A siker ágazatok jelenthetik a belépőt
Mivel az ázsiai régió gazdasági fejlődésének mértékét a világ egyetlen másik régiója sem tudja, még csak meg közelíteni sem, a telített piacok szereplőinek érdemes az Ázsiában jelentős iparágakkal keresni a kapcsolatot és az együttműködést. Tehát annak van nagyobb esélye a sikerre, aki a fogyasztási cikkek, a textilipar, az autóipar, az építőipar, az ipari berendezések, az élelmiszeripar vagy a mezőgazdaság területéhez kapcsolja tevékenységét. Emellett az európai vegyipari vállalatok növekedési lehetőségei közé tartozik a helyi termékek fejlesztése, a keleti szereplőkkel való együttműködés, a know-how átadás, a helyi értékesítési stratégiák kidolgozása és a kínálat specializálása a helyi egyedi igények alapján.
Kínán kívül is van élet a vegyiparban
Bár Ázsia vonzó terjeszkedési lehetőséget kínál, mégsem érdemes fejvesztve rohanni és meghódítani a keleti piacokat. Érdemes inkább körültekintően megválasztani a vállalati stratégiát, hiszen Kína ugyan vonzó potenciállal rendelkezik, de több kockázatot is figyelembe kell venni a piacra lépés előtt. Számolni kell a növekvő munkaerőköltségekkel, az árérzékenységgel, a környezeti kihívásokkal, a fenyegető ingatlanbuborékkal, a bürökráciával és a szellemi tulajdon védelmének hiányosságaival. Ezek a tényezők jelentősen befolyásolják a beruházásokat és ellensúlyozzák a nyilvánvaló előnyöket.
Kínán és Indián kívül vannak, talán kevésbé vonzó, mégis biztonságosabb területek. Indonézia, Malajzia, Dél-Korea vagy Vietnám szintén jelentős ázsiai piacok. De ott van Európában Törökország, vagy a NAFTA régióban Mexikó, melyek szintén kedvező demográfiai jellemzőkkel bíró, üzleti szempontból kedvező környezettel rendelkező piacok, képzett munkavállalókkal. Hasonló fejlesztési potenciál van Chilében, Kolumbiában és Dél-Afrikában. Ezekbe a feltörekvő piacokba érdemes hosszútávon befektetni, mind a kockázatok kiegyenlítése, mind az országok gazdasági előnyeinek kiaknázása érdekében.
Más ország, más igények
A globális vegyipari szereplők számára az igazi kihívás az lesz, hogy olyan irányítási struktúrákat hozzanak létre, amelyek képesek a különböző kultúrák egyedi igényeit kielégíteni, és az adottságait is ki tudják aknázni. Eközben pedig a teljes hasonulás helyett igyekezniük kell megőrizni a hagyományos erősségeiket, mint például az innováció és a kiváló márkaérték. De ezek az erősségek csak akkor jelentenek valódi előnyt, ha közben a többi dimenzióban is teljesíteni tudják a helyi versenytársak által nyújtott színvonalat.
Szükség van támogató környezetre is
Az európai vállalatok sikeréhez szükség van az érdekeltek szélesebb körének a támogatására is. Fontos például, hogy a külső érdekelt felek is támogató közeget teremtsenek a tudomány és az ipar számára, hogy átfogó innovációk valósulhassanak meg, miképpen a feldolgozóipar szélesebb körben váljon elfogadottá. Ezek a külső szereplők abban is érdekeltek, hogy egyenlő versenyfeltételek mellett működhessenek a cégek. Ösztönözni kell tehát a tisztességes versenyt, támogatni az új, növekvő iparágakban folytatott kutatásokat, az Európai Unió országai és a többi régió közötti egészségesebb egyensúly megteremtését, valamint az ésszerű engedélyezési követelmények és folyamatok bevezetését. Ezek mellett szükség van a képzési színvonal egységesítésére és emelésére, melyhez elengedhetetlen a magas színvonalú vegyipari oktatási programok, mérnöki képzések és átgondolt szakmai oktatási rendszerek kialakítása.
A vajszívű vezetők nem a vegyiparba valók
A jövő vezetői a vegyipar területén jelentős kihívásokkal kell, hogy szembenézzenek. Stratégiáik kidolgozásánál számítaniuk kell a globális recesszió és a gazdasági ingadozás okozta bizonytalanságok nehézségeire, természeti katasztrófák, járványok vagy terrortámadások okozta vészhelyzetekre. Ezeken kívül figyelembe kell venni a demográfiai változásokat, vagy a természeti erőforrások kimerülésének lehetőségét is. Egy bizonytalan helyzetben, ingatag gazdaságban a váratlan változásokra adott gyors reakció kulcsfontosságú. Aki időben cselekszik, az képes megragadni a kínálkozó lehetőségeket, és alkalma nyílik felkészülni az esetleges visszaesésre. A hagyományos stratégiai tervezés ma már nem elegendő. A vezetőknek több szinten, minden lehetőségre felkészülten kell nagy rugalmasságot nyújtani, hiszen ez fogja meghatározni, hogy felfelé segítik, vagy lefelé taszítják az ágazati struktúrában vállalatukat.
A cikk szerzője Papp Helga.