Ukrajna miatt vásárol Németország új izraeli rakétarendszert
Berlin célja, hogy modernizálja tüzérségét és pótolja az Ukrajnának átadott fegyvereket.
Az Északi-sarkvidéken egyre inkább megfigyelhető Kína és Oroszország azon törekvése, hogy a régió meghatározó nagyhatalmává váljanak. Az Egyesült Államoknak éppen ezért modernizálnia kell sarkvidéki járműparkját, amennyiben szeretnék bebiztosítani pozíciójukat.
A megújulás részeként az amerikai hadsereg megbízta a BAE Systems vállalatát, hogy 2021. június közepéig szállítson le számukra két prototípust egy új sarkvidéki terepjáróból, amelynek a Beowulf nevet adták. Céljuk az öregedő és elavult egységek pótlása a rendkívül hideg területen.
A fejlesztés célja, hogy olyan terepjáró, kétéltű könnyűjármű álljon az amerikaiak rendelkezésére, mely alkalmas a katonák egyszerű mozgatására és távoli területekre történő szállítására.
A terep azonban korántsem könnyű, mindenhol, mocsaras területen és fagyott sarkvidéki részeken is működőképesnek és hatékonynak kell lennie.
A Beowulf kiváló referenciákkal rendelkezik, hiszen BvS 10 típusú jármű, amelyet a BAE Systems fejlesztett ki 2005-ben Svédországban a brit Királyi Tengerészgyalogság részére. A Viking névre keresztelt különleges terepjáró azóta más országok hadseregét is segíti, a Holland Királyi Haditengerészet mellett alkalmazzák a svéd, osztrák és francia haderők is.
A Beowulf gumiabroncsos, páncél nélküli jármű, amely két csuklós fülkéből áll. Lekerekített élek és lágy kontúrok jellemzik a minél hatékonyabb, és radarbiztos lopakodás érdekében. A különböző egységek vízszintesen és függőlegesen is mozgathatók egymáshoz képest, így durva terepen a legoptimálisabb alakzat felvételére képes a terepjáró. Továbbá ez a mozgathatóság és mobilitás sokat segít a különböző típusú bevetések során is, valamint a szerelést és karbantartást is megkönnyíti.
Noha az újonnan fejlesztett harcijármű adatait még nem tették közzé, ha abból indulunk ki, hogy hasonló képességekkel fog bírni, mint a Viking, akkor nagyjából 8,5 tonna súlyú lehet és a sofőrön kívül 12 utas szállítására alkalmas. Sebességét tekintve pedig úgy kalkulálhatunk, hogy a szárazföldön nagyjából maximum 65 km/h, míg vízben 5 km/h elérésére lesz képes.
A BAE Systems üzletfejlesztési alelnöke, Mark Signorelli bízik abban, hogy prototípusaikkal maximálisan teljesítik és segítik az amerikai hadsereg küldetését.
A cikk szerzője Fülöp Réka.