Új idők jönnek: Magyarország kulcsállam lesz
Hazánk a gazdasági semlegesség stratégiáját követve kapcsolódási pont lehet az európai és az ázsiai piacok között.
Az izraeli Mobileye, amelyet az Intel még 2017-ben vásárolt meg, összefogott az Udelv startuppal, hogy a Transporter elnevezésű önvezető teherautók gyártásába fogjon. Az együttműködés célja, hogy 2023-ig a szállítmányozási piacot önműködő elektromos autókkal lássák el. A vállalás nem kevesebb, mint 35.000 önjáró elektromos teherautó legyártása 2028-ig.
A bejelentés egy kulcsrakész önvezető rendszer kereskedelmi elérhetőségét jelzi. A rendszer egy szenzorkészletből áll, amely tizenhárom kamerát, hat radart, három nagy hatótávolságú LiDAR-t és hat rövid hatótávolságú LiDAR-t tartalmaz. A számítási rendszer, az EyeQ5 felügyeli az érzékelőket és a szoftvereket. Továbbá létezik egy szabadalmaztatott autonóm jármű-térképészeti megoldás – biztonsági és redundancia rendszerekkel van ellátva –, amely jelenleg nagy felbontású térképekkel rendelkezik az Egyesült Államok, Európa és Ázsia néhány országa számára.
A Mobileye Drive lehetővé teszi a negyedik szintű önvezető autók kategóriájának működését, az Udelv pedig telepíti azt a Transporter járműveibe. A Mobileye technikai felügyeletével, és ez utóbbival is elérhető lesz az online történő szoftveres támogatás.
Szükségességét a munkaerőhiány indokolja
Az utolsó mérföldes szállítás a legdrágább terjesztési szempont, amely az áruk teljes költségének 53 százalékát teszi ki. Ugyanakkor a fogyasztók egyre több árut vásárolnak online, ami várhatóan 75–80 százalékkal növeli majd a városi utolsó mérföldes szállítások számát, és 36 százalékkal több szállító járművet igényel. A sofőrök egyre súlyosbodó hiánya pedig megnehezíti a vállalatok számára, hogy lépést tartsanak a felhasználói igényekkel. Ez egy olyan szolgáltatási modell, amely megérett a fejlesztésre.
Megköttetett az első előrendelés
A Transporter teherhüvelyek képesek lesznek a teljesen önálló vezetésre, valamint a 65 km/h maximális sebesség elérésére. Támogatja az egyenáramú gyorstöltést és megfelel a közúti járművek elektromos rendszereinek, az ISO 26262 biztonsági szabványának. A flotta működését az Udelv saját távfelügyeleti rendszere fogja működtetni, amely rendkívül alacsony késleltetésű megfigyelést kínál, 360 fokos kamera- és szenzoráramokból, lehetővé téve a távoli üzemeltetők azonnali beavatkozását.
Első megrendelőjük az Egyesült Államok egyik legnagyobb kereskedelmi flottakezelője, a Donlen vállalat. Akik kiemelték, hogy két nagy előnyt látnak az Udelv Transporterekben: a környezettudatosságot és költséghatékonyságát. Bizonyos részletek, mint például az egy feltöltéssel megtett út hossza vagy a súlykorlátozás még fejlesztés és egyeztetés alatt álnak. Az első flotta várhatóan 2023-ban kezdi meg működését.