„Hiába az ezermilliárdos hitel, sehol nincs Kína ahhoz, hogy zsarolhassa Magyarországot” – Kína-szakértő a Makronómnak

2021. április 26. 08:53

A Fudan Egyetem és Budapest–Belgrád vasútvonal megépítésére felvett (és felveendő) kínai hitelek összértéke meghaladja az ezermilliárd forintot. Sokak szerint Montenegró példája intő jelként kellene, hogy szolgáljon Magyarország számára. Mások azt mondják, a kínai hitelek kifejezetten kedvezőek hazánknak. A valóság valahol a két álláspont között helyezkedhet el: egyelőre még nem akkora összegű a kínai hitel, mely komoly kockázatot jelentene, ugyanakkor nem árt az óvatosság. Kína-szakértővel elemeztük Kína magyarországi hiteleit.

2021. április 26. 08:53
null
Admin

A Fudan Egyetemről szóló nemrég megjelent oknyomozó anyag ismét ráirányította a magyar közvélemény figyelmét Magyarország Kínától felvett, vagy felvenni tervezett hiteleire. Kiderült ugyanis, hogy Budapest–Belgrád vasútvonal finanszírozását szolgáló kb. 600 milliárd forintos kínai hitel után a kormány újabb 440 milliárd forintot szeretne kölcsönkérni Kínától a Fudan Egyetem budapesti kampuszának felépítésére. Így pedig Magyarország adóssága Kína felé hamarosan elérheti az ezermilliárd forintot.

A téma kapcsán sokan azonnal farkast kiáltottak, s az ország szuverenitásának sérülését látják a kétségkívül jelentős mértékű adósságállományban. Érdemes azonban egyet hátralépni, és megpróbálni objektíven értékelni a hitelek kockázatait és az azokban rejlő lehetőségeket. Éppen ezért lapunk megkereste dr. Eszterhai Viktort, a Külügyi és Külgazdasági Intézet vezető kutatóját, akinek szakterületei Kína és a kínai-európai kapcsolatok.

Amiről a cikk nem fog szólni

A Fudan Egyetem kérdése az elmúlt napok folyamán rekordgyorsasággal politizálódott át, melynek során éles konfliktusba került a főváros és a kormány. Ez a vita azonban sokkal inkább ideológiai, mintsem gazdasági jellegű, így bőven túlmutat ezen cikk tárgykörén. Éppen ezért elemzésünkben szinte kizárólag a kínai hitelek értékelése kerül terítékre, melyről a közbeszédben kevesebb szó esik, holott a téma egyik legfontosabb kérdése.

A Fudan Egyetem kérdése az elmúlt napok folyamán rekordgyorsasággal politizálódott át, melynek során éles konfliktusba került a főváros és a kormány. Ez a vita azonban sokkal inkább ideológiai, mintsem gazdasági jellegű, így bőven túlmutat ezen cikk tárgykörén. Éppen ezért elemzésünkben szinte kizárólag a kínai hitelek értékelése kerül terítékre, melyről a közbeszédben kevesebb szó esik, holott a téma egyik legfontosabb kérdése.

Montenegrónak komoly fejfájást okoz a kínai hitel

Éppen pár nappal azt megelőzően, hogy az újabb magyar hitelfelvételi szándék napvilágot látott, az a hír járta be a világsajtót, hogy Montenegró nem fog tudni megbirkózni a 2014-ben felvett kínai hitelével, s az Európai Unió segítségét kéri. A kérést Brüsszel visszautasította, így pedig Montenegró egyelőre magára maradt az ügyben. Már csak az események idő- és térbeli közelsége miatt is

Az igaz, hogy a balkáni események remekül példázzák Kína elmúlt években megfigyelhető gazdasági befolyásszerzését, melyhez hasonló híreket eddig leginkább csak távoli afrikai országokból halhattunk. Ugyanakkor hiába vannak a montenegróiak jóval közelebb hozzánk, az összehasonlításból levont következtetésekkel nem árt óvatosnak lenni. Ennek kapcsán Eszterhai Viktor azt emelte ki, hogy „a magyar nemzetgazdaság több mint harmincszorosa a montenegróinak. Míg ott az autópálya építést biztosító kínai projekt a nemzeti össztermék közel negyedét teszi ki, addig mondjuk a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztése és a Fudan egyetem együtt – bár a pontos összegeket nem tudjuk – olyan 2,5–3 százaléka lehet a magyar gazdaság összteljesítményének.” A kutató szerint így

A közép- és kelet-európai országok hitelkitettsége Kína felé nominálisan és a GDP százalékában (Megjegyzés: a magyar adatok a Fudan Egyetem kapcsán tervezett hitelfelvételt nem tartalmazzák, grafika: CSD)
A közép- és kelet-európai országok hitelkitettsége Kína felé nominálisan és a GDP százalékában (Megjegyzés: a magyar adatok a Fudan Egyetem kapcsán tervezett hitelfelvételt nem tartalmazzák, grafika: CSD)

A Kína-szakértő szerint azt is érdemes megemlíteni, hogy „nem ez az egyetlen projekt okozta, hogy Montenegró adósságproblémával küzd, ugyanis adóssága a GDP több mint 103 százalékára rúg, és a hitelek forrásának a nagyobb hányada nem Kína.” Bár az államadósság Magyarországon is megugrott a válság hatására, ebben – például a bosnyákokhoz vagy a montenegróiakhoz hasonlítva – még mindig alacsony a kínai hitelek aránya. Így a kutató álláspontja az, hogy „Kína nem lesz olyan súlyú szereplő Magyarország finanszírozásában a belátható időn belül, amely lehetőséget nyújtana arra, hogy politikai célból zsarolhassa a magyar kormányt”.

Adósságcsapdába sétál a magyar kormány?

Az elmúlt években gyakran hallani a nemzetközi politikában olyan vádakat, melyek szerint Kína „tudatosan igyekszik rávenni más államokat, hogy fenntarthatatlan projektek kivitelezésére szerződjön kínai vállalatokkal”. A lapunknak nyilatkozó kutató álláspontja az, hogy ez bár egy széles körben elfogadott vélekedés, mégsem „lehetett eddig tisztán egyetlen nemzetközi projektnél sem kétséget kizárólag bizonyítani. Különösen Kína kényszerítő erejének az igazolása a problémás, mert szinte minden esetben a szuverén kormányok saját döntése, hogy elfogadják ezeket a projekteket, vagy sem.”

A Budapest-Belgrád vasútvonal felújításáról szóló kormányközi szerződés aláírása 2015. november 24-én a kínai Szocsouban. (MTI/Hszinhua/Kao Csie)
A Budapest-Belgrád vasútvonal felújításáról szóló kormányközi szerződés aláírása 2015. november 24-én a kínai Szocsouban. (MTI/Hszinhua/Kao Csie)

Ami Magyarországot illeti, „a magyar kormány is alakíthatja a szerződés feltételeit és mondhat nemet Pekingnek, ha azok nem felelnek meg az érdekeinek”. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy

a projekttel járó előnyök és hátrányok megfelelő mérlegelésének felelőssége teljes egészében a magyar kormányt terheli.

Kínai hitelből toljuk meg a kínai építőipart

A Direkt36 korábban említett cikke azt is feltárta, hogy a kormány a Kínai Állami Építőmérnöki Vállalatot tervezi megbízni a projekt kivitelezésével. Bár magyar szemmel furcsának tűnhet, hogy mégis miért egy kínai céget bízna meg a magyar vezetés az építkezéssel, ez korántsem példa nélküli az egyéb nemzetközi kínai projektekben. Eszterhai szerint napjainkban ennek egyik legfőbb oka, hogy „a 2008-as pénzügyi válságot Kína úgy tudta elkerülni, hogy mesterséges stimulussal tartotta fenn egyes szektorok gazdasági növekedését. Ez többek között az építőiparban jelentős többletkapacitásokat generált. Pekingnek pedig el kell dönteni, hogy ezeket megvágja és jelentős munkanélküliséget generál ezzel, vagy megpróbálja exportálni.

Az tehát, hogy saját cégeivel végeztesse el a külföldi munkákat is, Kína jól felfogott érdeke. Ez a gyakorlat viszont a legtöbb országban ellenérzéseket vált ki a kínaiakkal szemben. Egyes kutatók arra mutattak rá, hogy sok érintett afrikai például úgy érzi, hogy

ezzel a kínaiak lényegében elveszik a helyiek munkáját.

Eszterhai elmondása alapján a nemzetközi kritikák miatt „az elmúlt években Kínában többször napirendre is került ennek a gyakorlatnak a megváltoztatása, ez azonban túl sok érdeket sért”.

Az amerikai lobbista aggodalommal figyeli a kínai befektetéseket

A Makronómnak adott korábbi exklúzív interjújában Eric Stewart, az Amerikai–Magyar Üzleti Tanács elnöke úgy nyilatkozott, hogy „a magyaroknak akkor is el kell dönteniük, hogy számukra mi a helyes út. Ha egy amerikai cég jön Magyarországra, az nem hozza magával az amerikai dolgozókat, hogy feltöltse a pozíciókat amerikaiakkal. Az amerikai cég magyarokat alkalmaz és tanít, képez. Átadja a tudását és a technológiáját a magyaroknak. A kínaiak más modellt követnek, ők nem így tesznek: nem magyarokat alkalmaznak, hanem a saját tudásukból a saját dolgozóikkal tevékenykednek.” Szerinte „ha egy vállalatot a kormány irányít, mint Kínában, akkor a politika utasításait követi, és ha Kína épp nem kedveli Magyarországot, akkor a cégek sem jönnek majd”.

A Makronómnak adott korábbi Eric Stewart, az Amerikai–Magyar Üzleti Tanács elnöke úgy nyilatkozott, hogy Szerinte.

Természetesen a kínai vállalatok jelenlétéből is profitálhatnak a hazai cégek, például beszállítóként. Ezek a pozitív gazdasági hatások ugyanakkor lényegesen elmaradnak attól, ha a teljes építkezést magyar cégek végezhetnék. Mindezek fényében egyelőre megalapozottnak tűnnek a projekt ezen aspektusát érő kritikák. Természetesen ennek ellenére sem kizárt, hogy gazdaságilag megéri a projekt. Ugyanakkor a szerződések titkossága miatt az erről szóló döntés felelősségét teljes egészében a magyar kormánynak kell viselnie.

Apropó, titkosítás

A kínai hitelekkel szembeni másik fő vádpont a transzparencia teljes hiánya  szokott lenni. Eszterhai Viktor szerint „ebben érdemes kulturális elemeket keresni, amely valószínűleg összefügg Kína civilizációs és nagyhatalmi öntudatával”. Ennek fényében ugyanis a kínaiak „a saját érdekeikre összpontosítanak és nem tudnak és nem is nagyon akarnak a partnerek problémáival foglalkozni”. Ezekbe a feltételekbe természetesen a hitelszerződés aláírásával a hitelfelvevők is beleegyeznek, ahogy tette például Magyarország is a Budapest–Belgrád vasútvonal esetében. Mindennek megvan a maga politikai kockázata is, a szakértő álláspontja azonban az, hogy

 

Orbán Viktor kormányfő (j) és Hszü Ning-seng, a sanghaji központú Fudan Egyetem rektora (b2) tárgyal a Karmelita kolostorban 2019. október 31-én. (MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher)
Orbán Viktor kormányfő (j) és Hszü Ning-seng, a sanghaji központú Fudan Egyetem rektora (b2) tárgyal a Karmelita kolostorban 2019. október 31-én. (MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher)

A Diákváros tervezett látképe a Snøhetta tervei alapján. (nagyvasertelep.org)
A Diákváros tervezett látképe a Snøhetta tervei alapján. (nagyvasertelep.org)

A titkosítások miatt a kínai államközi hitelszerződések legtöbbje nem elérhető sem a kutatók, sem a szélesebb közvélemény számára. Az AidData kutatói ugyanakkor az elmúlt években sikeresen összegyűjtöttek 100 darab ilyen nemzetközi szerződést, melyek jellemzőit egy friss tanulmányban foglalták össze. A kutatók három fő megállapítást tettek ezek kapcsán:

  1. A kínai hitelszerződések szokatlan titoktartási záradékokat tartalmaznak, melyek szinte ellehetetlenítik a hitel feltételeinek, vagy akár a hitel létezésének is a nyilvánosságra hozását.
  2. Kína gyakran megpróbál a többi nemzetközi hitelezőnél előnyösebb helyzetet kialakítani magának. Ennek eszközei például a hitelezőnél vezetett bevételi számlák vagy épp a kollektív átstrukturálást tiltó záradékok. Ez utóbbit a szerzők csak „no Paris Club” záradéknak nevezik.
  3. Bizonyos záradékok potenciálisan lehetővé teszik Kínának, hogy befolyást szerezzen a hitelfelvevő ország bizonyos politikáiban, ezzel sértve azok szuverenitását.

Azt a tanulmány szerzői is kiemelik, hogy bár ezen feltételek többsége csak nehezen lenne bíróság előtt is érvényesíthető, azonban mégis megnehezíthetik a hitelszerződések esetleges jövőbeli újratárgyalását. Azt persze a titkosítás miatt nem tudhatjuk, hogy a magyar–kínai hitelszerződések is beleillenek-e a kutatócsoport által feltárt sémába. Ugyanakkor jelenleg ez a legátfogóbb kép, amit ezen megállapodások belső tartalmáról kaphatunk.

Ehhez kapcsolódóan Eszterhai lapunknak azt mondta, hogy

Az szerinte természetes, hogy „minden gazdasági kapocsnak Kínával van egy politikai és biztonságpolitikai vetülete”. Ő ugyanakkor úgy látja, „ezek továbbra is túlértékeltek, főleg az ország gazdaságának az Európai Uniótól való függőségének az ismeretében”.

Címlap: A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Hszi Csin-ping kínai államfő (j) fogadja Orbán Viktor miniszterelnököt Pekingben 2019. április 25-én. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs

 

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
my fair lédig
2021. július 10. 20:15
"Hiába az ezermilliárdos hitel, sehol nincs Kína ahhoz, hogy zsarolhassa Magyarországot" A Kínai Kommunista Párt az egész világot zsarolja. Elterjesztett egy rettenetes világjárványt, bedöntve ezzel a világgazdaságot, most meg hitelekkel "jótékonykodik", további gyarmatosítási / befolyásszerzési céllal. A maoista pofátlanságnak sohasem volt határa. A felcsútinak sem.
monuskaroly
2021. május 27. 22:23
Az USA mennyivel tartozik Kínának?
monuskaroly
2021. május 27. 22:23
És tényleg nem gondolod túl!!!
civis72
2021. április 28. 12:55
"Most a kínaiak sétálgatnak." Attól félsz hogy kitúrják a nyugatszopókat judapestről ?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!