Szakértő: A Tisza Párt azoktól venné el a legtöbbet, akik több munkával több pénzt szeretnének keresni (VIDEÓ)

Már egy garantált bérminimumot kereső munkavállalónak is többet kellene adóznia Magyar Péterék tervei szerint, mint most.

Első pillantásra meglepő adatokat közölt az európai bérekről illetve munkaerőköltségekről az Eurostat. Magyarországon Európában szinte egyedülálló módon az a tendencia figyelhető meg, hogy míg a bérek helyi devizában számolva jelentősen nőttek, addig a munkaerőköltség euróban számítva stagnált. Ennek hátterében a forint-euró árfolyam elszabadulása áll. A folyamat a multiknak kedvez, s hátrányos helyzetbe hozhatja a feltörekvő magyar cégeket. A Makronóm elemzése.

A G7 vette észre a legújabb Eurostat-adatokat, melyek új fényben világítják meg a magyar gazdaság teljesítményét és lehetőségeit. Hagyományosan leginkább a bérek forintban számolt változásaira szokás figyelni, s kevés szó esik arról, hogy a bevételeiket nagyrészt euróban elkönyvelő multinacionális cégeknek mennyibe is kerül a magyar a munkaerő. Ahhoz azonban, hogy teljes képet kapjunk a helyzetről, érdemes mind nominálisan, mind az éves változásokat figyelembe véve megvizsgálni az európai béreket és munkaerőköltségeket forintban és euróban is.
A bérnövekedés ellenére nem lett drágább a magyar munkaerő

Ha a medián órabérekre tekintünk, akkor egyértelműen kitűnik, hogy Magyarország (és voltaképp egész Kelet-Európa) még mindig jelentősen le van szakadva Nyugat-Európához képest. Míg hazánkban óránként alig 8 euró volt ez az érték 2020-ban, addig Németországban például 29 eurót is kaphattak a jövedelmi létra közepén elhelyezkedő munkások. Ez azonban csak a történet egyik fele.
Az éves változások tekintetében ugyanis pont ez a régió az, ami a legdinamikusabban tudta növelni a béreket az elmúlt években – bár hozzá kell tenni, hogy attól függ, milyen valutában számolva.
A bérek változásához hasonló folyamatok figyelhetők meg a munkaerőköltségek változásában is. Ezek euróban számolva szintén Nyugat-Európában a legmagasabbak, ugyanakkor a kelet-európai régió költségei évek óta dinamikusan nőnek. Ez alól egyedül Magyarország kivétel: bár az utóbbi években itt is nőttek az euróban számolt munkaerőköltségek, 2020-ban teljes stagnálás volt megfigyelhető. Ugyanakkor nemzeti valutában összehasonlítva
Egyszerre vesztettek a magyar cégek és nyertek a magyar munkások
A statisztika fényében egyértelmű, hogy az euróárfolyam elszabadulása semmiképp sem a hazai piacra termelő magyar vállalatoknak kedvezett.
Ezzel szemben a multiknál gyakran gyengébb lábakon álló magyar vállalatoknak még a munkaerőköltség növekedésének plusz terhével is meg kellett birkózniuk. Azt sem szabad viszont letagadni, hogy mindennek egyfajta piactisztító hatása is lehet. Azok a magyar cégek ugyanis, akik ekkora szembeszélben is sikeresen talpon tudnak maradni, valóban kiemelkedő értéket képviselnek.
Az érem másik oldala azonban az, hogy
Így ugyanis a válság ellenére is kiemelkedő mértékben, 230 forinttal nőhettek a magyarországi medián órabérek. Ha a járvány előtti szinten maradt volna az euróárfolyam, akkor valószínűsíthetően ez az érték lényegesen kisebb volna, mely által feltételezhetően a jelenleginél is többen kerülhettek volna nehéz helyzetbe a válság miatt.
Mások esetében is fontos szereplő lehetett az árfolyamingadozás?
Az Európai Unión belül egyedül Magyarország tudta euróban alacsonyan tartani a munkaerőköltségeket, ugyanakkor helyi devizában növelni a béreket. Ha azonban eltávolodunk kissé az EU-tól, látható, hogy
A két északi ország euróban számolt munkaerőköltségei nemhogy stagnáltak, hanem egyenesen csökkentek a vizsgált időszakban. Ezzel párhuzamosan a norvég illetve izlandi koronában számolt órabérek náluk is növekedni tudtak.
Azt azonban érdemes kiemelni, hogy
Amíg ugyanis a forint egyre gyengült a járvány kitörése óta, addig az északi devizák egy kezdeti kilengés után részben vissza tudtak erősödni, majd ezen az árfolyamon stabilizálódtak. Így tehát amíg a magyar adatok leginkább a forint árfolyamváltozásaival indokolhatók, addig az északi országok inkább a széleskörűbb és bőkezűbb vállalattámogatási rendszerük miatt érhettek el ilyen eredményt.
(Címlap: Elektromos meghajtású buszt szerelnek össze az Ikarus székesfehérvári üzemében 2021. január 26-án. A cégcsoport által végszerelt buszokat a tervek szerint február 1-től tesztelik a székesfehérvári tömegközlekedésben. MTI/Vasvári Tamás)