Ujgur érdekvédők már régóta próbálnak nyomást helyezni ezen cégekre. Egyfelől azzal, hogy felszólítják őket, hogy haladéktalanul vizsgálják felül a beszállítói láncukat. Másfelől pedig a fogyasztókat arra ösztönzik, hogy bojkottálják ezeket a cégeket, amíg nem teszik meg a megfelelő lépéseket. Habár a követeléseikből ténylegesen semmi nem valósult meg, annyit talán mégis sikerült elérniük, hogy napirenden tartották az ujgurok kérdését, s így egyre többen szereztek tudomást róla. Ez pedig 2021 végére azt eredményezte, hogy megjelent a nyugati fogyasztók részéről egyfajta nyomás a cégek felé, hogy tegyenek valamit a kérdés kapcsán. A Nike és a H&M így hát kiadott egy-egy közleményt tavaly év végén, melyben elítélték az ujgurok kizsákmányolását, s biztosították fogyasztóikat arról, hogy felülviszgálják a beszállítói láncukat.
Kiállás helyett egyesek a kényszermunkát tiltó törvény ellen lobbiztak
Miután az amerikai Kongresszus Képviselőháza 406-3 arányban elfogadta az Uyghur Forced Labor Prevention Act néven futó törvénytervezetet, számos amerikai világcég komoly lobbitevékenységbe kezdett, hogy a Szenátusban megakasszák azt. A törvénytervezet ugyanis jelentősen korlátozná számos áru behozatalát a kínai Hszincsiang tartományból, mely szemmel láthatóan érzékenyen érintené ezen cégeket. A New York Times értesülései szerint a Nike, az Apple, de még a Coca-Cola is komoly összegeket fizetett lobbiszervezeteknek a törvénytervezet befolyásolásáért. Az, hogy mennyire volt sikeres ez a tevékenység, egyelőre még kérdéses, ugyanis a tervezetről ezen cikk megjelenéséig nem szavazott a Szenátus.
Miután az amerikai Kongresszus Képviselőháza 406-3 arányban elfogadta az Uyghur Forced Labor Prevention Act néven futó törvénytervezetet, számos amerikai világcég komoly lobbitevékenységbe kezdett, hogy a Szenátusban megakasszák azt. A törvénytervezet ugyanis jelentősen korlátozná számos áru behozatalát a kínai Hszincsiang tartományból, mely szemmel láthatóan érzékenyen érintené ezen cégeket. A New York Times szerint a Nike, az Apple, de még a Coca-Cola is komoly összegeket fizetett lobbiszervezeteknek a törvénytervezet befolyásolásáért. Az, hogy mennyire volt sikeres ez a tevékenység, egyelőre még kérdéses, ugyanis a tervezetről ezen cikk megjelenéséig nem szavazott a Szenátus.Azt persze már akkor is sejteni lehetett, hogy
mindez sokkal inkább egy PR kiadvány, semmint a valódi változás előszele.
Hiszen egyfelől, ha valóban olyan elkötelezettek lennének ezek a cégek a kényszermunka felszámolása mellett, akkor már természetesen sokkal korábban is megtehették volna ezt a kiállást. Másfelől pedig hiú ábrándokat kerget az, aki azt gondolja, hogy egy-egy világvállalat szinte megszámlálhatatlan cégből álló beszállítói láncát megbízhatóan felül lehet vizsgálni. Az eddig feltárt cégkapcsolatok ugyanis közel sem teljeskörűek. Az pedig meglehetősen valószerűtlen, hogy például a Nike független vizsgálóbizottságot állítson fel, akiket aztán majd a Kínai Kommunista Pártból irányított, az ujgurokat kizsákmányoló gyapotfeldolgozó beenged a területére.