtöbbeknek még nem volt alkalma használni. Ezért az iskolai bevezetésnél számítani kell arra, hogy az egyéb ismeretek átadása előtt némi időt kell szánni a technológia elsajátítására is. Vannak, akik aggódnak, hogy a látványos és ingergazdag oktatási anyagok könnyen elvonják a diákok figyelmét, akik majd inkább a látványra és a hangzásvilágra koncentrálnak, a valóban hasznos, és tananyagban szereplő információk helyett.
A virtuális szemüveg ugyan valóban eddig elsősorban szórakoztató eszközként volt ismert. Leggyakrabban játékokhoz használták őket, ez azonban inkább előny lehet az oktatásban, mint hátrány. Hiszen az élményalapú oktatás hatékonysága ismert már egy ideje, és mennyivel jobb, ha a diákban élményként marad meg az óra, miközben az ismeret is beépül a tudásába, még akkor is, ha eddig az csak száraz tananyagnak tűnt. Ráadásul a tantervben előírt tudáson kívül egy új technológia alkalmazását is elsajátítják a tanulók, ami későbbi életükben is hasznos lehet.
Az online oktatásban is segítség lehet
Vannak, akik attól félnek, hogy a tananyagot kell majd átalakítani, hogy a VR alkalmas legyen az ismeretek átadására, ez azonban nem így van. A VR tartalmakat szabadon lehet alakítani a tananyagnak megfelelően. Természetesen nem lehet az a cél, hogy teljesen átvegye az eddigi oktatási formák helyét, azonban hatékony és izgalmas kiegészítése lehet azoknak. Nyilván nem minden témakör feldolgozható a virtuális valóság bevonásával, az eszközök beszerzése és szervízelése is drága. De óriási segítség lehet ez az újítás az online oktatás során is, hiszen a diákok számára biztosítja ilyenkor a találkozás és az együttműködés élményét. A jelenléti oktatásban pedig itt az ideje az újításnak, hogy a tanulás igazi élmény lehessen a diákok számára.
A cikk szerzője Papp Helga.