A vita is része lehetne a tanulási folyamatnak
A tapasztalatok és élmények megosztása, az új ismeretek átbeszélése amúgy is fontos képességeket fejleszt. Segít a diákoknak integrálni a frissen megszerzett tudást, hiszen csak így képesek átadni és kimondani az azzal kapcsolatos véleményüket, benyomásaikat. Emellett fejleszti a vita- és együttműködési készséget, növeli az empátiát, a csoportkohéziót és az ismeret iránti elköteleződést. Bár ezeknek a beszélgetéseknek a vezetője a pedagógus, a párbeszéd által, a kortárs tanulás elemével gazdagodva segíti az ismeretátadást.
Számos előny a frontális oktatással szemben
Mivel a VR technológia viszonylag új, a legtöbbeknek még nem volt alkalma használni. Ezért az iskolai bevezetésnél számítani kell arra, hogy az egyéb ismeretek átadása előtt némi időt kell szánni a technológia elsajátítására is. Vannak, akik aggódnak, hogy a látványos és ingergazdag oktatási anyagok könnyen elvonják a diákok figyelmét, akik majd inkább a látványra és a hangzásvilágra koncentrálnak, a valóban hasznos, és tananyagban szereplő információk helyett.
A virtuális szemüveg ugyan valóban eddig elsősorban szórakoztató eszközként volt ismert. Leggyakrabban játékokhoz használták őket, ez azonban inkább előny lehet az oktatásban, mint hátrány. Hiszen az élményalapú oktatás hatékonysága ismert már egy ideje, és mennyivel jobb, ha a diákban élményként marad meg az óra, miközben az ismeret is beépül a tudásába, még akkor is, ha eddig az csak száraz tananyagnak tűnt. Ráadásul a tantervben előírt tudáson kívül egy új technológia alkalmazását is elsajátítják a tanulók, ami későbbi életükben is hasznos lehet.
Az online oktatásban is segítség lehet
Vannak, akik attól félnek, hogy a tananyagot kell majd átalakítani, hogy a VR alkalmas legyen az ismeretek átadására, ez azonban nem így van. A VR tartalmakat szabadon lehet alakítani a tananyagnak megfelelően. Természetesen nem lehet az a cél, hogy teljesen átvegye az eddigi oktatási formák helyét, azonban hatékony és izgalmas kiegészítése lehet azoknak. Nyilván nem minden témakör feldolgozható a virtuális valóság bevonásával, az eszközök beszerzése és szervízelése is drága. De óriási segítség lehet ez az újítás az online oktatás során is, hiszen a diákok számára biztosítja ilyenkor a találkozás és az együttműködés élményét. A jelenléti oktatásban pedig itt az ideje az újításnak, hogy a tanulás igazi élmény lehessen a diákok számára.
A cikk szerzője Papp Helga.