Reformok következnek: kevesebb munkanaptól várnak több gyereket
Drámai a születések csökkenése a szigetországban.
Japán klímavédelmi céljai megvalósítása érdekében nem termelni szeretné a szén-dioxidot, hanem felhasználni arra, hogy metánt készítsen belőle. A szállítás, és azon belül a hajózás üzemanyagszükséglete, és ezáltal a károsanyag kibocsátása hatalmas, így elengedhetetlen valamilyen környezetbarát alternatíva bevezetése a karbonsemlegesség megvalósításához. A japánok szerint a teherszállító hajók esetében a metán jelentheti ezt a megoldást.
Japán lelkiismeretesen törekszik a karbonsemlegességre
Japánban néhány a legnagyobb ipari vállalatok közül olyan projekten dolgozik, amely jelentős beruházási hullámot indíthat el. Hatalmas kihívás ugyanis ezeknek a cégeknek, hogy 2050-re elérjék a nettó nulla szén-dioxid kibocsátási szintet. A következő években találniuk kell egy olyan üzemanyagot, amely ezt lehetővé teszi. Ebben lehet kulcs szerepe a metánnak, mely iránt nőtt az érdeklődés, miután a kormány tavaly 19,2 millió dolláros zöld innovációs alapot hozott létre, hogy a 2050-re kitűzött karbonsemlegességi cél megvalósítható legyen minden ipari szegmensben.
Környezetbarát üzemanyagot a hajókba
Most a metánüzemű hajók lehetőségét vizsgálják, hogy képesek-e ezzel a technológiával, a költségek növekedése nélkül, fenntartható és praktikus technológiát kifejleszteni. A nagyvállalatok szerint ez lehet a legreálisabb megoldás a számukra. A metán egyik előnye, más alternatív üzemanyagokkal szemben, mint például az ammónia vagy a hidrogén, hogy könnyebben tudja használni a meglévő földgáz-infrastruktúrát. Folyamatban van a metánüzemű technológia életciklus értékelése, és egy vállalatokból álló munkacsoport azon dolgozik, hogy minden nehézséget elmozdítson a metán, mint üzemanyag útjából.
Miből készül a metán?
Jó tudni, hogy a metán előállításának módját több mint száz évvel ezelőtt fedezte fel egy francia kémikus. Ennek során szén-dioxidból és hidrogénből készül metán, melyhez a hidrogént bontják részeire, elektrolízis során, ez azonban egy viszonylag energiaigényes folyamat. Abban az esetben tud környezetbarát módon megvalósulni, ha az elektrolízishez valamilyen megújuló energia (szél, nap, stb.) biztosítja az áramforrást. Mivel azonban a megújuló energia drága Japánban, előfordulhat, hogy a metánt majd a tengerentúlon kell előállítani.
Az LNG nem lesz elég
A metán versenytársa az LNG, azaz a cseppfolyós földgáz lehet, amely 20-30 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint az olajat használó hajók. Ez nem rossz eredmény, de igen messze van a tervezett nulla kibocsátástól. Talán ezért is lehet, hogy az elmúlt években nem terjedt el nagymértékben az LNG technológia a hajózásban. Bár az előrejelzések szerint az LNG üzemű újgyártású hajók száma 2027-re megduplázódik.
Bizonytalan, de szép tervek
Egy négyéves kísérleti projektként megvalósuló gáztermelő üzem mintegy 47 tonna metánt állít elő évente, és azt tervezik, hogy 2030 után mintegy 350.000 tonna termelésére lesznek képesek. A technológia sikere azonban nagyban fog múlni azon, hogy fenntartható lesz-e a szén-dioxid szállítása nagy távolságokra, és hogy hogyan alakul a hidrogén ára. Emellett érdemes azzal is számolni, hogy amennyiben a metán nagyobb mennyiségben elszabadul, akkor hatalmas károkat képes okozni, hiszen ez is egy fokozottan üvegházhatású gáz.
A cikket fordította Papp Helga.