Nyugat-Európa a legaktívabb
A projektek eloszlását tekintve Nyugat-Európa, a maga 17 projektjével, még Ázsiát is megelőzte a Fitch jelentése szerint, mely arról is képet ad, hogy mely régiók a legaktívabbak a lokalizált ellátási láncok kialakításában, és mely országok ennek nyertesei. A projektek több mint 40 százaléka, konkrétan 17 beruházás, és a legnagyobb részesedés, 9,1 milliárd dollárral Nyugat-Európában összpontosult.
A németek viszik a pálmát
Ezen belül az országok közül Németország teljesített a legjobban, hiszen a 17-ből 10 beruházás náluk valósult meg. Németország legnagyobb projektje ezek közül az SVOLT akkumulátorcella üzeme, melynek kapacitása évente 24GWh, ami egy 2 milliárd dollár értékű beruházást jelentett.
A németek kiemelkedő teljesítménye nem véletlen. Hiszen az ország legnagyobb autógyártóinak kiemelten fontos, hogy otthoni üzemekbe fektessen be az elektromos autók akkumulátorainak piacán is.
A Volkswagen, a Daimler és a BMW egyaránt jelen van saját projektekkel ebben a szektorban, ami a Fitch szerint mutatja az autógyárak fontos szerepét ezekben az ellátási láncokban.
Magyarország vezető szereplő a régióban
Magyarország és Lengyelország élen jár a felzárkózásban, elsősorban az akkumulátor alkatrészek piacán.
Ez a Fitch szerint a két ország erejét mutatja az autógyártásban és a fontos képességüket arra, hogy csúcstechnológiás termékekkel növeljék a pozíciójukat.
A dél-koreai SK Innovation például már a harmadik gyárának a megépítését tervezi Magyarországon, mely a vállalat európai központjává vált.
Ésszerűség vagy önellátás?
Míg a világ legtöbb országában arra törekszenek, hogy minél inkább lerövidítsék az akkumulátorok és az azokhoz felhasznált alkatrészek közötti szállítási útvonalakat, csökkentve a kockázatokat és a függőséget, elsősorban Kínától, addig az ázsiai régió projektjei azt mutatják, hogy ott továbbra is Kína a beruházások célpontja. Ennek nyilvánvaló oka, hogy Kína kíván lenni a legnagyobb önellátó ország az elektromos járművek terén is.
Ázsia Nyugat-Európa nyakában lohol
Kína egyébként a Fitch jelentése szerint a nyolc ázsiai projektből hármat tudhat magáénak, 2,6 milliárd dollár összértékkel, melyből a Geely és a CATL közös vállalkozása 1,2 milliárd dollárt emésztett fel egy új akkumulátorgyár megépítésére. Emellett szintén a CATL állt Ázsia legnagyobb, 5 milliárd dolláros beruházása mögött is, mely egy indonéz akkumulátorgyár volt. A vállalat arról is megállapodott, hogy az üzemben gyártott akkumulátorokhoz felhasznált nikkel 60 százalékát helyi forrásból szerzi be. Így Indonézia potenciálisan meghatározó szereplővé válhat a délkelet-ázsiai akkumulátor piac ellátási láncaiban.
A cikk szerzője Papp Helga.